نسخه چاپی

سنایی: دفاع اقتدار آمیز روحانی از اصول سیاست خارجی

محورهای نطق رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه و "سنایی" عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش نما، محورهاي نطق رئيس‌جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور "محمد جواد ظريف" وزير امور خارجه و "سنايي" عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

محمد جواد ظريف در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني براينكه چرا صحبت‌هاي رئيس‌جمهور از سوي رسانه‌ها، سياسستمداران و افكار عمومي مورد اقبال قرار گرفت، گفت: سخنراني رئيس‌جمهور در بيش از ۵۰ شبكه منطقه‌اي و بين المللي از تل آويو، آمريكاي لاتين تا شبكه الجزيره و العربيه در منطقه غرب آسيا و در نهايت BBC, CNN پخش شد.

وي با اشاره به اين كه سخنراني رئيس‌جمهور اين واقعيت را براي دنيا نشان داد كه آرمان‌ها و منافع ملي ما در جهت پيشبرد صلح جهان و جلوگيري از جنگ و خونريزي و افراط است، افزود: پيشنهاد رييس جمهور به جامعه بين المللي براي مقابله با جنگ و افراط به عنوان يك حركت جديد از سوي جمهوري اسلامي مطرح مي‌شود.

وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه ريشه تغيير لحن برخي از مقامات اروپايي و غربي در قبال جمهوري اسلامي چه بود، خاطر نشان ساخت: مردم ايران با حضور حماسي خودشان در انتخابات در واقع شرايط جديدي را سامان دادند.

ظريف با اشاره به اين كه مردم نشان دادند كه به جمهوري اسلامي اعتماد دارند، گفت: مردم راي خود را از طريق صندوق‌ها در اختيار جمهوري اسلامي قرار دادند، به گونه‌اي كه آنها با يك حركت جديد و با يك انتخاب بسيار خردمندانه ديدگاه تدبير و اميد را انتخاب كردند.

*حجت‌الاسلام روحاني پيام مردم ايران در سازمان ملل متحد را به شكل شيوايي بيان كردند

وي افزود: حجت‌الاسلام روحاني پيام مردم ايران در سازمان ملل متحد را براي افكار عمومي جهان به شكل شيوايي بيان كردند و مورد استقبال گسترده‌اي قرار گرفت.

وزير امور خارجه كشورمان با بيان اين كه سخنان رئيس‌جمهور در مجمع عمومي مورد توجه افكار عمومي در رسانه‌هاي خارجي قرار گرفت، اضافه كرد: طي چند روز گذشته با بيش از ۳۰ وزير خارجه ملاقات و ديدار داشتم.

ظريف در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه ديدگاه جنابعالي تاثير پيام و ديپلماسي ايران بر روي ديپلمات‌ها چگونه بود؟ اظهار داشت: بنده به همراه رئيس‌جمهور با روساي جمهور فرانسه، اتريش و لبنان ديدار داشتيم.

وي با اشاره به اينكه به دليل تعداد زياد مقامات‌ها نتوانستم با رئيس‌جمهور در ساير ديدارها همراه باشم، خاطر نشان ساخت: بنده ملاقات‌هاي متعددي را با سكولارهاي غرب، اسلامي، اروپايي در حال توسعه و آسايي خواهم داشت.

وزير امور خارجه كشورمان با بيان اين كه در همه ملاقات‌ها ايران به عنوان يك بازيگر عمده مورد شناسايي قرار گرفت، گفت: ايران حرف براي گفتن دارد به طوري كه ما حرف خودمان را مي‌زنيم و مي‌توانيم از وضع استقلال با اعتماد به نفس و با خودباوري ديدگاهي را بيان كنيم كه آن ديدگاه منطقي و معتدل است و نيازي به استقاده از ادبيات خشن نيست.

ظريف با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي با لحن منطقي و با زبان بين المللي ايراني سخنراني مي‌كند، افزود: لحن جمهوري اسلامي ايران در تمامي ديدارهايي كه با كشورهاي مختلف و وزراي خارجه گوناگون صورت گرفت بسيار منطقي و عقلاني بود به طوري كه در همه اين ملاقات‌ها بر حقوق مردم ايران تكيه كرديم.

وي با اشاره به اين كه امروز در اجلاس ۱+۵ مواضع منطقي خود را نيز بيان خواهيم كرد، اظهار داشت: ان شالله رئيس‌جمهور و بنده در ملاقات‌هاي مختلف ديدگاه جمهوري اسلامي را بدون وارد شدن به حاشيه‌هايي كه مي‌تواند مورد سو استفاده مخالفين قرار بگيرد بيان خواهيم كرد.

وزير امور خارجه كشورمان با بيان اين كه ما در همه ديدارها از منافع ملي مردم ايران حمايت و حراست كرده‌ايم، گفت: ان شالله موقعيت معيشتي مردم را هم نيز از همين طريق بهبود خواهيم بخشيد.

ظريف در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه آيا مذاكرات ميان ايران و ۱+۵ در سطح وزراي خارجه ادامه خواهد يافت، افزود: جلسه امروز جلسه‌اي محتوايي و در سطح وزراي خارجه خواهد بود.

*جمهوري اسلامي ايران اراده سياسي خود را به ۱+۵ نشان خواهد داد

وي با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران اراده سياسي خود را به ۱+۵ در اين مذاكره و مذاكرات ديگر نشان خواهد داد، بيان كرد: ايران براساس اراده سياسي موضوع هسته‌اي را طبق احترام به حقوق مردم ايران و رفع هر گونه نگراني معقول بين المللي به پيش خواهد برد.

وزير امور خارجه كشورمان با بيان اين كه ممكن است در يك فاصله زماني كوتاه به يك راه حل جامع برسيم، اظهار داشت: ان شالله ضمن توافق به يك راه حل جامع قدم‌هاي متعددي را به صورت گام به گام پيش خواهيم برد.

ظريف با اشاره به برگزاري دور بعدي مذاكرات ميان ايران و ۱+۵ در نيمه اكتبر گفت: رژيم صهيونيستي تداركات بسيار زيادي را بر ضد هيات ايران فراهم كرده به گونه‌اي كه نتانياهو در گفتگو با رسانه‌هاي مختلف كمپيني را بر ضد ديپلمات ايراني به راه انداخته است.

وي تاکيد کرد: امسال در مجمع عمومي سازمان ملل مقامات غربي جلسه را ترک نکردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تغییری در لحن یا محتوای کشورهای غربی در قبال رژیم صهیونیستی ایجاد شده است؟ افزود: تنها صندلی خالی در مجمع عمومی سازمان ملل هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور، صندلی رژیم صهیونیستی بود.

*رزيم صهيونيستي نمی‌تواند با یک بازی تبلیغاتی مظلوم‌نمایی کند

وی با اشاره به اینکه مقامات رژیم صهیونیستی می دانستند که دیگران جلسه را با آنها ترک نخواهند کرد، گفت:‌ این رژیم جعلی دیگر نمی‌تواند با یک بازی تبلیغاتی مظلوم‌نمایی کند.

ظریف با اشاره به اینکه نزدیک سخنرانی دکتر روحانی بسیاری از هیات‌هایی که در جلسه حضور نداشتند و یا مشغول مذاکرات دوجانبه بودند وارد سالن شدند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی در مراسم افتتاحیه مجموع عمومی سازمان ملل در سطح وزرای خارجه حضور داشت.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه رئیس‌جمهور مواضع جمهوری اسلامی را در خصوص جنایات اسرائیل بر علیه مردم فلسطین در سخنرانی‌شان ایراد کردند، بیان کرد: دکتر روحانی تاکید داشتند که استفاده از کلمه آپارتاید برای اشاره به جنایاتی که در فلسطین صورت گرفته دارای وزن کمی است.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه آيا در ديداري با وزراي خارجه تركيه، فرانسه، آلمان و انگليس راجع به موضوع سوريه صحبت كرده‌ايم؟ گفت: تا حدود ۲۰ سال و نيم است كه مردم سوريه قرباني يك وضعيت بسيار ناگوار شده‌اند.

ظريف با اشاره به جنايات خشونت باري كه در سوريه رخ داده است؟ خاطر نشان ساخت: بحران سوريه موضوع اصلي امسال مجمع عمومي سازمان ملل است.

وزير خارجه كشورمان با بيان اين كه همه گفته‌اند كه ايران ستاد احياي مجمع عمومي سازمان ملل به حساب مي‌آيد، ادامه داد: متاسفانه نيت سوريه از ديدگاه منفي موضوع قالب همه بحث‌ها شده است.

وي با اشاره به اين كه از ديدگاه جمهوري اسلامي استفاده از سلاح شيمايي به هر شكل و طريقي محكوم است، گفت: مردم ايران قربانيان اصلي سلاح‌هاي شيميايي هستند.

ظريف با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري مبني براينكه نبايد در منطقه از سلاح‌هاي شيميايي استفاده كرد، اظهار داشت: سوريه با پذيرش كنوانسيون منع سلاح شيمايي حركت بسيار خوبي را آغاز كرده است.

وزير امور خارجه كشورمان اقدام سوريه را در پذيرش كنوانسيون منع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي موجب كاهش طبل جنگ در منطقه دانست.

وي افزود: بايد در سوريه راه حل سياسي پيدا شود به گونه‌اي كه همه مي‌دانند كه راه حل نظامي در اين كشور راه به جايي نخواهد برد.

*توافق در اصل نبودن راه حل نظامي براي سوريه

وي با بيان اين كه بايد يك راه حل سوري ميان مردم و گروه‌هاي مختلف در چارچوب حاكميت سوريه پيدا شود، گفت: همه در اصل نبودن راه حل نظامي توافق دارند.

ظريف با اشاره به اين كه امروز رئيس‌جمهور با اخضر ابراهيمي ديداري خواهد داشت، ادامه داد: منافع جمهوري اسلامي در صلح است بنابراين منافع ما در مراجعه به آرا مردم سوريه است به گونه‌اي كه ما براي منافع خود و كمك به حل بحران سوريه از هر تلاشي فرو گذاري نخواهيم كرد.

*با اصل ديدار با آمريكا مشكلي نداشتيم

وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه چرا رئيس‌جمهور با اوباما ديداري نداشته است، گفت: ما با اصل ديدار با آمريكا مشكلي نداشتيم و بيشتر محتوا براي ما مهم بود.

وي با اشاره به اين كه آمريكا روز قبل آغاز نشست مجمع براي ديدار اعلام آمادگي كرده بود، خاطر نشان ساخت: براي حركات نمايشي به نيويورك نيامده‌ايم بلكه به دنبال منافع مردم هستيم.

ظريف اظهار داشت: ما در مجمع عمومي شاهد صحبت‌هاي نسبتا معقول تري از سوي اوباما نسبت به گذشته بوديم.

وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه آيا ممكن است وزير امور خارجه آمريكا راه حل مناسب كه منافع همه دنيا را در بر مي‌گيرد ارائه خواهد داد؟ گفت: نشانه‌هاي از تمايل براي ارائه راه حلي بين المللي و منافع ايران از سوي وزير خارجه آمريكا در مذاكرات امروز وجود دارد كه اگر اين گونه باشد مسير خوبي را در پيش رو خواهيم داشت.

وي با بيان اين كه در طي چند روز گذشته همواره شاهد تغيير لحن مقامات غربي بوديم، افزود: در طي چند روز گذشته درخواست مذاكره با بنده و رئيس‌جمهور بسيار زياد بود به گونه‌اي كه نتوانستيم فرصت مناسبي را براي همه مذاكرات و ملاقات‌ها فراهم بسازيم.

ظريف با اشاره به تغيير جهت گيري و ديدگاه كشورها در قبال جمهوري اسلامي خاطر نشان ساخت: ان شالله تغيير جدي را نيز در رفتار و مكالمات اروپايي مشاهده خواهيم كرد.

وي با اشاره به اين كه ان شالله آينده بهتري را براي مردم ايران پيشرو خواهيم داشت، ادامه داد: به ياري خداوند صلح و ثبات در منطقه جهان ايجاد خواهد شد.

مهدي سنايي در ادامه در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني براينكه چه راهكاري براي عملياتي كردن طرح‌ها و برنامه‌هاي رئيس‌جمهور وجود دارد گفت: رئيس‌جمهور سخنان سنجيده‌اي را در مجمع عمومي سازمان ملل مطرح كرد.

* ايران مركز توجهات بين‌المللي است/ دفاع اقتدار آميز رييس جمهور از اصول سياست خارجي

وي با اشاره به اين كه صحبت‌هاي حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني بازتاب بسيار وسيعي در رسانه‌هاي خارجي داشت، افزود: بر روي تك تك كلمات اين سخنراني از سوي رسانه‌ها بيگانه تاكيد مي‌شود بنابراين بايد گفت كه ايران مركز توجهات بين‌المللي است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اين كه انصافا سخنراني رئيس‌جمهور بسيار سنجيده و حساب شده بود خاطر نشان ساخت: وي از اصول سياست خارجي دفاع اقتدار آميزي داشتند.

اين نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد براينكه در سخنان رئيس‌جمهور دفاع بسيار خوب از حقوق ملت فلسطين شد، ادامه داد: اعلام شعار صلح طلبي جمهوري اسلامي و اينكه ايران طرفدار صلح و ثبات در منطقه و جهان است از نكات محوري سخنان رئيس‌جمهور بود.

سنايي با اشاره به اقدامات ايران براي جلوگيري از جنگ افروزي در عراق و افغانستان و سوريه خاطر نشان ساخت: جمهوري اسلامي ايران در منطقه خاورميانه به دنبال ايجاد صلح و ثبات است.

۱۳۹۲/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...