نسخه چاپی

لاریجانی:بحران سوریه به سادگی حل نمی‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این كه مسئله سوریه یك موضوع پیچیده و چندوجهی است گفت: بعید می دانم بحران سوریه به این سادگی حل شود. البته اگر برخی كشورهای عربی و غربی سلاح و امكانات به سوریه ندهند این مسئله به سوی راه حل هدایت می شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که از شامگاه دوشنبه به منظور شرکت در اجلاس بین المجالس جهانی در ژنو به سر می برد ظهر چهارشنبه در حاشیه برگزاری این اجلاس در نشست خبری که با حضور خبرنگاران حاضر در اجلاس از کشورهای مختلف برگزار شد به سوالات آن ها پاسخ داد.

رئیس مجلس به سوال خبرنگار مهر که پرسید شما چه پیش بینی ای از حل بحران سوریه در آینده دارید و آیا فکر می کنید این بحران در آینده ای نزدیک حل شود و همچنین نظر شما درباره نقش آمریکا و غرب در بحران سوریه و همچنین عدم همکاری کشورهای عربی در منطقه در خصوص مسئله سوریه چیست پاسخ داد.

وی گفت: مسئله سوریه یک موضوع پیچیده و چندوجهی است. نباید انتظار داشت بحران سوریه خیلی سریع حل شود چون عوامل مختلفی در این زمینه تاثیر دارند. به عنوان مثال مسئله تروریست در سوریه بسیار حاد است و از همه جای دنیا در سوریه جمع شده اند.

وی افزود: حتی از اروپا هم به آجا رفتند و مجمع الجزایری از تروریست ها در آنجا به وجود آمده است و سلاح و امکانات مختلفی از کشورهای مختلفی به آن ها می دهند در واقع آن ها آنجا رشد کرده اند و برای خود زندگی جمعی به وجود آورده اند حتی برای ازدواج خود فکر کرده اند و ازدواج دسته جمعی ایجاد کرده اند و نام آن را نکاح جهادی گذاشته اند یعنی یک شرایط توسعه ای برای خود قائل شده اند.

لاریجانی گفت: بعید می دانم بحران سوریه به این سادگی حل شود. بعد ها مشکلاتی برای جهان به وجود می آورد.

وی گفت:البته اگر برخی کشورهای عربی و غربی سلاح و امکانات به معارضان ندهند مسئله سوریه به سوی راه حل هدایت می شود.

وی افزود: البته برداشت من این است که خیلی کشورها در این قضیه تند بوده اند درک کرده اند که راه حل نظامی در مسئله سوریه جواب نخواهد داد.

به گزارش مهر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار برزیلی که پرسید آیا در مذاکرات آتی هسته ایران در ژنو توافقات حاصل شده قبلی در دوران لولا در مذاکرات پیش رو نیز مطرح خواهد شد و چرا از برزیل برای این مذاکرات دعوت نشد گفت: بحثی که با آقای لولا مطرح بود در مورد تبادل اورانیوم غنی سازی شده 20 درصد بود و مربوط به نیاز هایی بود که تامین شد و ما از آن مرحله گذشته ایم.

وی افزود: چون آژانس بین المللی اتمی سوخت راکتور تهران را تامین نکرد مجبور شدیم خودمان تامین کنیم بنابراین متن مذاکرات هم اکنون چیز دیگری است. البته ما از نقش آفرینی برزیل در این موضوع استقبال می کنیم.

خبرنگار یک رسانه امریکایی نیز از لاریجانی پرسید در سال 2005 پس از مذاکرات ژنو توافقی بین ایران و آمریکا حاصل شد که بر اساس آن آمریکا برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی چراغ سبز نشان داد آیا در توافقات پیش رو ممکن است مسائل مطرح شود که مشکلات اقتصادی موجود در ایران را برطرف کند که لاریجانی پاسخ داد: مشکلات فعلی ایران ربطی به پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی ندارد البته این مشکلات خیلی هم به تحریم ها مرتبط نیست. ما یک مشکلات مدیریتی داشتیم که باید مرتفع شود فکر می کنم مسیر به سمت حل مشکلات باشد.

وی افزود: البته برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی آمادگی هایی در کشور باید بوجود آید که این نیازمند زمان است.

خبرنگاری از یک روزنامه ژاپنی از لاریجانی پرسید نظر واقع بینانه شما در مورد مذاکرات هسته ای پیش رو چیست که او پاسخ داد: نگاه من به مذاکرات مثبت است. این که برخی کشورهایی که قبلا به دنبال تهدید و تحریم بودند توجه کردند امروز می شود از طریق سیاسی این مشکلات را حل کرد. این یک گام مثبت است یعنی اگر اراده ها به حل مسئله از طرق سیاسی باشد کار مشکلی نیست.

خبرنگار رویترز از لاریجانی پرسید در وال استریت ژونرال خواندم که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات آتی حاضر به دادن یک سری امتیازات از جمله امتیاز غنی سازی 20 درصد است و هیئتی که به ژنو خواهند آمد یک بسته پیشنهادی دارند. آیا این درست است؟ که لاریجانی پاسخ داد: من نباید در این باره توضیح دهم از روزنامه که این مطلب را نوشته بخواهید که توضیح دهد.

وی به شوخی گفت: ظاهرا اطلاعاتشان زیاد است!

وی ادامه داد: فکر می کنم باید قدری صبر کنید تا این مسائل در مذاکرات مشخص شود. برخی از حرف هایی که در رسانه ها زده می شود بیشتر حدس و گمان است.

خبرنگاری از لاریجانی پرسید آیا کشورهایی که قبلا نسبت به ایران اعمال فشار داشتند امروز می خواهند با شما به خوبی برخورد کنند آیا ایران نسبت به مواضع قبلی خود همچنان پایبند است که لاریجانی پاسخ داد: فکر می کنم تغییرات باید از دو طرف باشد. کشورهایی که تصور می کردند با فشار و تحریم می توانند ایران را تغییر دهند امروز متوجه شده اند که ایران با وجود تحریم ها پیشرفت کرده است.

وی افزود: طبعا در ایران دولت جدید آمده و روش مذاکرات جدیدی خواهد داشت. آنچه من احساس می کنم این است که ایران به دنبال حل مسئله از طریق مذاکرات سیاسی است. این مذاکرات پیش از این که احتیاج به عقب نشینی داشته باشد احتیاج به فهم درست از موضوعات دارد.

خبرنگار الجزیره از لاریجانی پرسید شما به خوبی می دانید کشورهای حوزه خلیج فارس از نزدیکی ایران و آمریکا هراس دارند آیا فکر نمی کنید باید با کشورهای حوزه خلیج فارس هم مذاکره کنید تا نگران نباشند؟

لاریجانی در پاسخ به این سوال گفت: ما با کشورهای حوزه خلیج فارس رابطه دوستانه داشته ایم، آنها همسایگان ما هستند همگی مسلمانند و استراتژی ما گسترش روابط با همسایگان است. ما روابط تجاری خوبی با برخی از این کشورها داریم. البته ممکن است اختلاف نظراتی در برخی امور داشته باشیم ولی این مسائل خیلی مهم نیست با مذاکرات قابل حل است.

خبرنگار رادیو دولتی آلمان از لاریجانی پرسید شما در ابتدای فرمایشات اعلام کردید مذاکرات این دوره متفاوت از دوره قبل است در این باره توضیح دهید که لاریجانی گفت: من نگفتم با دوره های قبل متفاوت است گفتم با بحث های آقای لولا از برزیل و اردغان در ترکیه که در تهران مطرح شد متفاوت است.

وی افزود: فکر می کنم مهمترین مسئله مذاکرات این است که ایران دنبال روش هسته ای صلح آمیز است و آن را به عنوان بخشی از حقوق خود می داند.

لاریجانی گفت: طرف دیگر می گوید من نگران سلاح هسته ای هستم. ما هم قبول داریم که سلاح هسته ای امر مخربی است پس باید یک فرمول بندی باشد که این موضوع را مشخص کند. این خیلی کار مشکلی نیست. راه حل های مختلفی وجود دارد. اگر بحث اصلی آن ها روشن شدن این موضوع باشد سخت نیست اما گاهی حرف های دیگری می زنند که این بحث دیگری دارد.

خبرنگاری از یک روزنامه سوئیسی از لاریجانی پرسید آیا طرح مذاکره کننده سوئیسی (آقای آمبل) که چند سال پیش مطرح کردند در مذاکرات پیش رو می تواند به عنوان بخشی از راه حل یا مبنای مذاکرات باشد که لاریجانی پاسخ داد: آنچه که آقای آمبل مطرح می کرد قابل استفاده است اما محتوای آن تغییر یافته است. البته ما نقش سوئیس را در این مسئله مثبت می دانیم.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که چه توصیه به آمریکایی ها دارید آن ها از یک طرف اعلام می کنند که آماده مذاکره هستند اما از طرف دیگر می گویند گزینه نظامی روی میز است، که لاریجانی گفت: این گونه صحبت آمریکایی ها برای خودشان و پرستیژشان موضع خوبی است اما کسی در ایران برای این تهدیدات ارزش قائل نیست.

خبرنگار مصری درخصوص نقش آمریکا در کودتای مصر سوال پرسید و گفت: آیا ایران همچنان مخالف کودتاگران است، که لاریجانی پاسخ داد: ما از تحولات مصر ناراحت هستیم. در مصر انقلاب بزرگی اتفاق افتاد اما مشکلات زیادی هم به وجود آمد، مصر یک کشور مهم در عالم اسلام است. روشن فکران بسیار بزرگی داشته و کشور های عربی در مسائل عربی پیش رو بوده اند و حرکت دموکراتیکی آغاز کرد اما متاسفانه مشکلاتی برای این انقلاب به وجود آمده است. خیلی باید دقت کنند که با وفاق ملی در مصر حرکت کنند. قطعا نه در مصر و نه در بحرین و نه در سوریه راه حل نظامی مشکل را حل نمی کند.

خبرنگاری در خصوص اختلاف دیدگاه غرب و ایران درباره شروع مذاکرات هسته ای سوال پرسید و گفت: غربی ها می خواهند ابتدا همه چیز مشخص شود از جمله درصد غنی سازی اورانیوم اما ایران از آغاز این مسئله را مورد توجه قرار داده است و کوتاه نیامده نظر شما در این مورد چیست که لاریجانی گفت: در موضوع شفافیت ما اختلاف نظری نداریم. ما عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم و ان پی تی را پذیرفته ایم. امروز هم آژانس در مراکز هسته ای ما دوربین و ناظر دارد بنابراین ما با شفافیت موافق هستیم فقط آن ها برای ایران نباید مقررات بین المللی جدید وضع کنند.

خبرنگار واحد مرکزی خبر پرسید آیا آمریکایی ها اقدامی در راستای اعتماد سازی برای رفع مشکلات هسته ای برداشته اند که هفته آینده مذاکرات آغاز شود که لاریجانی گفت: باید در این مسئله واقع بین بود. وقتی آمریکایی ها بیش از نیم قرن علیه ملت ایران ستم و کودتا کردند مشکلات جدیدی ایجاد کردند که ظرف چند روز اعتماد ایجاد نمی شود. ضمنا باید توجه داشت که باید منتظر اعتماد پس از مذاکرات بود نه قبل از آن.

خبرنگار بلومبرگ پرسید برای انجام موفق مذاکرات ایران حاضر است چه امتیازاتی بدهد که لاریجانی گفت: فکر می کنم به این سوال پاسخ دادم. پیش از آن که به رد و بدل کردن امتیازات بیندیشیم باید به فهم درست موضوعات فکر کنیم جنس این مذاکرات مثل مذاکره معامله نیست که می گیریم و چه می دهیم بیشتر متن آن مربوط به اعتماد سازی است.

خبرنگار رسانه برزیلی از لاریجانی پرسید جمهوری اسلامی ایران چه انتظاراتی از مذاکره پیش رو دارد که لاریجانی گفت: در راه مذاکره سنگ اندازی نکنند.

خبرنگاری از لاریجانی پرسید اگر درست متوجه شده باشم شما با آقای احمدی نژاد رابطه کاری خوبی نداشتید و بین شما رقابتی وجود داشت به همین خاطر در مسئله هسته ای نظر شما دخالت داده نمی شد با توجه به روی کار آمدن دولت جدید آیا نظر جناب عالی در این سری از مذاکرات اخذ خواهد شد که لاریجانی پاسخ داد: ما رقابتی با هم نداشتیم اما اختلاف نظر داشتیم. فکر می کنم دولت جدید از ورزیدگی خوبی برخوردار است. امیدوارم در کارشان موفق باشند.

رئیس مجلس گفت: من هم ارتباط جدیدی با دولت جدید دارم. مطالبی که به ذهنم می رسد خواهم گفت.

خبرنگار صدای آمریکا (VOA) از لاریجانی پرسید آیا جناب عالی درباره مذاکرات صلحی که با موضوع سوریه قرار است برگزار شود آیا نظرتان این است که حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حتمی است و ایران باید باشد، نقش آمریکا را چه طور می بینید آیا آمریکا مانع اصلی بر سر حضور ایران در مذاکرات است.

لاریجانی در پاسخ به این سوال گفت: ما در مورد سوریه آنچه وظیفه مان است عمل خواهیم کرد. منتظر دیگران نخواهیم ماند. آنچه بتوانیم انجام دهیم تا از طریق سیاسی موضوع حل شود در این زمینه تلاش خواهیم کرد.

خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید اگر قرار باشد راه حل سیاسی بین ایران و غرب حاصل شود یکی از مسائلی که باید حل و فصل شود آزاد شدن حساب های مسدود شده ایران در آمریکا است که از سال 1979 مسدود شده است. می دانید ارزش این پول به دلار امروز چقدر است که لاریجانی گفت: فکر می کنم حدود 10 میلیارد دلار باید باشد اما دقیق نمی دانم به آمریکایی ها نصیحت کنید مال مردم را سرقت نکنند.

این گفته لاریجانی باعث خنده خبرنگاران حاضر شد.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرگزاری مجلس مبنی بر این که نظر شما درباره ارتباط کشورهای اروپایی با ایران و تاثیرگیری آن ها از آمریکا چیست گفت: ما با اروپایی ها روابط نسبتا خوبی داشتیم و آنها شریک اول تجاری ما محسوب می شوند دلیلی ندارد که ما نگاه منفی داشته باشیم. منافع مشترک زیادی بین ایران و آمریکا وجود دارد که می توانند از آن استفاده کنند از جمله این زمینه ها تامین امنیت انرژی اروپا است.

خبرنگاری خطاب به لاریجانی گفت مذاکرات هفته آینده یک پنجره از فرصت جدید برای دو طرف باز خواهد کرد. شما اعلام کردید به جای انتظارات باید منتظر نتیجه مذاکرات جدید باشید، آیا حدس میزنید ایده مشخصی حاصل این مذاکرات باشد؟ لاریجانی در پاسخ به این سوال گفت: من هم با شما هم نظر هستم که مذاکرات آینده یک پنجره است برای حل مسئله، البته اگر طرفین بخواهند.

وی افزود: اگر کسی خودش را به خواب بزند ممکن است به نتیجه نرسد ولی همین بحث اعتمادسازی احتیاج به گام های مختلف دارد. بنابراین احتیاج به یک طرح است. قطعا روی طرح فکر شده است. این یک مذاکره شاعرانه نیست. مذاکرات جدی است، بیشتر به ریاضی نزدیک است تا انشاء. علی القاعده روی آن فکر می کنند.

۱۳۹۲/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...