نسخه چاپی

نيويورك تايمز گزارش داد

دكترین اوباما رو به تكامل؛ فرصت او رو به اتمام

روزنامه نیویورك تایمز درباره سخنرانی باراك اوباما در سازمان ملل نوشت؛ رئیس جمهوری آمریكا بار دیگر به آنچه كه در آغاز دور اول ریاست جمهوری خود متعهد شده بود بازگشت اما آیا فرصت كافی برای تكامل آن دارد؟

به گزارش نما به نقل از نیویورک تایمز، باراک اوباما برای مدت 5 سال آشکارا با این مسئله درگیر است که چه زمان آمریکا تمایل دارد بعنوان پلیس جهان عمل کند و چه زمان تأکید دارد که دیگران پیش قدم شوند و خط مقدم را برعهده گیرند و یا حداقل این خطرات، هزینه‌ها و نفرت‌هایی که به وجود می‌آید را با دیگران سهیم شود.

اوباما به سرعت اعلام کرد که از افغانستان عقب نشینی می‌کند و تاکید کرد که اکنون زمان ملت سازی در خانه است. اوباما در جنگ علیه لیبی به صورت محدود شرکت کرد و سریعا از آن خارج شد و از ورود به جنگ سوریه هم امتناع کرد.

براساس این گزارش، سخنرانی روز سه شنبه باراک اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر نشانه‌هایی از تکامل آنچه که دکترین اوباما نامیده می‌شود را دوباره نشان داد.

در دوره اول ریاست جمهوری اوباما، دکترین او براساس استفاده سهل از نیروی نظامی برای مقابله با تهدیدهای مستقیم علیه آمریکا بود. اما او خودش را از سلفش «جورج بوش» در عدم تمایل به استفاده از قدرت آمریکا در نزاع‌های طولانی که باعث از دست رفتن متحدان و از بین رفتن منافع آمریکا می‌شود جدا کرد.

یک مشاور باراک اوباما می‌گوید؛ جهان بینی آقای اوباما، پایان دادن به جنگ‌های بی معنی و دسترسی به دشمنان آمریکا، از زمانی که در سال 2009 روی کار آمده است تغییر اندکی داشته است.

اما تصویری که از اوباما در جهان وجود داشت در حال حاضر تغییر زیادی کرده است؛ از جنوب آسیا تا خاورمیانه دوره ریاست جمهوری اوباما به حملات هواپیماهای بدون سرنشین به گروه‌های وابسته به القاعده و حملات سایبری علیه برنامه هسته‌ای ایران شناخته می‌شود و این دو موضوع علیرغم وعده های اولیه اش به عنوان تهدید مستقیم علیه آمریکا معرفی شدند.

اکنون بعد از ماهها طرح و نقشه برای حمله نظامی به تاسیسات نظامی سوریه، باراک اوباما دوباره در سخنرانی روز سه شنبه در سازمان ملل خود را متعهد نشان داد. او به رهبران جهان گفت که بقیه دوره ریاست جمهوری خود را به دو ابتکار دیپلماتیک با ریسک بالا اختصاص خواهد داد؛ یافتن یک راه حل از طریق مذاکره برای پایان دادن به تقابل با ایران و ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی که بتوانند با اسرائیل در کنار یکدیگر بدون ترس زندگی کنند.

اما باید دید اوباما تا چه حدی در این زمینه می‌تواند به اهدافش دست یابد.

موفقیت در منطقه‌ای که 2 دوره بیل کلینتون و 2 دوره جورج بوش در آن گرفتار شدند در مدت 3 سال و 4 ماه باقیمانده از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بسیار کم است. علاوه بر آن خودداری حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از دست دادن با اوباما و متعاقب آن عدم مذاکره درباره مسائل و اختلافات موجود اوضاع را بسیار پیچیده تر کرده است.

یکی دیگر از موضوعاتی که وظیفه باراک اوباما را سخت تر می‌کند این است که قدرت آمریکا در منطقه، تا حدودی به خاطر خروج ارتش آمریکا از عراق، تا حدودی به خاطر اختلاف نظر در میان تیم خود اوباما و تا حدودی نیز به خاطر تغییر استراتژی آمریکا از خاورمیانه به سمت آسیا-اقیانوسیه، کاهش یافته است.

۱۳۹۲/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...