نسخه چاپی

آغاز دوباره واردات بنزین

وزیر نفت از افزایش تولید روزانه شش الی هفت میلیون لیتر بنزین تا پایان سال خبر داد و گفت: اگرچه ذخیره بنزین داریم اما برای تامین نیاز باید اندكی واردات كنیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه سی و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در پاسخ به سوال ایسنا درباره برنامه وزارت نفت در مورد پی پیشی گرفتن مصرف روزانه بنزین از تولید آن اظهار کرد: اکنون ذخیره داریم و تولید هم تا پایان سال روزانه شش تا هفت میلیون لیتر افزایش می‌یابد.

وی در ادامه گفت: البته نیاز است مقدار اندکی بنزین وارد کنیم و با توجه به این که ذخیره بنزین نیز موجود است ان‌شاءالله می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم.

وزیر نفت با بیان این‌که امسال برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم، گفت: در مورد سال آینده نیز دولت باید در بودجه تصمیم بگیرد.

زنگنه درباره برنامه وزارت نفت برای سهمیه بندی بنزین اعلام کرد: سهمیه بندی بنزین توسط دولت انجام شده و در این زمینه دولت باید تصمیم بگیرد.

اظهارات وزیر نفت درباره پرونده بابک زنجانی

زنگنه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره جزییات بحث‌های مطرح شده در خصوص صدور مجوز فروش نفت به بابک زنجانی اظهار کرد:‌ آنچه که من دنبال می‌کنم.دریافت پول‌هایی است که به خزانه واریز نشده است.

وی در ادامه با بیان این‌که بازگرداندن پول به خزانه از همه چیز اولویت بیشتری دارد، اضافه کرد: بخشی از این پول به خزانه بازگشته و بخشی نیز در جریان است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: من با بابک زنجانی صحبت نداشته و ندارم اما به عنوان یک پرونده باید موضوع را پیگیری کنیم؛ وی گفته پول را به حسابم واریز کردند و حسابم از جانب آمریکایی‌ها بلوکه شده و در نتیجه نتوانستم پول را به حساب‌های مربوط به جمهوری اسلامی برسانم.

وی این مبلغ واریز نشده را بیش از دو میلیارد دلار اعلام کرد.

برای بهبود وضعیت کشور و روابط خارجی باید از اهرم نفت استفاده کنیم

زنگنه همچنین درباره نقش دیپلماسی نفتی ایران در افزایش صادرات اظهار کرد:‌ دیپلماسی نفتی فراتر از این است و معتقدم به عنوان دارنده دومین ذخایر گاز و نفت دنیا برای هر کاری که می خواهیم در حوزه روابط خارجی در کشور انجام دهیم باید از این قدرت و اهرم نفت و توان ملی استفاده کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: بخش نفت وظیفه خودش می‌داند که به قدرت ملی و دیپلماسی کشور برای خروج از وضعیت فعلی کمک کند من فکر می کنم که می توانیم و باید از موضع اقتدار و توانمندی برای عبور از این شرایط تلاش کنیم.

بخش خصوصی رانت نخواهد

وی درباره حضور بخش خصوصی در حوزه نفت با توجه به اولین جلسه شورای گفت‌وگو دولت یازدهم و بخش خصوصی اظهار کرد: در این دوره با توجه به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است وهمچنین قانون تصویب شده در این حوزه جایی مثل پتروشیمی تقریبا منحصر به بخش خصوصی خواهد بود.

وزیر نفت افزود: سیاست ملی ما این است که برای دوری از خام فروشی تلاش کنیم و به سمت تولید فرآورده‌های نفتی حرکت کنیم.

زنگنه با بیان این‌که پتروشیمی به طور کلی در اختیار بخش خصوصی خواهد بود و ما فقط زمینه سازی، کمک و حمایت خواهیم کرد گفت:‌ بخش مهمی از فرآورده‌های نفتی توسط بخش خصوصی تولید خواهد شد اما امیدواریم که بخش خصوصی روز به روز قوی‌تر شود و میزان مالکیت عمومی دراین بخش افزایش یابد نه این که فقط یکسری به اسم این که بخش خصوصی هستند و از مقررات دولتی، قانون محاسبات و یا قوانین مشابه دولتی مستثنی هستند بخش خصوصی تلقی شوند.

وی با بیان این‌که حرکت به سمت خوبی در حال انجام است، اضافه کرد:‌ در زمینه بازرگانی نفت مسیر را برای بخش خصوصی باز می‌کنیم اما معتقدم که بخش خصوصی نباید از ما رانت بخواهد بلکه در یک فضای رقابتی با مقداری حمایت فضا را باز کنیم.

وزیر نفت تاکید کرد: بخش خصوصی واقعی باید تلاش کند و وارد بازار شود و سهم خود را از تولید و بازار ملی وجهانی به دست آورد.

جزییات سفر وزیر نفت به ترکمنستان

وزیر نفت همچنین درباره سفر خود به ترکمنستان اظهار کرد: در آن سفر صحبت اصلی این بود که در مقابل گازی که از ترکمنستان می خریم بخشی را کالا و خدمات از ما بخرند که این تا حدودی توافق شد و قرار شد مابقی مسئله در کمیسیون مشترک دو کشور که با حضور وزرای امور خارجه هر دو کشور برگزار می‌شود تصمیم گیری شود.

وی با بیان این‌که درباره افزایش میزان واردات گاز در ماه‌های آینده توافق کردیم، اظهار کرد:‌ همچنین مقداری بدهی به ترکمنستان داشتیم که بنا شد روش‌هایی را برای تسویه بدهی پیدا کنیم.

وی همچنین درباره مذاکره با ترکمنستان درباره سوآپ خاطرنشان کرد: در مورد سوآپ ترکمنستان تعیین کننده نبود زیرا دولت ترکمنستان در این زمینه دخیل نیست و این کشور بخش اصلی تولید نفت در خزر را ندارد.

وزیر نفت از تهیه دستورالعمل جدیدی خبر داد و گفت:‌ اگر این دستورالعمل قطعی شود سوآپ می تواند فعال شود در غیر این صورت ممکن است به ضرر ما باشد.

دولت یازدهم برای پرداخت یارانه نقدی تخلف نخواهد کرد

زنگنه درباره تامین منابع یارانه نقدی توسط وزارت نفت اظهار کرد: به طور کلی سالانه 2500 میلیارد تومان به پرداخت یارانه نقدی اختصاص می یابد اما بخشی از این منابع را بخش دولتی وزارت نفت تامین می کند ، بخشی نیز توسط وزارت نیرو و بخش دیگر از محل ردیف در نظر گرفته شده در بودجه پوشش داده می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که وزارت نفت بخش عمده‌ای از منابع لازم برای پرداخت یارانه نقدی نزدیک به رقم اعلام شده را تامین می کند گفت:‌ تاکنون این منابع تامین شده است و در پی ماه‌های آینده روش همان چیزی خواهد بود که در گذشته بوده است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که دولت یارانه نقدی شهریور از چه محلی تامین کرد و همواره این نقد وجود داشته که دولت دهم از درآمدهای نفتی برای پرداخت یارانه نقدی استفاده کرده است، خاطرنشان کرد:تامین منابع یارانه از سه محلی که اعلام کردم تامین شود و دولت یازدهم خلاف نخواهد کرد.

طی دو سال عقب افتادگی از قطر را جبران خواهیم کرد

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان عقب افتادگی ایران از قطر در میادین عسلویه گفت: از قطر عقب هستیم اما امیدواریم طی دو سال بتوانیم این عقب افتادگی را جبران کنیم. که این امر نیازمند تلاش بسیار خواهد بود.

میزان تولید نفت تابع بازار خواهد بود

وی درباره سیاست وزارت نفت برای افزایش میزان تولید نفت با توجه به تحریم‌ها اظهار کرد:‌آنچه که بر آن تاکید کرده‌ام افزایش ظرفیت تولید نفت بوده است.

وزیر نفت ادامه داد: ظرفیت تولید نفت در اصطلاح به معنای تولید نفت نیست.در واقع هدف افزایش توان تولید است.

زنگنه با اشاره به این‌که باید ظرفیت تولید نفت را به سال 84 یعنی 4 میلیون بشکه در روز برسانیم، اظهار کرد:‌ مقدار تولید تابع بازار خواهد بود.

دولت دهم نباید حرف‌هایی را می زد که شرایط تحریم بدتر شود

وی در ادامه درباره نقش آمریکا در رفع تحریم ایران از سوی چندین کشور اروپایی اظهار کرد:‌ دشمن در این زمینه به ما فشار وارد کرده و دیگران باید پاسخ دهند که چرا واقعیت را نادیده گرفته و اجازه داده‌اند کار به این جا برسد.

زنگنه با اشاره به این‌که دولت گذشته نباید اجازه می داد کار به اینجا برسد، تصریح کرد: در صورتی که دولت می دانست تحریم اثرگذار است نباید حرف‌هایی را می زد که شرایط را بدتر کند اما اتحادیه اروپا کشورهای اروپایی را از تحریم ایران ممنوع کرده است و گشایش ایجاد شده به دلیل صحبت‌های آمریکا نبوده است.

وزیر نفت ادامه داد:‌ برای خروج از وضعیت ایجاد شده کار سنگین و دشوار پیش رو داریم اما با تمام قدرت و امید به آینده رفع مسائل و مشکلات را دنبال می کنیم.

با موضع گیری در مورد اعضای اوپک موافق نیستم

وی درباره دبیر کلی ایران در اوپک اضافه کرد:‌ دبیر کلی مسئله مهمی از نظر تاثیرگذاری برای بازار نیست اما این که عده‌ای بدون دلیل ما را از داشتن موضعی در اوپک محروم می کنند.

زنگنه در ادامه گفت: برای من خوشایند نیست و در گذشته هم خوشایند نبوده و موافق نیستم که کسانی ما را از داشتن موضعی در اوپک محروم می کنند ما هم به آن‌ها امتیاز بدهیم که این موضع را داشته باشند. بنابراین اگر ما این موضع را نداشته باشیم آنها چنین موضعی نخواهند داشت.

۱۳۹۲/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...