نسخه چاپی

شرط اوباما برای بستن پرونده هسته ای ایران

عکس خبري -شرط اوباما براي بستن پرونده هسته اي ايران

"جی كارنی" سخنگوی كاخ سفید در نشست خبری خود به نامه اوباما به رئیس جمهور كشورمان اشاره كرده است. وی از تنها شرط اوباما برای بسته شدن نزاع هسته ای با ایران خبر داده است؛ شرطی كه برخلاف تمام قوانین حقوقی و بین المللی است.

به گزارش نما، به گفته سخنگوی کاخ سفید باراک اوباما در نامه اش به رئیس جمهور ایران، به جای آن که ادعای خود و چند کشور دیگر غربی مبنی بر ساخت بمب اتم در ایران را اثبات نماید و برای ادعای خود دلیل بیاورد، از جمهوری اسلامی ایران خواسته است، دلیل بیاورد و صلح آمیز بودن انرژی هسته ایش را ثابت کند!





وب سایت رادیو فردا (radiofarda) نوشت: سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه، ۲۷ شهريور، اعلام کرد که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در نامه به حسن روحانی گفته است که «آمريکا آماده است تا منازعه هسته‌ايش با ايران را خاتمه دهد مشروط به اينکه ايران نشان دهد به دنبال ساخت سلاح اتمی نيست»





به گزارش خبرگزاری رويترز، جی کارنی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: «رييس جمهوری در نامه خود اشاره کرده که آمريکا آماده است تا پرونده هسته‌ای (ايران) حل و فصل شود به شرطی که ايران نشان دهد برنامه هسته‌ايش تنها برای اهداف صلح‌آميز است»[!]





وی افزود: «نامه همچنين حامل اين پيام بود که ايران بايد فورا به مسائل مطرح (در برنامه هسته‌ايش) پاسخ دهد، چون همان‌طور که گفته‌ايم، دريچه فرصت حل و فصل ديپلماتيک آن باز است ولی اين دريچه برای هميشه باز نخواهد بود»




آقای اوباما روز ۲۴ شهريور در يک مصاحبه تلويزيونی خبر داد که به حسن روحانی نامه‌ای نوشته و رييس جمهوری ايران هم به آن پاسخ داده است.


رييس جمهوری آمريکا به محتوای نامه خود اشاره نکرد ولی گفت که جمهوری اسلامی می‌داند نگرانی آمريکا درباره تلاش‌های ايران برای دستيابی به سلاح هسته‌ای در مقايسه با تسليحات شيميايی سوريه، مسئله‌ای بسيار بزرگتر است.





دو روز پس از اظهارات باراک اوباما، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره محتوای نامه رييس جمهوری آمريکا گفت که «نامه باراک اوباما به حسن روحانی حاوی پيام تبريک او به خاطر پيروزی آقای روحانی در انتخابات اخير رياست جمهوری ايران بوده و ارتباطی به بحران سوريه نداشته است»





حسن روحانی و تيم بلندپايه ايران قرار است هفته آينده برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل عازم نيويورک شوند ولی گزارش رسانه‌ها بيشتر حول توافقات احتمالی ايران با آمريکا و ديدار رهبران حسن روحانی و باراک اوباما در این سفر دور می‌زند.





گرچه ايران و آمريکا انجام هر گونه ديداری ميان دو رهبر را رد کرده‌اند ولی انتظار می‌رود که سفر آقای روحانی به نيويورک با دستاوردهايی در زمينه حل و فصل مسالمت‌آميز پرونده هسته‌ای تهران همراه باشد.





هفته گذشته، حسين موسويان، از اعضای پيشين تيم هسته‌ای ايران در دولت خاتمی در يادداشتی که سايت «ايران ديپلماسی» آن را منتشر کرد، مدعی شد که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، مجوز مذاکره با آمريکا را به حسن روحانی داده است.





اين خبر هنوز از سوی منابع رسمی تاييد يا تکذيب نشده است ولی رهبر ايران روز سه شنبه، ۲۶ شهريور ماه، در ديدار با فرماندهان سپاه گفت که با «حرکت‌های صحيح ديپلماسی» مخالف نيست و به چيزی که سال‌ها پيش «نرمش قهرمانانه» نام‌گذاری شد اعتقاد دارم.









رييس‌جمهوری آمريکا نيز روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی اسپانيايی‌زبان «تله‌موندو» گفت: نشانه‌هايی وجود دارد که نشان می‌دهد حسن روحانی می‌خواهد باب گفت‌وگو با غرب و ايالات متحده را باز کند.





آمريکا و متحدان غربی‌اش ايران را متهم می‌کنند که در پوشش فعاليت‌های هسته‌ای خود به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است ولی ايران اين ادعا را رد می‌کند.





آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مقر آن در وین است از ایران خواسته است تا به یکسری ابهامات درباره ماهیت برنامه اتمی خود بویژه در زمینه تحقیقات نظامی- هسته ای در سایت پارچین در نزدیکی تهران پاسخ دهد.





تهران گفته است که اجازه بازرسی از این سایت را نمی‌دهد چون که یک پایگاه نظامی است.



گفتنی است آقای اوباما و سخنگوی کاخ سفید از ایران خواسته اند که "اثبات کند بمب اتم ندارد" اما آن ها یک واقعیت بدیهی را فراموش کرده اند. طبق قوانین حقوقی و بین المللی آن کسی که ادعایی علیه کسی دارد باید برای ادعایش دلیل ارائه کند. آیا کسی می تواند دیگری را متهم به قتل کند و از او بخواهد اثبات کند که قاتل نیست؟ آمریکا و غرب هستند که باید برای ادعای خود؛ یعنی صلح آمیز نبودن انرژی هسته ای یا ساخت بمب اتم در ایران، دلیل بیاورند.



۱۳۹۲/۶/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...