نسخه چاپی

واكنش ظریف به توهین اوباما به ملت ایران

عکس خبري -واکنش ظريف به توهين اوباما به ملت ايران

وزیر امور خارجه كشورمان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ضمن انتقاد شدید از اظهارات اوباما، لحن وی را توهین‌آمیز و ناامید‌كننده خواند.

به گزارش نما، کیهان نوشت: وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در برنامه فرید زکریا با نام «جی‌پی‌اس» در شبکه سی‌ان‌ان آمریکا از اظهارات چند روز قبل باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل به شدت انتقاد کرد و گفت: اوباما از ادبیاتی استفاده کرد که توهین به ملت ایران بود.




محمدجواد ظریف با حضور در برنامه فرید زکریا مجری مشهور شبکه سی‌ان‌ان به سوالات وی پاسخ داد. دکتر ظریف در پاسخ به این سوال «نظر شما درباره اظهارات اوباما در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره ایران چیست؟» گفت: «معتقدم رهبران سیاسی باید نقش رهبری را ایفا کنند. من از اینکه پرزیدنت اوباما از ادبیاتی استفاده کردکه توهین به مردم ایران بود ناامید شدم. معتقدم که آقای اوباما باید در واقع، نسبت به نیت اعلام شده خود مبنی بر رفتار با ایران براساس احترام دو جانبه متعهد بماند. این همان چیزی است که اوباما در نامه خود به آقای روحانی اظهار داشته بود. این همان چیزی است که اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد.»




ظریف افزود: «نمی‌توانید با یک دولت دیگر براساس احترام متقابل و همزمان با تهدید و ارعاب تعامل کنید، به خصوص زمانی که می‌دانید این اقدام مفید نیست و هیچ فایده‌ای ندارد. همان‌گونه که گفتم، مردم ایران واکنش فوق‌العاده و بسیار منفی به چنین زبان تهدید و ارعابی نشان می‌دهند.»




همچنین زکریا طی گزارشی تحلیلی در مجله‌تایم به سیاست خارجی دولت روحانی پرداخته و ضمن اشاره به این واقعیت که هر کشور دارای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای این قابلیت را دارد که روزی جهت برنامه خود را تغییر دهد، تاکید کرده که ایران تخصصی عمیق در دانش هسته‌ای ایجاد کرده است و این واقعیت قابل از بین بردن نیست. وی خاطر نشان کرده تنها هدفی که جامعه بین‌المللی می‌تواند درخصوص برنامه هسته‌ای ایران دنبال کند، این است که اجازه چنین تغییر جهتی به برنامه هسته‌ای این کشور داده نشود.




ظریف که بامداد دیروز از آمریکا به ایران بازگشت، در مصاحبه با تسنیم گفت: در حال حاضر وارد کار بسیار جدی و سختی در عرصه بین‌المللی شده‌ایم و در مورد موضوعات با 1+5 وارد مذاکرات جدی خواهیم شد و نیاز است که در روند مذاکرات با صبر و متانت، حقوق مردم را پیگیری کنیم. ظریف تاکید کرد: از همه انتظار صبر داریم، چرا که باید سعی کنیم با صبر و حوصله اهداف خود را پیش ببریم.




وی خاطر نشان کرد: هدف بنده پیگیری حقوق مردم است و تنها باید حقوق ملت ایران را پشت میز مذاکره پیگیری کرد و امیدوارم دوستان در داخل با صبر و حوصله و خویشتن‌داری اجازه دهند تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.





۱۳۹۲/۷/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...