نسخه چاپی

فیگارو: روسها كارت ایران را هم رو كردند

برخی از جمهوریخواهان آمریكایی بر این اعتقادند كه طرح حمله به سوریه شاید بیشتر برای تنبیه و ادب كردن كرملین باشد.

روزنامۀ فیگارو در یادداشتی به قلم پی‌یر آوریل تحت عنوان: "روسها کارت ایران را رو کردند" به دیدار روحانی و پوتین در حاشیه اجلاس شانگهای اشاره می‌کند، در این یادداشت آمده است:
در بخشی از نمایش قدرت و بلوفی که روسها پیرامون سوریه زدند، مسکو در تلاش است تا بازیگر دیگری را وارد میدان کند؛ ایران.
روز جمعه، حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران با حضور در کنفرانس منطقه‌ای شانگهای- سازمانی که آن را ناتوی اوراسیایی می‌خوانند- در بیشکک( پایتخت قزاقستان)، رسماً به صحنۀ بین الملل قدم می‌گذارد و با ولادیمیر پوتینی دیدار می کند که در تلاش است با امتیازگیری دیپلماتیک در مقابل ایالات متحده آمریکا بازی جدید خود را پیش ببرد. آنگونه که روزنامۀ کامرسانت مدعی است: ایران و روسیه با فراخوان مشترک برای صرفنظر غرب از حملۀ نظامی به سوریه، روسها پذیرفته اند که 5 فروند اس 300 را به ایرانی‌ها تحویل بدهند؛ سلاحی که تقریباً برای روسها شکل هویتی یافته و گفته می‌شود که به رغم انکار روسها، از این نوع به سوریه نیز داده اند.
طبق اعلام برخی از منابع روسها همچنین به ایران پیشنهاد کرده اند که دومین رآکتور نیروگاه هسته ای را برای ایران بسازند. البته بسیاری از منابع این مذاکرات را تکذیب کرده اند.


روسیه در زمان ریاست جمهور مدودف، از تحویل اس 300 به ایران طبق قطعنامۀ تحریم سازمان ملل خودداری کرده بود، مسئله ای که به شدت تحت انتقاد لابی های روسی طرفدار ایران قرار گرفت. متعاقباً ایران این مسئله را به دادگاه بین الملل برد و درخواست 4 میلیارد دلار خسارت کرد. امروز اما دلادیمیر پوتین قصد دارد شکل دیگری از موشک‌های پیشرفته‌تر به نام آنتی2500 که در سیستم‌های دفاعی هوایی مجهزتر است، را به ایران واگذار کند؛ آنهم در حالیکه نزاعی دیپلماتیک بر سر بحران سوریه میان قدرتهای در جریان است.


روسها تلاش می کنند در بازی جدید در مقابل واشنگتن، از ایران و سوریه استفاده کنند؛ دو شریکی که حداقل یک هدف مشترک دارند و آن منصرف کردن آمریکا از حمله به سوریه است.
مسکو هنوز مطمئن نیست که طرح آن از سوی واشنگتن پذیرفته شده باشد اما برخی از جمهوریخواهان آمریکایی بر این اعتقادند که طرح حمله به سوریه شاید بیشتر برای تنبیه و ادب کردن کرملین باشد.

۱۳۹۲/۶/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...