نسخه چاپی

اذعان وزیر خارجه نروژ به پویایی سیاسی و روندهای دموكراتیك در ایران

وزیر امور خارجه نروژ در دیدار با همتای ایرانی خود جمهوری اسلامی را كشوری دارای نفوذ در منطقه خواند و گفت: همواره گفته‌ایم كه در ایران پویایی سیاسی، روندهای دموكراتیك و حكومت مقتدر وجود داشته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، در دیدار وزاری امورخارجه ایران و نروژ در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، روابط دوجانبه و رایزنی‌های فیمابین تهران - اسلو و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ظریف ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با نروژ در ابعاد دوجانبه و چندجانبه، از استمرار گفت‌وگوهای سیاسی منظم بین دو کشور استقبال کرد.

وزیر امور خارجه نروژ نیز با استقبال از فضای جدید به وجود آمده، نسبت به گفت‌وگوهای سیاسی منظم بین مسئولان وزارتخانه‌های خارجه دو کشور ابراز رضایت کرد و رایزنی پیرامون موضوعاتی مانند افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مسئله آوارگان را سازنده خواند.

در ارتباط با بحران سوریه، ظریف به جلوگیری از جنگ به عنوان یک تراژدی، خلع سلاح شیمیایی در سوریه و منطقه و ضرورت جلوگیری از دستیابی گروه‌های افراطی به سلاح شیمیایی و فضای ایجاد شده برای گفت‌وگوهای سیاسی جهت حل بحران سوریه اشاره کرد.

وی در خصوص مسئله هسته‌ای، مذاکرات اخیر ایران و 1+5 را آغاز خوبی توصیف و ابراز امیدواری کرد که ادامه مذاکرات با موفقیت توام باشد.

ظریف همچنین با اشاره به اینکه تحریم‌ها صرفا مردم را هدف قرار داده است، حضور 73 درصدی مردم ایران در پای صندوق‌های رای را دارای پیامی مهم برای جهان دانست.

وزیر امور خارجه نروژ نیز ایران را یک کشور و شریک طبیعی دارای نفوذ در منطقه توصیف کرد و افزود: همواره گفته‌ایم که ایران باید در روندهای حل و فصل بحران‌هایی مانند افغانستان و سوریه حضور داشته باشد.

وی گفت: همواره تاکید کرده‌ایم که در ایران پویایی سیاسی، روندهای دموکراتیک و حکومت مقتدر وجود داشته است.

در این دیدار پیرامون افغانستان به ویژه در ارتباط با تحولات مهم سال 2014 این کشور رایزنی و تبادل نظر به عمل آمد.

*آمادگی تهران برای همکاری نزدیک با کلمبو

ظریف در دیدار وزیر امور خارجه سریلانکا آمادگی کشورمان را برای همکاری نزدیک بین تهران و کلمبو اعلام کرد.

وزیر امور خارجه سریلانکا نیز با تاکید بر روابط نزدیک ایران و سریلانکا برگزاری دهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های تجاری فیمابین در حوزه انرژی را خاطرنشان ساخت.

در این دیدار وزیر امور خارجه سریلانکا آخرین تحولات سیاسی کشورش را تشریح کرد و طرفین مخالفت خود را با اقدامات یکجانبه قدرت‌های غربی علیه کشورها با اغراض سیاسی اعلام کردند.

۱۳۹۲/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...