نسخه چاپی

رئیس جمهوری كه 11 سپتامبر متولد شد

امروز ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۳ علاوه بر اینكه دوازدهمین سالگرد حمله به برج‌های دوقلو در نیویورك است، سال روز تولد مردی است كه سرنوشت و اراده او می‌تواند نقش بنیادینی نه تنها در آینده كشورش بلكه در تعاملات منطقه‌ای و سیاست جهانی داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در حالی امروز وارد سن 48 سالگی خود می‌شود که به مرد اول یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین رویدادهای سیاسی قرن حاضر تبدیل شده است.
بشار اسد 11 سپتامبر 1965 در دمشق به دنیا آمد. پدرش، حافظ اسد که در یک خانواده فقیر علوی در سال 1930 به دنیا آمده بود خیلی زود پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده افسری به در جه ژنرالی در نیروی هوایی سوریه رسید و پس از طی مقاماتی چون وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی، نخست وزیری و دبیر کلی حزب بعث از ماه مارس 1971 میلادی پس از انجام کودتایی رییس جمهور سوریه شد.

گفته می‌شود حافظ اسد علاقه‌ زیادی به باصل، فرزند اول خود داشت و وی را برای جانشینی خویش تعلیم داده بود اما مرگ باصل بر اثر سانحه رانندگی در سال 1994 باعث شد تا بشار به عنوان پسر دوم خاندان اسد که علاقه چندانی به سیاست نشان نمی‌داد، مورد توجه قرار گیرد.

پس از مرگ حافظ در سن 69 سالگی در سال 2000 بشار که تنها 35 سال داشت و در لندن در حال تحصیلات پزشکی با تخصص چشم پزشکی بود به مرد اول سوریه تبدیل شد. بشار اسد پس از رسیدن به ریاست جمهوری سوریه تا حدودی سیاست متفاوتی نسبت به پدرش در پیش گرفت و سعی کرد تا فضای سیاسی و اقتصادی بازتری فراهم آورد، در همین زمینه وی اقتصاد بسته سوسیالیستی سوریه که در زمان پدرش، حافظ اسد ساخته شده بود را به یک اقتصاد باز و غیر سوسیالیستی تغییر داد.

یکی از مهمترین تفاوت‌های سیاست‌های وی نسبت به پدرش نزدیکی بیشتر به محور مقاومت است.در حالی که حافظ اسد در نزدیکی به ایران و حزب‌الله تا حدودی محتاط و محافظه‌کار بود، بشار اسد تا حد ممکن به این دو بازیگر منطقه‌ای نزدیک و به ستون فقرات محور مقاومت تبدیل شد.

پس از شروع بیداری اسلامی در چندین کشور خاومیانه و آفریقا از جمله تونس، مصر، لیبی و بحرین که منجر به تغییر موازنه قوا به نفع محور مقاومت شد، جبهه مقابل سعی کرد تا با ایجاد بحران در کشور استراتژیک سوریه تا حدود این شکست را جبران کند، بدین ترییب بشار اسد به هدف اول این سیاست تبدیل شد.

هم اینک با گذشت نزدیک به 30 ماه از بحران سوریه، به رغم آنکه عبدالحلیم خدام معاون فراری حافظ اسد، به سی‌ان‌ان گفته بود که رئیس جمهور سوریه شخصیتی ضعیف و تاثیرپذیر دارد، بشار نشان داده که سیاستمداری باهوش و آشنا به معادلات پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی است چرا که می‌داند کشور تحت هدایت‌اش به دلیل اینکه از یک طرف به مثابه ستون فقرات محور مقاومت با حضور ایران و حزب‌الله محسوب می‌شود و از طرف دیگر تنها پایگاه نظامی‌ روسیه در جهان خارج را پس از فروپاشی شوروی در بندر طرطوس جای داده است، از اهمیت زیادی برخودار است.

بدین‌ترتیب هر گونه تغییر در سیستم سیاسی این سوریه تاثیر بنیادینی می‌تواند در اوایل قرن بیست‌ویکم در معادلات بین‌المللی ایجاد کند، در صورت پیروزی جبهه آمریکا، اسرائیل و بعضی کشورهای منطقه‌ای محور مقاومت تا حدود زیادی تضعیف شده و به حاشیه رانده خواهد شد، اما در صورت پیروزی محور مقاومت که بدون شک اراده و هوشیاری بشار اسد نقش مهمی در این فرایند دارد، پایان دوران یکه‌تازی آمریکا در جهان ثابت و مرحله‌ای جدید در عرصه بین‌الملل شروع می‌شود.

۱۳۹۲/۶/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...