نسخه چاپی

شیخ الازهر خطاب به اروپا: دخالت در امور كشورمان را نمی‌پذیریم

شیخ الأزهر در دیدار با كاترین اشتون تاكید كرد كه با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی مصر و دیكته‌های مغایر با نظر مردم مخالف است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا،‌ به نوشته روزنامه اماراتی الخلیج، احمد الطیب، شیخ الأزهر در دیدار با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که موضع الأزهر در 30 ژوئن ز این امر نشأت گرفت که الأزهر نمی‌خواست بحرانی همچون بحران سوریه در مصر هم تکرار شود.

در همین راستا احمد سعید، رئیس حزب "مصری‌های آزاده" تصریح کرد: کاترین اشتون اظهار کرد که اتحادیه اروپا رخدادهای مصر را یک انقلاب مردمی به حساب می‌آورد و این اتحادیه هم پیمان اخوان‌ المسلمین نبوده و با هرگونه عفو رهبران این گروه مخالف است.

وی تاکید کرد که کاترین اشتون خواهان دیدار با محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر نشده است.

سعید پس از دیدار با رئیس سیاست خارج اتحادیه اروپا عنوان داشت: اشتون تاکید کرد که در این سفرش به مصر هیچ طرحی را با خود به همراه نیاورده است و مصری‌ها باید سرنوشت خود را تعیین کنند.

در همینم راستا، عمرو دراج، وزیر سابق برنامه ریزی و همکاری بین‌المللی و یکی از رهبران حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان المسلمین در خصوص دیدارش با کاترین اشتون گفت: در این دیدار صرفا دیدگاه‌ها مطرح شد واین دیدار نتایج سیاسی در پی نداشت.

وی در مصاحبه با الجزیره اظهار کرد: بحران کنونی مصر مشکل داخلی است و هیچ مسئول خارجی نمی‌تواند برای این بحران راه حلی پیشنهاد دهد.

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا پیشتر نیز با نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر و عمرو موسی، رئیس کمیته 50 نفره مکلف به اصلاح قانون اساسی در این کشور دیدار کرد.

اشتون پس از دیدار با وزیر خارجه مصر با خبرنگاران مصاحبه نکرد، اما فهمی اعلام کرد که در این دیدار مسائل منطقه و بین‌الملل از جمله اوضاع سوریه و مساله فلسطین مورد بررسی قرار گرفت.

عمرو موسی نیز اظهار کرد که در دیدارش با اشتون شاهد تحولات مثبتی در موضع اروپا در قبال مصر بوده است.

وی خاطرنشان کرد که رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نسبت به همکاری با مصر و کمک رسانی به این کشور اظهار تمایل کرده و اعلام داشت که اتحادیه اروپا برای نقشه راه در مصر اهمیت قائل است.

عمرو موسی این مساله را تکذیب کرد که در دیدار با اشتون درخواست‌هایی جهت آزادی رهبران اخوان المسلمین و آشتی ملی مطرح شده باشد.

این سفر سه روزه رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا به مصر که از روز چهارشنبه آغاز شد، سومین سفر وی به این کشور از زمان عزل محمد مرسی است.

قرار است که این مسئول اتحادیه اروپا با عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت مصر، حازم الببلاوی، نخست وزیر و عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع این کشور دیدار کند.

۱۳۹۲/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...