نسخه چاپی

ادعاي يك سايت آمريكايي:

ترس از ایران؛ دلیل حمایت عربستان از مصر

یك سایت آمریكایی مدعی شد: ترس از ایران، عربستان را به حمایت نامحدود از مصر كشاند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا سایت دبلیو ان دی در گزارشی آورده است که آمریکا در سال 2011 از سرنگونی حسنی مبارک، رییس جمهور پیشین مصر حمایت کرد که این مساله شکاف زیادی را بین واشنگتن و ریاض دو متحد دیرینه ایجاد کرد.

بر اساس اعلام این سایت، به دنبال حوادث جاری در مصر، تحول بزرگی در روابط سیاسی کشورهای حوزه خاورمیانه ایجاد شد. زمانی‌که مبارک سرنگون شد، عربستان تصمیم گرفت تا در اولویت‌هایش با آمریکا بازنگری‌هایی داشته باشد از این رو سیاست خارجی مستقلی را آغاز کرد و با رهبری بندربن‌سلطان‌بن‌عبدالعزیز السعود، رییس شورای امنیت ملی‌اش به تحریک اوضاع در سوریه، عراق و لبنان پرداخت.

بنابر گزارش سایت مصری البدیل، دبلیو ان دی افزود که ریاض احتمال مذاکرات میان آمریکا و ایران بر سر برنامه‌ هسته‌یی تهران را در نتیجه ضعف واشنگتن می‌داند و از افزایش نفوذ تهران در میان کشورهای حوزه خلیج فارس بیمناک است.

این سایت در ادامه مدعی شده است: ریاض از افزایش نفوذ ایران در سوریه، لبنان وعراق بیمناک است و معتقد است که این مساله حکومتش را در معرض خطر قرار می‌دهد. ریاض هم‌چنین بر این باور است که ایران باعث بروز اعتراضات به ویژه در منطقه شرقی عربستان است و از این رو مقادیری سلاح در اختیار شورشیان سوری قرار داده تا از معارضان نظام بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه حمایت کنند البته این در حالی است که عربستان خود کنترلی بر شورشیان به ویژه جبهه‌ النصره وابسته به شبکه القاعده که خواهان تشکیل دولتی جایگزین است، ندارد.

این سایت نوشته است: واشنگتن در نتیجه سرنگونی محمد مرسی، مانورهای نظامی‌اش را با قاهره لغو کرد. از طرفی ریاض و کشورهای حوزه خلیج فارس برای حمایت از دولت موقت در مصر میلیاردها دلار به آن کمک کردند تا این کمک‌ها جایگزین کمک‌های یک میلیارد و سه میلیون دلاری آمریکا شود. در حال حاضر به نظر می‌رسد که روابط میان آمریکا و عربستان هرگز به حالت اولیه‌اش بازنخواهد گشت و این امر به یک تحول ژئوپلتیک بزرگ اشاره دارد.

دبلیو ان دی افزود: سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید که مخالفت آمریکا با به قدرت رسیدن نظامیان در مصر چیزی را محقق نمی‌کند.

بنا بر گزارش این سایت آمریکایی‌؛ به قدرت رسیدن اخوان المسلمین برای عربستانی‌ها خطری علیه نظام پادشاهی این کشور بود؛ چراکه معتقدند ایران از اخوان حمایت می‌کند در نتیجه ریاض هم با تمام قدرت و با استفاده از نفوذ مالی‌اش از سرنگونی اخوانی‌ها به دست ارتش مصر حمایت می‌کند.

این سایت هم‌چنین نوشته است: با توجه به ادامه تلاش‌های آمریکا برای حل و فصل مساله هسته‌یی ایران از طریق انجام مذاکرات با ایران، ریاض معتقد است که واشنگتن دیگر قادر به حمایت از آن نیست و از طرفی هم به دلیل حمایت‌های روسیه از نظام سوریه، نمی‌تواند به مسکو تکیه کند.

۱۳۹۲/۵/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...