نسخه چاپی

نیویورك تایمز: ساده‌لوحی است ایران را تضعیف تصور كنیم

یك روزنامه آمریكایی از دولت اوباما خواست ساده‌لوحانه با موضوع ایران برخورد نكند و قدرت فزاینده ایران را بفهمد.

به گزارش نما، نیویورک تایمز تصریح کرد «آمریکا باید رویکردی را اتخاذ کند که در راستای نرمش قهرمانانه‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای خواستار آن است، باشد».

این روزنامه در تحلیلی به قلم ولی‌نصر از مشاوران سابق اوباما نوشت: «آمریکا باید با خط قرمزی مانند برنامه هسته‌ای ایران دست و پنجه نرم کند. این تصور ساده‌لوحانه است چنانچه از سفر هفته گذشته ایران به نیویورک این تصور پیش بیاید که ایران از موضع ضعف وارد مذاکرات شده است چرا که ایران در میان کشورهای عربی منطقه که دچار بی‌ثباتی شده‌اند، هم سربلندتر و هم از موقعیت بهتری نسبت به رقبای خود برخوردار است و بحران و ناآرامی‌های سوریه که متحد ایران در منطقه نیز هست، این کشور را حتی از قبل قدرتمندتر کرده است.»

نیویورک تایمز افزود: آمریکا طی پنج سال گذشته تصور می‌کرد که با یک ایران تضعیف شده از طریق تحریم‌های اقتصادی بهتر می‌تواند به یک توافق هسته‌ای دست یابد، و البته بی‌ربط هم نیست اما چون ایران هیچ‌گاه خود را مغلوب نمی‌بیند و سیستم سیاسی ایران همچنان در منطقه محکم‌ترین نظام سیاسی در منطقه است.

نصر نوشت: امیدهایی که برخی کشورهای متحد آمریکا برای منزوی کردن ایران داشتند درست از آب درنیامده و آنها حتی درباره مصر و اکنون سوریه اختلاف دارند. گر چه آمریکا می‌کوشد تا با ایران نزدیک شود، ولی نباید فراموش کند که ایران به راحتی تسلیم نمی‌شود، چرا که آمریکا به‌عنوان بزرگترین دشمن ایران اعتبار خود را در منطقه از دست داده و در خصوص سوریه نیز موفق عمل نکرده است.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه ماجرای اخیر سوریه و عدم اجرای خط قرمز اوباما در این باره باعث آسیب به موقعیت آمریکا شد، نوشت: آمریکا درباره ایران باید رویکردی را اتخاذ کند که در راستای خط نرمش قهرمانانه مورد نظر آیت‌الله خامنه‌ای باشد. نباید انتظار داشت آمریکا بتواند به توافق ]هسته‌ای[ با ایران دست یابد مگر اینکه شامل لغو تحریم‌ها در ازای گام‌های ملموس برای گشودن مسیر نظارت بازرسان باشد

۱۳۹۲/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...