نسخه چاپی

لاریجانی:ژنو 2 می تواند برای حل بحران سوریه مهم باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه هم اكنون بسیاری از كشورها متوجه شده اند كه راه حل نظامی درخصوص بحران سوریه جواب نمی دهد، گفت: كشورهای اروپایی نیز به این مسئله رسیده اند كه ژنو 2 می تواند برای این مسئله مهم باشد.

به گزارش نما، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به منظور شرکت در اجلاس بین المجالس در ژنو به سر می برد در حاشیه برگزاری اجلاس با هیات پارلمانی عراق دیدار و گفتگو کرد.

لاریجانی در این دیدار با اشاره به انتخابات آتی عراق اظهارداشت: شما برای انتخابات آماده می شوید و هرچه در عراق ثبات و آرامش و وحدت بیشتر باشد برای ما بهتر است.

وی افزود: الحمدالله پیشرفت های خوبی هم داشته اید اما حرکتهای تروریستی نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

رئیس مجلس با اشاره به مذکرات اخیرش با نجیفی گفت: تدبیر رهبران عراقی مشکل را حل خواهد کرد.

لاریجانی با بیان اینکه نگاه ایران و عراق درخصوص مسئله سوریه نزدیک است، گفت: برای ما ثبات و توسعه عراق خیلی مهم است. به همین دلیل همکاری های اقتصادی با عراق را افزایش داده ایم.

وی ادامه داد: توفیق عراق در گرو وفاق ملی است امیدواریم این همگرایی در عراق بیشتر شود. در آن شرایط مشکلات امنیتی عراق هم کمتر خواهد شد و تاثیر گذار در مسائل سوریه خواهد بود.

رئیس مجلس گفت: ما نظر دوستان عراق در رابطه سوریه را دقیق می دانیم و راه حل سیاسی را قبول داریم هرچند برخی کشورها این را قبول ندارند و فکر می کنند این بحران با راه حل نظامی قابل حل است.

وی افزود: البته هم اکنون بسیاری از کشورها متوجه شده اند که راه حل نظامی جواب نمی دهد . کشورهای اروپایی نیز به این مسئله رسیده اند که ژنو 2 می تواند برای این مسئله مهم باشد. حتما در این زمینه رایزنی ایران و عراق مهم خواهد بود. به همین دلیل از راه حل آقای نجیفی ونوری مالکی استقبال کردیم و امیدواریم این رایزنی ها بیشتر شود و در نتیجه آن مردم عراق به ثبات برسند.

یوسف الرکابی رئیس هیات پارلمانی عراق نیز در این دیدار درخصوص بحران سوریه گفت: تقریبا تمام فراکسیون های عراقی به یک نقطه نظر درباره سوریه رسیده اند که این نظر به طرحی منجر شد و آقای نجیفی در تهران این طرح را بیان کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون عراقی ها به این باور رسیده اند که بحران سوریه و تبعات آن فقط در این کشور و مردم آن خلاصه نمی شود و به سایر کشورها نیز تسری میابد.

به گزارش مهر، الرکابی گفت: عراق از ابتدای بحران سوریه خواستار حل مسالمت آمیز و حل بحران از طریق سیاسی بوده است. معتقدیم بحران امنیتی که در عراق به وجود آمده از بحران سوریه تاثیر پذیرفته است. لذا باید یک همکاری عمیق بین ایران و سوریه باشد. زیرا ایران نقش مهمی در مهار کردن بحران سوریه داشته است. لازم است دیدارهای پی در پی بین ایران و عراق صورت بگیرد تا برای حل این بحران راهکار مسالمت آمیز پیگیری شود.

۱۳۹۲/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...