نسخه چاپی

مشاور امنيت ملي آمريكا:

تماس با اوباما به درخواست دكتر روحانی بود و 15 دقیقه طول كشید

عکس خبري -تماس با اوباما به درخواست دکتر روحاني بود و 15 دقيقه طول کشيد

مشاور امنیت ملی آمریكا گفت: رئیس‌جمهور روحانی تمایل دارد درحالی كه می‌خواهد از نیویورك خارج شود از طریق تلفن با رئیس‌جمهور اوباما صحبت كند.

به گزارش نما به نقل از ایران هسته‌ای، رئیس‌جمهور روحانی تمایل دارد درحالی که می‌خواهد از نیویورک خارج شود از طریق تلفن با رئیس جمهور اوباما صحبت کند.

مشاور امنیت ملی باراک اوباما گفت که مذاکره تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و دکتر روحانی به درخواست دکتر روحانی انجام شده و 15 دقیقه طول کشیده است.

متن کامل صحبت‌های سوزان رایس با برنامه جی پی اس شبکه سی ان ان در تاریخ 6 مهر در ادامه می‌آید:

* می‌توانید به ما بگوئید که این تماس تلفنی چگونه رخ داد و چه کسی به چه کسی زنگ زد؟

- فکر می‌کنم بسیاری از مردم بدانند که ما در اوایل هفته تمایل خود را به دیدار مختصر غیر رسمی در زمان حضور باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان دادیم.

درحالیکه ما در قبال این مسئله موضعی باز داشتیم ایرانی‌ها نشان دادند که این مسئله برای آنها پیچیده است پس چنین دیداری صورت نگرفت.

ولی امروز (جمعه به وقت آمریکا) در کمال تجعب از طرف آنها با ما تماس گرفته و اعلام شد که رئیس‌جمهور روحانی تمایل دارد درحالی که می‌خواهد از نیویورک خارج شود از طریق تلفن با رئیس‌جمهور اوباما صحبت کند، ما هم توانستیم تماس بگیریم و دراین دیدار گفتگویی سازنده انجام شد.

* گفتگو چقدر طول کشید؟

- این گفتگو حدود پانزده دقیقه بود اما البته همراه با ترجمه بود تماس مختصری بود ولی برای تبادل پیام دو طرف کافی بود.

* آیا این تماس دوستانه بود یا اینکه تماس کاری بود؟

- من می‌گویم صمیمانه و سازنده بود، وقتی که سران دو کشور که تقریبا سی و پنج سال در این سطح تماس نداشتند، روشن است که این رویدادی مهم است.

این دو طرف در این گفتگو تعهد خود را برای تلاش جهت دنبال کردن سازنده مسیر دیپلماتیک اعلام کردند.

ما به صراحت اعلام کردیم و رئیس‌جمهور هم مدت‌ها است که می‌گوید و در مجمع عمومی هم گفته است که آمریکا یک ایران با سلاح هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد اما ترجیح ما این است که این موضوع از طرق دیپلماتیک حل شود.

روشن است که در نتیجه فشار بین‌المللی، اتحاد جامعه بین‌المللی، تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی و انتخاب شدن رئیس‌جمهور روحانی اکنون فرصتی برای آزمودن احتمال راه حل سیاسی فراهم آمده است.

۱۳۹۲/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...