نسخه چاپی

نبوی: كوچك‌ترین عقب‌نشینی دشمن را جسور می‌كند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد: باید استقامت كرد و در مقابل زورگو ایستاد، زیرا با كوچكترین عقب‌نشینی دشمن به خود اجازه می‌دهد كیلومترها به جلو بیایند.

به گزارش نما، سیدمرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع اعضای اصناف و بازار تهران در خصوص تحولات منطقه، گفت: برخود لازم می‌دانم که برائت خود را از طاغوت زمان، آمریکای جهانخوار و فرزند ناخلفش رژیم صهیونیستی اعلام کنم، متاسفانه کار به جایی رسیده که اوباما خود را بزرگ همه دنیا و فرمانده جهان می‌داند و در صحبت‌هایش به صراحت اعلام می‌ کند که ما می‌دانیم همه دنیا با حمله به سوریه مخالفند، ولی ما آمریکاییم و باید حمله کنیم حتی اگر دلیل قانع کننده‌ای هم نباشد که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

وی تاکید کرد: دولت‌هایی مانند عربستان با تجهیز نیروهای تکفیری همه‌گونه جنایتی را مرتکب می‌شوند، اما دولت سوریه به دلیل اینکه جبهه اول مقاومت در برابر اسرائیل جنایتکار است باید مورد هجمه قرار گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در هر حال آمریکا و ایادی آن از این همه تجربیاتی که دارند هنوز عبرت نگرفته‌اند، خاطرنشان کرد: زمانی به بهانه اینکه در عراق سلاح‌های کشتار جمعی استفاده می‌شود به این کشور حمله کردند، در حال حاضر نیز علی‌رغم عدم همراهی بسیاری از کشورها و حتی استعمار پیر، انگلستان، باز هم بر حمله به سوریه تاکید دارند. امیدواریم همانگونه که فرعون بوسیله عصای حضرت موسی(ع) در هم کوبیده شد، باز هم دست خدا موجب گردد، متجاوزگران به سزای اعمل خود برسند.

نبوی در بخش دیگری از سخنان خود به آغاز به کار دولت یازدهم با عنوان دولت تدبیر و امید اشاره کرد و با بیان این مطلب که در دوره‌های گذشته شاهد یکسری افراط و تفریط‌هایی بودیم، اظهارداشت: به ویژه مشکلی که بوضوح در دولت‌های گذشته نمایان بود، دولت‌ها جهت مسائل اقتصادی کشور از یک نقشه راه مشخص برخوردار نیستند یعنی نگاه به مسائل اقتصادی یک نگاه پروژه‌ای و مهندس گونه بود، این نگاه موجب می‌شد که هیچ‌گاه اثر مسائل اقتصادی بر روی مسائل اجتماعی، سیاسی و غیره دیده نشود.

وی با بیان اینکه کشور ما چهار دوره مشخص را طی کرده است،یادآور شد: در دولت ۸ ساله موسوی، با توجه به مسایل جنگ لازم بود تا کالاهای اساسی به‌صورت کوپنی توزیع شود، اما دولت در بسیاری از مسایل اقتصادی و توزیع کالاها دخالت کرد. کسری بودجه این دوره موجب شد ارزش پول ملی پایین بیاید و یکسری افراد نیز با توجه به ارتباطات دولتی، ارز را با نرخ دولتی دریافت کردند و در بازار آزاد آن را به فروش رساندند و از همین راه سرمایه دار شدند.

مدیرمسئول روزنامه رسالت خاطرنشان کرد: حتی افرادی با همین ارز و به نام تاسیس کارخانه از این ارزها استفاده کردند و بدون افتتاح کارخانه و یا با ایجاد یک سوله کوچک، ارز دولتی را در بازار آزاد به فروش رساندند و از این موقعیت به نفع خود سوء استفاده کردند و هیچ وقت با بانک مرکزی تسویه حساب نکردند. این نشان از عدم داشتن یک نقشه راه بود. در آن‌ زمان دخالت دولت در هر مسئله‌ای به اسم عدالت موجب بروز مشکلات عدیده در کشور شد.

نبوی‌ در خصوص عملکرد دولت سازندگی نیز گفت: در زمان دولت آقای هاشمی با افت و خیزهای زیادی روبرو بودیم،وی یکسری مشکلات را حل کرد ونرخ ارز را به قیمت اصلی رساند، ویرانه‌های جنگ بازسازی شد اما یکی از مهمترین مشکلات آن‌زمان استفاده از اعتبارات خارجی جهت فعال کردن کارخانه‌های داخلی بود. اصطلاحاتی مانند یوزانس، فاینانس و غیره در آن‌زمان رواج پیدا کرده بود.

وی تصریح کرد: وزیر صنایع کنونی که آن‌زمان نیز مقام وزارت را به‌عهده داشت، بر این عقیده بود که می‌توانیم با استفاده از نورانس مواد اولیه از خارج کشور وارد کنیم و ۳ تا ۶ ماه آن را باز پرداخت کنیم. هر گاه پرسیده می‌شد بازپرداخت چگونه انجام خواهد شد، می‌گفتند که بعد از تولید، کالاها صادر می‌شود و آنگاه با بانک مرکزی تسویه حساب صورت می‌گیرد که در عمل دیدیم چنین نشد و قیمت نفت نیز کاهش پیدا کرد و بدهی‌های ارزی انباشته و کشور دچار بحران بدهی ارزی شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مجلس چهارم و پنجم تلاش بسیاری انجام داد تا این شرایط به ساماندهی برسد. وقتی ما به مسایل جامع نگاه نکنیم، چنین مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

نبوی با بیان اینکه در دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی عدم دقت در اعلام به موقع کوپن برخی از کلاهای اساسی موجب گردید قیمت‌ها بالا برود،افزود: کار به جایی رسید که هاشمی در نماز جمعه از بازگشت به عقب و راه‌اندازی دوباره تغزیرات حکومتی صحبت کرد. همان موقع تورم به ۵۰ تا ۵۱ درصد رسید.

وی اظهارداشت: یکی از دلایلی هم که کاندیدای مورد حمایت جامعه روحانیت در سال ۷۶ در انتخابات ریاست جمهوری رای نیاوردند، نیز همین مسئله بود زیرا مردم ناطق نوری را ادامه دهنده راه آقای هاشمی می‌دانستند.

عضو جامعه مهندسین گفت: همان موقع به هاشمی در جلسات توصیه‌هایی درباره اینکه دلیل این همه بخشنامه‌ای که در مورد ارز هفته‌ای یک بار توسط بانک مرکزی صادر می‌شود و چیست؟ مطرح می‌شد اما او با توجه به اعتماد به مدیران خود این راه را ادامه داد.

نبوی در ادامه در خصوص عملکرد دولت اصلاحات نیز گفت: این دولت از ابتدا اعلام کرد که توسعه اقتصادی در این دوره در اولویت قرار ندارد و توسعه سیاسی اولویت ما است. به همین دلیل هرروز یک روزنامه جدید منتشر می‌شد، جامعه هر روز ملتهب بود و کشور تشنج را به‌صورت روزانه تجربه می‌کرد، سناریوسازی‌های مختلف موجب تظاهرات‌های مختلف می‌‌شد. حتی هاشمی‌رفسنجانی که اکنون برای آنها بسیار عزیز شده است، به‌عنوان عالیجناب سرخپوش مطرح می‌شد. آن‌چنان جو را علیه او بوجود آوردند که حتی از رفتن به مجلس شورای اسلامی در دوره ششم انصراف داد.

وی به فعالیت افراطیون اطلاح طلب در مجلس ششم پرداخت و یادآور شد: آنها از تریبون مجلس ششم هر روز التهاب ایجاد می‌کردند، به نام توسعه سیاسی یک‌سری الگوهای سکولار را می‌خواستند پیاده کنند. البته این مسائل با اعتراضاتی در دوره دوم دولت اصلاحات مواجه و سرانجام تعدیل شد و با توجه به بالا رفتن قیمت نفت نیز شرایط اقتصادی نسبتا مناسب شد.

مدیرمسئول روزنامه رسالت در خصوص به روی‌کارآمدن‌ دولت نهم، تاکیدکرد:در دوره احمدی‌نژاد چون نگاه وی مهندسی بود نقشه راهی وجود نداشت، همه کارها به‌صورت پروژه‌ای انجام می‌شد، به‌طور مثال ناگهان بحث مسکن مهر مطرح می‌شد و بانک‌ها موظف می‌شدند عمده اعتبارات خود را در این بخش هزینه کنند، در دور اول دولت احمدی‌نژاد بحث مشاغل زود بازده بوجود آمد که فقط موجب اتلاف وقت و هزینه و بالا رفتن قیمت مسکن و زمین شد و رشد شدید قیمت زمین و مسکن را به وجود آورد.

نبوی درمورد حاشیه‌های دولت احمدی‌نژاد نیز، گفت: حاشیه‌سازی‌های این دولت در مورد مسائل اعتقادی، امام زمان(عج) و غیره نیز از دیگر مشکلاتی بود که موجب شد کشور دچار چالش شود.

وی در ادامه اظهار داشت: دولت فعلی چنین تجربه‌هایی را پیش رو دارد و می‌خواهد تدبیر داشته باشد، محتوای اصلی سخنان رهبر معظم انقلاب "مقاومت و استقامت در مسیر احقاق حق ملت، تدبیر و پیشرفت" است، تجربه ثابت کرده مستکبرین با پیشرفت ما مخالف هستند و وقتی زورشان نمی‌رسد، بحث تحریم را پیش می‌کشند و دشمن دین و پیشرفت کشور ما را هدف قرار داده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین راستا تاکید کرد: باید استقامت کرد و در مقابل زورگو ایستاد، زیرا با کوچکترین عقب‌نشینی دشمن به خود اجازه می‌دهد کیلومترها به جلو بیایند، باید تدبیر داشت و از افراط و تفریط جلوگیری کرد.

نبوی با اشاره به تجربیات دولت‌های گذشته، گفت:دولت فعلی نباید با مسائل پروژه‌ای برخورد کند. باید یک نظریه جامع داشته باشد و این مستلزم این مسئله است که تمام ارکان دولت با یکدیگر هماهنگ باشند. نباید اینگونه باشد که وزیر صنعت در ابتدای کار بیاید و در مقابل شورای رقابت بایستد، شورای رقابتی که قانونی است و اگر نباشد محصولات انحصاری مثل خودرو به قیمت غیر معقول به‌فروش خواهند رسید.

وی ادامه داد: در مجلس هفتم چند سال قیمت‌های حامل‌های انرژی ثابت نگه داشته شد، نتیجه آن قاچاق سوخت و مصرف بی‌رویه بود، کارت‌های سوخت طراحی شد که ایده بسیار خوبی نیز بود، ولی بعد قیمت‌ها تعدیل شد. اما در دولت سابق با تغییر قیمت ناگهانی ارز قیمت‌های ارائه شده حامل‌های انرژی خاصیت خود را از دست داد و دوباره قاچاق و مصرف بی‌رویه ادامه یافت.

مدیرمسئول روزنامه رسالت با بیان اینکه در دولت فعلی استفاده از صندوق توسعه برای هزینه‌های جاری کشور مطرح شده است، افزود: اکنون اگر چنین تصمیم گرفته شود بازهم شاهد بروز مشکل خواهیم بود. استفاده از این صندوق برای هزینه‌های جاری مغایر اهداف تشکیل صندوق است.

نبوی در عین حال تاکید کرد: همه باید در دولت با یکدیگر هماهنگ باشند. مسائلی که در این جلسه ناصحانه ذکر شد فقط برای پیشرفت کشور است و برای برون رفت از مشکلات باید انسجام درونی و هماهنگی قوا حفظ شود.

وی در پایان به شعار دولت مبنی بر فعال کردن بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: فعال شدن بخش خصوصی، با استفاده از تجربیات گذشته صورت می پذیرد. امیدوارم با استفاده از چنین تجارب گران‌بها و هماهنگ بودن ارکان دولت بتوانیم با اعتدال در مسیر پیشرفت حرکت کنیم.

۱۳۹۲/۶/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...