نسخه چاپی

دیدار ظریف با وزیران خارجه ۱۰ كشور

دكتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه كه به منظور شركت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورك بسر می‌برد، با وزرای امور خارجه رومانی، سوریه، تركمنستان، امارات، ارمنستان، آرژانتین، یمن، قرقیزستان، سریلانكا و نروژ دیدار و گفت و گو كرد.

به گزارش نما به نقل از تابناک، در ديدار وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و روماني كه روابط دوجانبه، تحولات منطقه و موضوعات مهم بين المللي مورد تبادل نظر قرار گرفت، محمدجواد ظريف آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي توسعه روابط دوجانبه و كار با روماني اعلام داشت.

وزير امور خارجه روماني نيز ضمن تبريك به مناسبت انتصاب دكتر ظريف بعنوان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، ادامه رايزني هاي سياسي دو كشور، ارائه بورس هاي دانشجويي و همكاري ها و مبادلات فرهنگي را خاطر نشان ساخت.

وي از سخنراني حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رييس جمهوري در مجمع عمومي سازمان ملل تمجيد كرد.

در اين ديدار كه پيرامون مساله هسته‌اي، بحران سوريه و خاورميانه رايزني شد، طرفين ديدگاهها و مواضع خود را تشريح كردند.

ظريف با اشاره به مذاكرات خوب انجام شده ميان ايران و ۱+۵ ابراز اميدواري كرد مذاكرات بخوبي پيش برود و در خصوص سوريه، موضوع جلوگيري از جنگ، خلع سلاح شيميايي همه طرفها در سوريه و ضرورت تلاش براي به نتيجه رساندن راه حل سياسي براي كمك به خاتمه بحران سوريه را يادآور شد.

وزير امور خارجه روماني نيز از آغاز مذاكرات ايران و ۱+۵ استقبال كرد و آن را مهم دانست.
در اين ديدار، طرفين بر ادامه رايزني هاي سياسي منظم در سطوح مختلف مسولان وزارتخانه‌هاي امور خارجه دو كشور توافق كردند.


*** وزير خارجه سوريه آخرين وضعيت بحران اين كشور را تشريح كرد

ظريف و وليد معلم وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و سوريه نيز در ديداري جداگانه، آخرين تحولات جاري در سوريه و تلاشها در جهت خاتمه اين بحران را مورد بررسي و تبادل نظر قرار دادند.
وليد معلم در اين ديدار آخرين وضعيت بحران سوريه و تلاش هاي جاري در محافل بين‌المللي براي خاتمه اين بحران را تشريح كرد و طرفين پيرامون راههاي كمك به خاتمه بحران از طريق گفت وگوهاي سياسي رايزني كردند.

در اين ديدار، همچنين مناسبات و همكاري هاي نزديك و گسترده تهران – دمشق در تمام عرصه‌ها مرور و بر تقويت همكاري ها تاكيد شد.

*** بررسي مساله افغانستان در ديدار وزراي امور خارجه ايران و تركمنستان

وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان نيز در يك ديدار جداگانه روابط دوجانبه و همكاري هاي چندجانبه بويژه همكاري در حوزه ترانزيت و حمل و نقل را مورد بررسي و تبادل نظر قرار دادند.

طرفين همچنين پيرامون تحولات منطقه از جمله مساله افغانستان رايزني كردند.

ظريف در اين ديدار به اهميت روابط تهران – عشق آباد اشاره كرد و بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي گسترش همكاري ها بويژه در حوزه حمل و نقل و ترانزيت با توجه به ظرفيت هاي فراوان دو كشور تاكيد كرد.

وزير امور خارجه كشورمان همچنين سفر اخير رئيس مجلس شوراي اسلامي به تركمنستان و مذاكرات اخير وزير نفت كشورمان و وزير انرژي تركمنستان زمينه‌هاي ديگر همكاري را يادآور شد.
وي همچنين بر اهميت كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور در تنظيم همكاري هاي فيمابين تاكيد كرد.

وزير امور خارجه تركمنستان نيز در اين ديدار تصريح كرد: پس از استقلال تركمنستان، ايران از طريق شركت هاي مختلف ايراني، اولين كشوري بود كه در طرحهاي زيربنايي تركمنستان از جمله خط لوله گاز و نفت و احداث جاده و بزرگراه مشاركت كرد.

وي افزود: لازم است در جهت تسريع در اجراي توافقات دو كشور از جمله در زمينه‌هاي انرژي، حمل و نقل، جاده و راه آهن و منابع آب فعالانه تر عمل كرده و بر طراحي پروژه هاي جديد تمركز كنيم.
وزير امور خارجه تركمنستان تاكيد ‌كرد: امنيت تركمنستان، امنيت ايران و امنيت ايران امنيت تركمنستان است.

در اين ديدار درباره برگزاري اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور تا پايان سال جاري ميلادي و نيز ادامه رايزني هاي كنسولي در جهت ايجاد تسهيلات لازم و رفع موانع توافق شد.

*** دعوت ظريف و شيخ بن زايد از يكديگر براي سفر به تهران و شارجه

ظريف و شيخ عبدا... بن زايد آل نهيان وزراي امور خارجه ايران و امارات نيز در ديداري جداگانه روابط دوجانبه و همكاريهاي منطقه‌اي را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

وزير امور خارجه در اين ديدار به سياستهاي اصولي جمهوري اسلامي ايران مبني بر اهميت به روابط با همسايگان، تقويت همكاري بر اساس احترام متقابل و منافع مشترك و حسن همجواري، روابط تاريخي ايران و امارات بر اساس علقه‌هاي فرهنگي، ديني و همسايگي را خاطر نشان ساخت.

وي ضرورت همواره كردن بستر لازم براي تقويت همكاريهاي فيمابين از جمله همكاريهاي اقتصادي را يادآور شد و آن را در جهت منافع دو كشور ارزيابي كرد.

وزير امور خارجه امارات نيز در اين ديدار ضمن تبريك مجدد بمناسبت انتصاب دكتر ظريف به سمت وزير امور خارجه، به اهميت روابط دو كشور اشاره كرد و افزود: براي ما ايران با ثبات، پيشرفته و شكوفا بسيار مهم است.

وي گفت: بايد با ايجاد زمينه‌هاي لازم بتوانيم سطح و روابط تجاري دو كشور را افزايش دهيم.
در اين ديدار كه مسائل مربوط به ايرانيان مقيم امارات مطرح شد، طرفين توافق كردند كه مسائل مربوطه در كميته كنسولي مورد بررسي و حل و فصل قرار گيرد.

در اين ديدار، وزراي امور خارجه دو كشور متقابلا از يكديگر براي سفر به كشورهاي متبوع خود دعوت كردند.

*** استقبال وزير خارجه ارمنستان از مذاكرات ايران و ۱+۵

ظريف همچنين در ديدار جداگانه با وزير امور خارجه ارمنستان، مناسبات تهران – ايروان را به لحاظ رابطه تاريخي ايران و ارامنه مهم خواند.

وي گفت: ما مصمم به حفظ، توسعه و تقويت مناسبات دوجانبه و چندجانبه با ارمنستان هستيم.
وزير امور خارجه همچنين به همكاري هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، پارلماني، گردشگري و پروژه‌هاي مشترك دو كشور اشاره كرد.

وزير امور خارجه ارمنستان نيز در اين ديدار با تاكيد بر اينكه روابط دوجانبه در سطح بسيار بالايي قرار داشته و مبادله هيات ها در بالاترين سطوح ادامه دارد، به اهميت پروژه‌هاي مشترك اقتصادي دو كشور از جمله در زمينه هاي برق، راه آهن و امور عمراني كه اهميت دوجانبه و منطقه اي دارد، اشاره كرد.

وي از همكاري هاي فرهنگي و پارلماني دو كشور ابراز خرسندي كرد.

در اين ديدار كه مساله هسته‌اي و بحران سوريه نيز مورد بررسي قرار گرفت، وزير امور خارجه ارمنستان با تاكيد بر ضرورت حل مساله هسته‌اي، از آغاز مذاكرات ايران و ۱+۵ استقبال كرد.
در اين ملاقات طرفين بر ادامه تماس ها و رايزني ها تاكيد كردند.

*** ادامه مذاكرات ايران و آرژانتين در نيمه اول نوامبر

ظريف و هكتور ماركوس تيمرمن وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و آرژانتين نيز طي ديداري پيرامون نحوه اجراي يادداشت تفاهم منعقده ميان دو كشور گفت وگو و تبادل نظر و توافق كردند، ادامه مذاكرات دو كشور در نيمه اول نوامبر در ژنو ادامه پيدا كند.

***
وزيران امور خارجه ايران همچنين در ديدار همتاي يمني خود پيرامون آخرين وضعيت ديپلمات ربوده شده ايراني در يمن مذاكره شد و وزير امور خارجه كشورمان به مسووليت دولت يمن اشاره كرد و خواستار تسريع در اتخاذ تدابير و اقدامات لازم براي يافتن ، آزادي و بازگشت سالم وي شد.

وزير امور خارجه يمن نيز با تشريح تلاش هاي دولت يمن در اين ارتباط قول داد كه در جهت آزادي سريعتر ديپلمات ايراني حداكثر تلاش خود را انجام دهند.

مخاطرات افراط گرايي و اختلافات فرقه اي در منطقه و تسري آن به فراتر از مرزهاي كشورها و ضرورت همكاري جمعي براي مهار آن از محورهاي مذاكرات اين دو مقام بود.

همچنين ضرورت بهبود و ارتقاء روابط ايران و يمن بعنوان دو كشور با سابقه تمدني قديمي كه همواره دو ملت آن از روابط تاريخي خوبي برخوردار بوده اند، احياي كميسيون مشترك اقتصادي، تبادل هيات هاي متقابل و حفظ تماس هاي في مابين از ديگر مسائل مطروحه در اين ديدار بود.

***برقراري خط هوايي تهران- بيشكك « سازنده» است

ظريف در ديدار ديگري با وزير امور خارجه قرقيزستان ضمن ابراز اميدواري نسبت به توسعه روابط، همكاري در حوزه حمل و نقل و ترانزيت را موجب ارتقاء‌ همكاري هاي اقتصادي، همگرايي و شكوفايي كشورهاي منطقه خواند و برقراري خط هوايي مستقيم ميان دو كشور را براي ارتقاء‌ ارتباطات مردمي و تسهيل امور تجاري سازنده توصيف كرد.

ظريف با يادآوري توانمندي هاي ايران در حوزه هاي صنعتي، عمراني و خدمات فني و مهندسي، آمادگي كشورمان را براي مشاركت در طرحهاي توسعه اي قرقيزستان اعلام كرد.
وزير امور خارجه قرقيزستان نيز سفر اخير دكتر روحاني به بيشكك براي شركت در اجلاس شانگهاي را مهم خواند و با اشاره به فضاي جديد بين المللي در خصوص ايران گفت: هرگونه شرايط خوب براي ايران براي ما نيز خوب است.
وي با اشاره به تبادل هيات هاي مختلف دو كشور در سالهاي اخير از پيشرفت مناسبات در عرصه هاي سياسي، تجاري و اقتصادي ابراز رضايت كرد و افزود: با توجه به ظرفيت هاي فراوان، سطح روابط تجاري در سطحي كه ما را راضي كند، نيست.
وزير خارجه قرقيزستان خواستار برقراري خط هوايي مستقيم ميان ايران و قرقيزستان شد و اراده رييس جمهوري اين كشور براي گسترش همه جانبه مناسبات تهران – بيشكك را خاطر نشان ساخت.
وي همچنين خواستار مشاركت بيشتر شركت هاي ايراني در طرحهاي عمراني و سرمايه گذاري هاي مشترك دو كشور شد.

*** مخالفت وزراي امور خارجه ايران و سريلانكا با اقدامات يك جانبه قدرت هاي غربي
ظريف در ديدار وزير امور خارجه سريلانكا نيز آمادگي كشورمان را براي همكاري نزديك بين تهران و كلمبو اعلام كرد.
وزير امور خارجه سريلانكا نيز با تاكيد بر روابط نزديك ايران و سريلانكا برگزاري دهمين نشست كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور و بررسي راههاي توسعه همكاري هاي تجاري فيمابين در حوزه انرژي را خاطر نشان ساخت.
در اين ديدار، وزير امور خارجه سريلانكا آخرين تحولات سياسي كشورش را تشريح كرد و طرفين مخالفت خود را با اقدامات يك جانبه قدرتهاي غربي عليه كشورها با اقراض سياسي اعلام كردند.

*** وزير خارجه نروژ مذاكرات اخير با ۱+۵ را آغازي خوب دانست
در ديدار وزاري امورخارجه ايران و نروژ روابط دوجانبه و رايزني هاي تهران – اسلو و تحولات منطقه اي و بين المللي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
ظريف ضمن اعلام آمادگي براي همكاري با نروژ در ابعاد دو جانبه و چند جانبه، از استمرار گفت وگوهاي سياسي منظم ميان دو كشور استقبال كرد.
وزير امور خارجه نروژ نيز با استقبال از فضاي جديد به وجود آمده، نسبت به گفت وگوهاي سياسي، منظم ميان مسوولين وزارت خانه هاي خارجه دوكشور ابراز رضايت كرد و رايزني پيرامون موضوعاتي مانند افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مساله آوارگان را سازنده خواند.
ظريف در ارتباط با بحران سوريه، به جلوگيري از جنگ بعنوان يك تراژدي، خلع سلاح شيميايي در سوريه و منطقه و ضرورت جلوگيري از دستيابي گروههاي افراطي به سلاح شيميايي و فضاي ايجاد شده براي گفت و گوهاي سياسي جهت حل بحران سوريه اشاره كرد.
وي در خصوص مساله هسته اي، مذاكرات اخير ايران و ۱+۵ را آغاز خوبي توصيف و ابراز اميدواري كرد كه ادامه مذاكرات با موفقيت توام باشد.
دكتر ظريف همچنين با اشاره به اينكه تحريم ها صرفا مردم را هدف قرار داده است، حضور ۷۳ درصدي مردم ايران در پاي صندوقهاي راي را داراي پيامي مهم براي جهان دانست.
وزير امور خارجه نروژ نيز ايران را يك كشور و شريك طبيعي داراي نفوذ در منطقه توصيف كرد و افزود: همواره گفته ايم كه ايران بايد در روندهاي حل و فصل بحران هايي مانند افغانستان و سوريه حضور داشته باشد.
وي گفت: همواره تاكيد كرده ايم كه در ايران پويايي سياسي، روندهاي دمكراتيك و حكومت مقتدر وجود داشته است.

در اين ديدار پيرامون افغانستان بويژه در ارتباط با تحولات مهم سال ۲۰۱۴ اين كشور رايزني و تبادل نظر شد.

۱۳۹۲/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...