نسخه چاپی

اهدای خون اهدای زندگی است زیرا...

اهدای خون دادن به معنی خروج بخشی از خون فرد توسط دستگاه انتقال و دادن آن به بیمار است. تا به حال هیچ دارو و روش درمانی نتوانسته جایگزین فرآورده های خونی شود.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین، بعضی از شرایط اورژانس مانند تصادف،‌ زایمان و... نیازمند دریافت خون است. از همین رو باید گفت که همه افراد دیر یا زود ممکن است نیازمند خون همنوعان خود باشند.
خون از گلبول های قرمز،‌ سفید، پلاکت ها و پلاسما تشکیل شده است. هر کدام از این ترکیبات مختلف نقشی به عهده دارند و می توانند بر حسب نیاز به طور جداگانه مورد استفاده قرار گیرند. کلمه " اهدای خون" سه معنی را در بر می گیرد:
- اهدای خون کلی: طی این فرایند همه ترکیبات خون ازفرد گرفته می شود و معمولا این روش برای همه شناخته شده تراست. هر خانم می تواند درطول سال 4 بار و هر مرد 6 بار خون اهدا کند. بین دو دوره اهدای خون باید 8 هفته زمان سپری شود.
- اهدای پلاسما:‌ برای جدا کردن پلاسما، خون فیلتر شده و ‌ بقیه ترکیبات خونی مستقیما به اهدا کننده باز می گردد. هر فردی می تواند هر 2 هفته یک بار پلاسمای خون اهدا کند.
- اهدای پلاکت: جدا کردن پلاکت مانند پلاسماست. پلاکت ها فقط 5 روز قابل نگهداری هستند. می توان هر 4 هفته یک بار و تا 12 بار در سال پلاکت اهدا کرد.
اهدای خون عموما به یک روش انجام می شود. فردی که قصد اهدای خون دارد باید چند مرحله را بگذراند:
- مشورت با پزشک:‌ داوطلب اهدای خون ابتدا باید توسط پزشک معاینه شود. وضعیت سلامت عمومی، سابقه شخصی و فامیلی و همچنین دیگر فاکتورها مانند آخرین مراجعه به دندانپزشک، بیماری ها، بستری شدن در بیمارستان، ابتلا به بیماری های خونی، مسافرت و... مورد بررسی قرار می گیرد. فشار خون و حجم خون نیز بهتر است مورد ارزیابی قرار گیرد. این محاسبات با توجه به وزن و قد فرد انجام می شود.
- اهدای خون:‌ این کارتوسط یک پرستار انجام می شود. ابتدا چند لوله کوچک خون برای آزمایشات مختلف گرفته می شود. این آزمایشات ممکن است برای خون کامل 10 دقیقه و برای پلاسما و پلاکت 45 دقیقه طول بکشد.
- چاشت مختصر:‌ قبل، بعد و حین خون گرفتن مایعاتی به اهدا کننده داده می شود. لازم است تا فرد مایعات فراوان بنوشد تا بدن کمبود مایع را جبران کند. پس از اهدای خون باید یک چاشت سبک میل شود. کادر پزشکی باید این مسئله را مد نظر داشته باشند و توجه کنند که فرد اهدا کننده دچار رنگ پریدگی و خستگی نشود.
موارد منع اهدای خون
تنها افراد بزرگسال اجازه اهدای خون دارند. با این حال بعضی شرایط موجب ممنوعیت می شود که عبارتند از:
- وزن کمتر از 50 کیلوگرم
- خستگی
- کم خونی
- دیابت
- خانم باردار و خانمی که به تازگی زایمان کرده است.
- مصرف دارو:‌ در صورت مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای با پایه کورتیکوئید باید 14 روز از اتمام دوره درمان گذشته باشد.
- بیماری های سرایت کننده توسط خون مانند هپاتیت یا HIV.
و کلام پایانی...
بیماران سرطانی، افراد مبتلا به بیماری های خونی مانند تالاسمی، هموفیلی، سوختگی های شدید و خونریزی نیازمند دریافت فراورده های خونی هستند تا بار دیگر طعم شیرین زندگی را بچشند. پس بیایید همه عضو کوچکی در این مجموعه باشیم و با هم از زیبایی های زندگی لذت ببریم.

۱۳۹۲/۶/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...