نسخه چاپی

ظریف: مكالمه روحانی با اوباما و دیدار من با جان كری نابجا بود

برخورد ظریف با نظر ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب درباره سفر نیویورك كه ضمن تقدیر از تحرك دیپلماسی دولت و اعلام اعتماد به آن، برخی اقدامات انجام شده در این سفر را «به جا» توصیف نكرده بودند، می‌تواند و باید نشانه‌ای از صداقت وزیر امور خارجه كشورمان در عرصه سیاست خارجی تلقی شود.

به گزارش نما، تيتر اول امروز - سه‌شنبه ۱۶/ ۷/ ۹۲- روزنامه کيهان بسي قابل تامل و در عين حال خواندني بود: "ظريف: مكالمه روحاني با اوباما و ديدار طولاني من با جان كري نابجا بود".

کيهان نوشت: برخورد ظريف با نظر ارائه شده از سوي رهبر معظم انقلاب درباره سفر نيويورک که ضمن تقدير از تحرک ديپلماسي دولت و اعلام اعتماد به آن، برخي اقدامات انجام شده در اين سفر را «به جا» توصيف نکرده بودند، مي‌تواند و بايد نشانه‌اي از صداقت وزير امور خارجه کشورمان در عرصه سياست خارجي تلقي شود.

در جلسه روز يکشنبه کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي که به منظور توضيح و تشريح روند مذاکرات و اقدامات انجام گرفته هيئت ايراني در سفر نيويورک تشکيل شده بود، دکتر ظريف در پاسخ رئيس کميسيون که نظرايشان را درباره اقداماتي پرسيده بود که رهبر معظم انقلاب آنها را «به جا» ندانسته بودند، در کمال صداقت گفته بود «ما فکر مي‌کرديم مکالمه‌ها و گفتگوها در حدي که انجام شده، در اين حد مجوز داريم ولي وقتي حضرت آقا اشاره کردند، برداشت ما اين است که ايشان اولاً؛ به گفتگوي دکتر روحاني با اوباما انتقاد دارند و اين را يکي از اقدامات نابجا مي‌دانند و طولاني شدن مذاکرات بنده و جان کري را از اقدامات نابجاي ديگر سفر مي‌دانند.»

اين برخورد صادقانه و در خور تحسين وزير امور خارجه کشورمان در حالي است که برخي از جريانات سياسي بدسابقه و شماري از دولتمردان محترم از گفتگوي تلفني دکتر روحاني و اوباما با عنوان «شکسته شدن تابو»، گام اول براي آغاز مذاکرات و رابطه با آمريکا ياد مي‌کردند.

بعد از برخورد خصمانه اوباما، جان کري، کنگره و برخي ديگر از مقامات آمريکايي با خوشبيني و صداقت ارائه شده از سوي هيئت ايراني انتظار مي‌رفت که جريانات و دولتمردان مورد اشاره با عبرت گرفتن از اين واکنش خصمانه و پي بردن به اين واقعيت که دولت آمريکا شايسته اعتماد نيست، به اظهارنظرهاي ياد شده خاتمه دهند ولي با کمال تعجب مشاهده شد که نه فقط به اين واقعيت ملموس کمترين توجهي نکردند بلکه پا را فراتر نهاده و حتي از گفتگوي دکتر روحاني و اوباما با عنوان «عنايت الهي»! ياد کردند.

شرايط و فضاي سياسي توهم انگيزي که رسانه‌هاي داخلي و خارجي درباره گفتگوي دکتر روحاني و اوباما فراهم آورده بودند، اهميت و ارزش برخورد صادقانه دکتر ظريف با منويات اعلام شده رهبر معظم انقلاب را مضاعف مي‌کند و حاکي از آن است که ايشان در اجراي ديپلماسي تحت مسئوليت خود، نظر رهبر معظم انقلاب را بر صدر مي‌نشانند.

گفتني است محمد جواد ظريف در جلسه راي اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي رئيس جمهور محترم و به هنگام ارائه برنامه کاري خود تاکيد کرده بود که «سياست خارجي بايد ملي، فراجناحي و براساس قانون اساسي و تحت نظارت مستقيم مقام معظم رهبري باشد».

شايان ذکر است که "حجت‌الاسلام‌والمسلمين دکتر حسن روحاني"، رئيس جمهور محترم کشورمان نيز در جلسه يکشنبه شب هيئت دولت ضمن تشکر از حمايت‌هاي رهبرمعظم انقلاب اسلامي از دولت، تاکيد کرد: دولت در حرکت رو به جلوي خود براساس منافع ملي و رهنمودهاي مقام معظم رهبري گام برخواهد داشت.

۱۳۹۲/۷/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...