نسخه چاپی

مروري بر كارنامه مربيان ليگ برتر فوتبال؛

موفق ترین سر مربی لیگ برتر را بشناسید

اردشیر قلعه نویی با 5 بار قهرمانی در لیگ برتر ركورددارترین مربی كشورمان در لیگ برتر فوتبال است.

به گزارش نما، اردشیر قلعه نويی که با نام امیر قلعه نويی به معروفیت رسید در سال 1342 در تهران به دنیا آمد. فوتبال را از اواخر دهه پنجاه با تیم جوانان راه آهن آغاز کرد.

پرویز ابوطالب و اردشیر لارودی اولین کسانی بود که او را برای تیم های پایه راه آهن انتخاب کردند و بعد ناصر ابراهیمی او را به تیم بزرگسالان راه آهن برد که توانست در سن 17 سالگی سه گل در جام حذفی تهران در سال 59 بزند در آن فصل تیم راه آهن توانست هر دو تیم استقلال و پرسپولیس را در جام حذفی تهران شکست دهد و تا فینال پیش رفت اما با شکست در مقابل تیم نیروی هوایی به نایب قهرمانی رسید.



او در سال 1360 به تیم ملی جوانان دعوت شد که نمایش قابل قبولی هم از خود نشان داد چند ماه بعد ناصر ابراهیمی در سال 1360 از راه آهن به شاهین رفت ابراهیمی از بین تمام بازیکنان نخبه راه آهن مثل فرشاد پیوس، مرتضی یکه و چند تن دیگر فقط قلعه نویی 18 ساله را با خود به شاهین برد.



شاهین ملی پوشان زیادی را در آن روزها داشت که نادر فریاد شیران، دینورزاده، نصراله عبدالهی، محمد صادقی از این جمع بودند، ابراهیمی در سال 63 از شاهین جدا شد و جای خود را به شاگردانش داد و بعد از عوض شدن چند مربی در تیم شاهین قلعه نویی 22 ساله به عنوان کاپیتان تیم انتخاب شد در حالی که در آن سالها تمام بازیکنان شاهین از نظر سنی از او بزگرتر بودند، در این دوره قلعه نویی علاوه بر تیم شاهین در تیم تهران الف هم بازی می کرد در دوران جنگ لیگ کشوری بین باشگاه ها برگزار نمی شد.



فدراسیون فوتبال در سال 1364 اقدام به آغاز برگزاری اولین دوره لیگ بعد از انقلاب تحت عنوان لیگ قدس بین تیم های استانها کرد. 14 تیم در مسابقات شرکت کردند و مسابقات در دو گروه هفت تیمی برگزار شد.









علاوه بر تیم های استانهای اصفهان، گیلان، آذربایجان شرقی، خوزستان و .... دو تیم از تهران هم در این مسابقات شرکت کرد که تیم تهران الف یکی از آنها بود و متشکل از منتخب یاران شاهین استقلال و بانک ملی بود که با مربی گری امیر حاج رضایی در مسابقات شرکت کردند که قلعه نویی هم جزو یاران این تیم بود. تهران ب منتخبی از بازیکنان تیمهای پرسپولیس، هما، تک آور و چند تیم دیگر بود.




در پایان اولین لیگ قدس در سال 1364 قلعه نویی همراه با تیم تهران الف قهرمان اولین لیگ کشوری پس از انقلاب شد. در دیدار فینال در مقابل تهران ب پس از این که با گل قلعه نویی بازی یک یک مساوی شد نهایتاً تهران الف در ضربات پنالتی تهران ب را شکست داد، در دوران حضور قلعه نویی در شاهین، اين تيم دو بار در سالهای 1364 و 1365 نایب قهرمان باشگاه های تهران شد، یک بار آن در نتیجۀ دیدار فینال به یاد ماندنی 1364 بین استقلال و شاهین بود.



در طول یازده هفته ی لیگ باشگاه های تهران در سال 1364قلعه نویی و حمید درخشان هر کدام سه بار از طرف کیهان ورزشی به عنوان بازیکن هفته انتخاب شدند و از موفق ترین بازیکنان فصل بودند اما قلعه نویی تنها به پیراهن تیم ملی ب رسید تا همراه این تیم در جام بین المللی دهه فجر شرکت کند.



در اواسط لیگ 66 پس از پیروزی دو بر صفر شاهین در برابر پرسپولیس که با 2 گل کریم باقری روی پاس های امیر قلعه نویی به ثمر رسید. وی در نهایت شاهین را ترک کرد و به السد قطر رفت و برای مدت حدود یک سال در قطر بازی کرد و همراه با السد قطر قهرمان لیگ و جام حذفی قطر شد.



در فصل بعدی 1988-89 السد قطر قهرمان مسابقات جام باشگاه آسیا شد. بعد از دیدارهای رفت و برگشت فینال سال 68 قلعه نویی از این تیم جدا شد و در اسفتند 67 به استقلال پیوست.

به همین دلیل قهرمانی باشگاهی آسیا همراه با السد در کارنامه ی او ثبت شده وی تا پایان دوره ی بازیش در استقلال ماند.



اولین بازی قلعه نویی به عنوان بازیکن استقلال در سال 67 مقابل پرسپولیس رقم خورد. نخستین قهرمانی قلعه نویی با استقلال در اولین فصل کامل حضورش در استقلال ( 68-69) و در اولین لیگ باشگاه های ایران پس از انقلاب لیگ قدس روی داد.

در دومین فصل 1369-70 قلعه نویی با استقلال در زمستان 69 مجدداً نایب قهرمان لیگ باشگاه های تهران شد









قلعه نویی به همراه استقلال توانست در ابتدای تابستان 1370 پس از بیست سال عنوان قهرمانی جام باشگاه های آسیا را که در فصل 1390-91 برگزار شد به دست آورد.

در فصل بعدی یعنی لیگ دوم آزادگان ( فصل 71-72) قلعه نویی بخش عمده فصل را به دلیل مصدومیت از دست داد. و در نهایت پس از جدایی شاهین بیانی در پایان این فصل قلعه نویی کاپیتان این تیم شد.



پس از یکسال دوری استقلال از سطح اول فوتبال کشور قلعه نویی با استقلال قهرمان سوپر جام تهران در بهار 1372 شد تا استقلال مجدداً برای فصل 73-74 به لیگ دسته اول کشور باز گردد.



امیر قلعه نویی در دوران بازیگریش 20 بازی ملی در کارنامه اش ثبت کرد که اتفاقا 19 بازی آن از سن 29 سالگی به بعد رخ داد. وی اولین بار توسط ناصر ابراهیمی در سال 1364 به تیم ملی به ایران دعوت شده و یک سال بعد از سوی پرویز دهداری به تیم ملی دعوت شد و اولین بازی ملی خود را در اردیبهشت سال 1365 در مقابل چین انجام داد اما پس از آن تا 29 سالگی در ترکیب تیم ملی قرار نگرفت هر چند که در سال 1368 توسط علی پروین به اردوی تیم ملی دعوت شد اما به دلایل مختلف چند تورنمنت را از دست داو و امکان بازی در آن مسابقات را پیدا نکرد.



پس از این دوره در سال 1372 به تیم ملی فراخوانده شد و در دیدار ایران-بوسنی در شهریور 72 که با سرمربی گری علی پروین انجام شد و در ترکیب تیم ملی قرار گرفت و در مسابقات انتخابی جام جهانی 1994 که در پاییز 1372 در کشور قطر برگزار از بازی دوم در ترکیب اصلی تیم ملی ایران قرار گرفت و عملکرد موفقی به ویژه در بازی های ایران در مقابل ژاپن و کره شمالی داشت. ضمن اینکه در بازی های آسیایی 1994 هیروشیما هم در ترکیب تیم ملی قرار گرفته است.



آخرین حضور قلعه نویی در تیم ملی به بازی های انتخابی جام ملت های آسیا 1996 در تهران و عمان برمی گردد و در کارنامه ملی قلعه نویی یک گل زده به کویت دیده می شود ضمن اینکه یک بار بازوبند کاپیتانی تیم ملی را هم به بازو بست.



قلعه نویی چند بار در دوران بازیگری مصدوم شد و دو بار مصدومیت جدی را تجربه کرد. بار اول 1371 بار دوم آن در سال 1375 دچار مصدومیت شدید و طولانی شد که نهایتا به خداحافظی او از فوتبال انجامید تبعات مصدومیت شدید زانو در دوران پس از بازی همراه وی بود و چندین بار ناچار به جراحی زانو شد و پس از نتوانستن حضور فیزیکی در زمین به مربی گری روی آورد. درطول مربی گری کارنامه موفقی از خود به جای گذاشت او به عنوان سرمربي همراه با تیم های مختلف توانست هفت عنوان قهرمانی در مسابقات رسمی، پنج لیگ برتر و دو جام حذفی ایران را به دست آورد. ضمن اینکه در هیچ یک از تیم های باشگاهی که در لیگ برتر هدایت کرده در میانه فصل بر کنار نشده یا استعفا نداده است پس از این که نخستین تجربه سرمربیگریش را در تیم کشاورزی تهران بدست آورد یک سال دستیار ناصر حجازی در استقلال و چند ماه دستیار ابراهیم قاسم پور در تیم ملی امید بود و همراه تیم امید قهرمان بازی های غرب آسیا در تهران شد.








پس از این امیر قلعه نویی به ترتیب مربی گری تیم های باشگاهی کشاورز برق تهران استقلال اهواز و 5 فصل کامل سرمربیگری تیم استقلال را به عهده داشت . پس از منصور پور حیدری که هشت قهرمانی در مسابقات رسمی به دست آورد با پنج قهرمانی در مسابقات رسمی در کنار زادرکورایکوف که او هم پنج قهرمانی در مسابقات داشته دومین مربی پر افتخار باشگاه استقلال است.



قلعه نویی پس از یک دوره چند ماه استراحت دوباره کار مربی گری را از سر گرفت، سرمربی گری مس کرمان را برای یک نیم فصل بر عهده گرفت و بعد از آن مربی گری تیم هایی مثل سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز را بر عهده گرفت و در پایان فصل(90-91) تراکتورسازی با 66 امتیاز نایب قهرمان لیگ برتر شد و توانست برای اولین بار سهمیه ی انتخابی جام باشگاه های آسیا را به دست بیاورد.



امیر قلعه نویی چهار دوره به عنوان سرمربی در لیگ قهرمانان آسیا هدایت تیم های استقلال و سپاهان را به عهده داشته که حاصل عملکرد او یک دوره ناموفق و یک دوره موفق در هر یک از این دو تیم برده است او در طی این چهار دوره در مجموع 27 بازی در ادوار این جام 12 برد 9 مساوی و 6 باخت در کارنامه ی خود دارد.



امیر قلعه نويی در دوران بازي اش در لیگ برتر ایران 20 بار در مقابل پرسپولیس قرار گرفته که حاصل آن 7 برد 12 تساوی و یک باخت بوده است.قلعه نویی تنها سرمربی مطرحی است که تاکنون در شهرآورد تهران شکست نخورده است او در یازده بازی که سرمربیگری استقلال را بر عهده داشته تاکنون سه برد و هشت مساوی به دست آورده است.



امیر قلعه نویی در 17 مرداد 85 به عنوان سرمربی تیم ملی منصوب شد تا تیم را آماده حضور در جام ملت های آسیا 2007 کند وی برای هدایت تیم ملی از همکاری افرادی مثل ناصر ابراهیمی، ابراهیم زاده، پیروانی، آقاجانیان، کریم بوستانی و مظلومی در کادر فنی تیم ملی بهره برد. تیم ملی در جام ملت های آسیایی آن سال با کسب چهار پیروزی و دو تساوی مقام نخست گروهش را با 3 امتیاز بالاتر از کره ی جنوبی کسب کرد و در مرحله نهایی در یک چهارم نهایی با ضربات پنالتی از تیم کره جنوبی شکست خورد و از مسابقات حذف شود.



پیروزی 8 بر 1 مقابل جامایکا بهترین نتیجه و شکست 4 بر صفر در مقابل مکزیک که بازی دوستانه بود بدترین نتیجه قلعه نویی در دوران مربیگریش محسوب می شود.


او در طی دوران مربی گریش در تیم ملی از 17 بازی 10 برد 6 تساوی و یک باخت داشته است.

۱۳۹۲/۷/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...