نسخه چاپی

گزارش مشروح از تودیع و معارفه وزرای دادگستری

تودیع و معارفه وزیر دادگستری در حالی برگزار شد كه هیچ نماینده‌ای از دولت در این مراسم حضور نداشت و جور آنها را معاون اول قوه قضائیه و سایر مسئولان قضایی كشیدند. رئیسی كلید وزارت دادگستری را از بختیاری گرفته به دستان پورمحمدی داد.

به گزارش نما به نقل از فارس،تودیع و معارفه وزیر دادگستری با حضور جمعی از مسئولان دستگاه قضایی کشور برگزار شد. در این مراسم سید مرتضی بختیاری وزیر سابق دادگستری، مصطفی پورمحمدی وزیر جدید دادگستری، حجت الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضائیه، محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری، غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌ها، احمدی تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و جمع دیگری از معاونین وزیر دادگستری، و نمایندگان مجلس برگزار شد.

آزادی بیش از 14 هزار زندانی واجد شرایط در دوره بختیاری

یاوری، قائم‌مقام وزیر دادگستری در مراسم تودیع و معارفه وزیر دادگستری با اشاره به خدمات صورت گرفته در دوره وزارت بختیاری گفت: جا دارد اینجا از جناب آقای بختیاری برای ارائه خدمات ارزنده و سعی و تلاش در تعالی وزارت دادگستری تشکر کنیم و برای ایشان آرزوی توفیق در سنگرهای دیگر خدمت داشته باشیم.

وی در ادامه برخی از اقدامات صورت گرفته در دوره وزارت بختیاری را برشمرد و افزود: اداره 320 جلسه کمیسیون و بیش از 500 جلسه بعدی این کمیسیون، بررسی لایحه مجازات اسلامی، حمایت از خانواده و پیش‌فروش ساختمان از جمله اقدامات بود که در دوره بختیاری انجام شد.

قائم مقام وزارت دادگستری همچنین به تهیه بیش از 2400 طرح و ایده مربوط به قوای سه‌گانه در دوره وزارت بختیاری عنوان کرد طی این 4 سال بیش از 130 پرونده حساس و کلان در وزارت دادگستری بررسی و مختومه شده است.

وی از جمله اقدامات اصلی وزارت دادگستری را آزادسازی 6 هزار و 366 نفر زندانی واجد شرایط از محل اعتبارات و بودجه پیش‌بینی شده برای این امر دانست و افزود: 14 هزار و 829 زندانی غیرعمد نیز در سفرهای استانی وزیر محترم دادگستری آزاد شده است.

یاوری در پایان با اشاره به شخصیت و تجارب حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: امیدواریم با شناختی که ایشان از قوای سه‌گانه دارد بتواند عدالت را محقق سازد و به تعامل یکپارچه قوای سه‌گانه که از جمله سیاست‌های کلی نظام است کمک کند.

شیرینی انتخابات 92 حاصل قانون‌مداری افراد بود/ 88 عده‌ای قانون‌شکنی کردند

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه در مراسم تودیع و معارفه وزیر دادگستری با بیان اینکه در مفاهیم دینی ما بعد از تودیع هیچ مفهومی بالاتر از عدالت نیست و سخن از عدالت هر چه بگوییم کم است گفت: امیدواریم که وزارت دادگستری در دوره جدید بتواند این عدالت را محقق سازد.

وی با اشاره به اینکه کارها در وزارت دادگستری نباید بدون مطالعه و مقطعی انجام شود افزود: ما باید یک شکلی برای دادگستری خود داشته باشیم و این طور نباشد که کارهایی انجام شود و فردا آن کارها تعطیل شود به طور مثال ما شعبات تشخیص را تشکیل می‌دهیم ولی فردا آنها را تعطیل می‌کنیم.

معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد: حتما وزارت دادگستری از جهاتی که در قانون اساسی آمده جایگاه مهمی دارد و باید به جایگاه واقعی خود برسد چرا که تنها وزارتخانه‌ای است که وزیر آن مورد وثوق سه قوه قرار دارد.

وی انتخاب پورمحمدی به عنوان وزیر دادگستری را تضمینی برای اجرای پیشنهادهای سازمان بازرسی کل کشور در دولت تدبیر و امید دانست و گفت: امیدواریم که در این این دوره با همکاری دولت، مجلس و قوه قضائیه ظرفیت‌های دادگستری احیا شود.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 تأکید کرد: آنچه باعث شیرینی این انتخابات شد قانون‌مداری همه افراد بود. بر عکس سال 88 که قانون‌شکنی برخی باعث تلخی انتخابات به کام مردم شد.

وی با بیان اینکه زیبنده نظام اسلامی نیست که این میزان جرم و تخلف در آن صورت گیرد گفت: از جمله مزایایی که احیای ظرفیت وزارت دادگستری می‌تواند داشته باشد کاهش جرم و تخلف در نظام خواهد بود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه احیاء ظرفیت وزارت دادگستری می‌تواند در مباحث بین المللی از اقدامات نظام حمایت کند افزود: ما امروز به خاطر اجرای قوانین الهی تحت هجمه دشمنان هستیم و عملکرد مناسب وزارت دادگستری در مباحث بین‌المللی می‌تواند ما را از این هجمه نجات دهد.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه وزیر دادگستری هم از متن قوانین تصویب شده اطلاع دارد و هم در جریان عملکرد دستگاه‌های اجرایی و قضایی قرار دارد و می‌تواند پل ارتباطی خوبی میان قوای سه گانه باشد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان فرموده‌اند که این دوره باید دوره شکوفایی دستگاه قضایی و من فکر می‌کنم که وزارت دادگستری می‌تواند به شکوفایی و تحقق خواسته‌های رهبر انقلاب کمک کنند.

رئیسی افزود: من نسبت به آینده کار در وزارت دادگستری امیدوارم چرا که آقای پورمحمدی شناخت خیلی خوبی از دستگاه‌های مختلف کشور دارند و نظر آیت‌الله آملی این است که وزارت دادگستری در این دولت بتواند در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

وی با اشاره به پذیرش مسئولیت وزارت دادگستری از سوی پورمحمدی گفت: شاید ایشان در ابتدا برای پذیرش این سمت میلی نداشتند اما صحبت‌های رئیس قوه قضائیه و سایر دوستان ایشان را مجاب به قبول مسئولیت کرد.

معاون اول قوه قضاییه در پایان ضمن تقدیر و تشکر از بختیاری به عنوان وزیر سابق دادگستری گفت: به عقیده من باید تندیس ایثار، خدمت، شکر، صبر ، اخلاص و کارآمدی را به آقای بختیاری تقدیم کنند.

رئیسی ادامه داد: به بختیاری نشان لیاقت نداده‌اند اما به نظر من باید بالاترین نشان عدالت را به وی دهیم. چرا که تحمل و بردباری ایشان در این دوران مثال‌زدنی بود. شاید اگر کسی غیر از ایشان بود خوب تبدیل به یک مسئله‌ای بزرگ برای نظام می‌شد اما آقای بختیاری در آزمونی که داده‌‌اند قبول شدند و نمره خوبی گرفته‌اند.

هر کجا رئیس قوه قضائیه تعیین کند خدمت می‌کنم

مرتضی بختیاری با اشاره به شناختی که از دوران جوانی نسبت به مصطفی پور محمدی داشت، گفت: وقتی که بحث وزارت ایشان مطرح شد دعا کردم که این اتفاق بیفتد چرا که ایشان مورد وثوق سه قوه هستند.

وی تاکید کرد: آقای پورمحمدی در پذیرش این مسئولیت ایثار کردند و امیدوارم آنچه که در مورد ظرفیت‌های وزارت دادگستری در قانون اساسی آمده را بتوانند اجرا کند.

وزیر سابق دادگستری ادامه داد: من در این 4 سال که تجربه وزارت داشته‌ام متوجه ظرفیت‌های بالای وزارت دادگستری شدم و اگر همین موضوعاتی که امروز بعنوان افزایش اختیارات وزارت دادگستری مطرح و به وقوع بپیوندد در واقع جایگاه دادگستری به طرز شایانی افزایش پیدا می‌کند.

وی ضمن گلگی از یکی دو نماینده مجلس که در مراسم رأی اعتماد علیه پورمحمدی صحبت کرده بودند، گفت: من از این نمایندگان ناراحتم چرا که عملکرد آقای پورمحمدی مشخص است و خوشحالم که سایر نمایندگان با رأی اعتماد خود به سرعت به این اظهارات پاسخ دادند.

بختیاری در پایان گفت: اگر موفقیتی هم در این 4 سال داشته‌ام به مدد همکارانم بود و آماده‌ام تا در هر کجا که رئیس قوه قضائیه تعیین می‌کنند خدمت کنم.

آمده‌ام تا عدالت محقق شود

حجت الاسلام مصطفی‌پورمحمدی وزیر جدید دادگستری در مراسم معارفه خود ضمن تشکر از خدمات بختیاری بعنوان وزیر دادگستری، گفت: از افرادیکه امروز در اینجا برای تشکر از بختیاری گرد هم آمده‌اند تشکر می‌کنم چرا که وی و عملکرد او ارزش این تشکر را دارد.

پورمحمدی ادامه داد: آقای بختیاری از جمله افرادی است که صداقتش را به همگان اثبات کرده است.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم نظام جمهوری اسلامی سالم بماند باید عدالت در آن اجرا شود، گفت: اگر دولت‌ها می‌خواهند از خود دفاع کنند با عدالت می‌توانند این کار را انجام دهند.

رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: من به وزارت دادگستری نیامده‌ام که جایگاه وزارت را ارتقاء دهم، آمده‌ام تا عدالت محقق شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که بتواند دو خواسته قوه قضائیه که همانا همکاری با دیوان عدالت اداری و همکاری با سازمان بازرسی کل کشور است را محقق سازد.

پورمحمدی می‌تواند ظرفیت‌های دادگستری را احیا کند

حجت‌الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضائیه در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم تودیع و معارفه وزیر دادگستری گفت: ظرفیت‌های دادگستری باید مورد بررسی قرار گیرد و انشاالله آقای پورمحمدی می‌تواند این کار را به سرانجام برساند.

وی افزود: افزایش ظرفیت‌ها می‌تواند کمک بسیاری به دادگستری و قوه قضائیه بکند که از این جمله می‌توان به تدوین لوایح، تدوین قانون پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: تدوین قانون پیشگیری از جرم می‌تواند نقش بسیاری در کمک به دولت و قوه قضائیه ایفا کند.

وی افزود: در بحث بین‌المللی نیز دادگستری می‌تواند کمک‌حال قوه قضائیه و دولت باشد بنابراین نقش وزارت دادگستری در کمک به قوه قضائیه نقش با اهمیتی است.

بودجه وزارت دادگستری اجرایی نیست/ اصلاحیه به مجلس می‌دهیم

حجت الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری کشورمان امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه‌اش با اعلام این مطلب افزود: بررسی ما نشان می‌دهد بودجه مصوب مجلس برای وزارت دادگستری اجرایی نیست.

وی همچنین در بحث استفاده قوه قضاییه از دستبندهای الکترونیک نیز گفت: استفاده از این دستبندها باعث می‌شود تا جمعیت کیفری کاهش پیدا کند و این موقعیت را فراهم می‌کند تا اشراف کاملتری بر متهمان و محکومان داشته باشیم.

پومحمدی همچنین درخصوص قیمت دیه و به روز بودن آن گفت: بررسی ها و مطالعات ما نشان می‌دهد هرگاه قیمت دیه به روز باشد و همگام با قیمت های روز تعیین شود موجب بازدارندگی از وقوع برخی جرایم می‌شود.

وزیر دادگستری همچنین درخصوص لایحه افزایش اختیارات وزیر دادگستری گفت: از آنجا که وزیر قبلی این لایحه را امضا نکرده بود مجلس آن را برگرداند.

‫وی تأکید کرد: قوه قضاییه در این باره نظرات خود را دارد و هنوز نظر نهایی را در این باره اعلام نکرده است. ‫

پورمحمدی گفت: ما نیز با قوه قضاییه هنوز درباره این لایحه به نگاه مشترکی نرسیده‌ایم و در صورتی که مجلس و قوه قضاییه به یک نظر مشترک برسند ما نیز با آنها همکاری می‌کنیم.

۱۳۹۲/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...