نسخه چاپی

زارعی: از سخنان اوباما بوی صداقت به مشام نمی‌رسد

یك كارشناس مسایل سیاسی با بیان اینكه طرح گفت‌وگوی آمریكایی‌ها با ایران برای تحمیل خواسته‌هایی است كه به وسیله آنها تحریم‌ها شكل گرفته‌ است، گفت: هم‌اكنون بوی عدالت و صداقت از سخنان اوباما و جان كری به مشام نمی‌رسد.

به گزارش نما، سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی ضمن برشمردن دلایل غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، اظهار داشت: در واقع مهمترین دلیل غیرقابل اعتماد بودن آمریکا این است که آنها دشمن ایران هستند و اساساً هیچ فرهنگ، دین و ملتی به دشمن اعتماد نمی‌کند و برای اینکه بگوییم آمریکا دشمن ما است، می‌توان فهرست مفصلی از اقداماتی که در عرف دنیا دشمنی تلقی می‌شود، ارائه کنیم.
وی ادامه داد: به طور مثال حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران و شهادت ۲۹۰ نفر مسافر در سال ۱۳۶۷، کودتای نظامی علیه حکومت ملی ایران در سال ۱۳۳۲، تحریم‌های پی‌درپی و فشارهای فزآینده بین‌المللی، همدستی و پشتیبانی از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، پشتیبانی از جریان تروریستی و بلوکه کردن اموال ایران نشانه‌های دشمنی است که آمریکایی‌ها نسبت به ملت ایران ابراز کردند.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه طبیعی است که ما به عنوان یک ملت نتوانیم به آمریکایی‌ها اعتماد داشته باشیم، یادآور شد: نکته دیگری که جدای از سیاهه دشمنی آمریکا علیه ایران وجود دارد، این است که آمریکایی‌ها هم اکنون وقتی بحث مذاکره، گفت‌وگو و ارتباط با ایران را مطرح می‌کنند، همزمان می‌گویند که ما می‌خواهیم با مذاکرات، ایران را متوقف کنیم و ایران باید متوقف شود و غنی‌سازی نداشته باشد.
زارعی افزود: همچنین آنها می‌گویند که ایران باید تاسیسات فردو و تاسیسات دیگر خود را متوقف کند. بنابراین این مسائل نشانه این است که آمریکایی‌ها در زمانی که از گفت‌وگو صحبت می‌کنند، گفت‌وگو برای پذیرش حق ایران و رسیدن به توافق با ایران نیست. بلکه گفت‌وگو برای تحمیل خواسته‌هایی است که به وسیله آنها تحریم‌ها شکل گرفته‌ و هم اکنون آنها مدعی هستند که تحریم‌ها اثر کرده و پاسخ مثبت ایران به مذاکرات نشانه تحریم‌ها است. بنابراین آنها معتقد هستند که همزمان با طرح گفت‌وگو با ایران باید بر حجم و کیفیت تحریم‌ها بیفزایند و می‌گویند ما نباید به هیچ وجه تا رسیدن به توافق جامع با ایران تحریم‌ها را کنار بگذاریم و از شدت آن کم نکنیم.
وی ادامه داد: این موارد نشانه‌های آشکاری است که بیانگر دشمنی آمریکا با ملت ایران و عدم صداقت آنها در طرح گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران است.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه در پاسخ به این پرسش که رفتار ما باید در مقابل آمریکا چگونه باشد، گفت: واقعیت این است که آمریکایی‌ها سیاهه مفصلی از دشمنی با ایران دارند و هم‌اکنون در اظهارات خود عدم پایبندی به قول و قرارها را اثبات می‌کنند. بنابراین ضمن اینکه ما باید تأکید کنیم که تنها در شرایطی که حسن نیت آمریکایی‌ها قطعی باشد و بتوان از مجموع تصمیم هیئت حاکمه آمریکا یک نوع جدیتی را برای رسیدن توافق با ایران مشاهده کرد، طرف ایرانی باید مذاکره کند و مذاکره را مشروط به این کند که آمریکا زمینه مناسب مذاکره عادلانه را فراهم کند.
زارعی اظهار داشت: هم‌اکنون به هیچ وجه بوی عدالت و صداقت از بحث‌های مقامات ارشد آمریکایی یعنی آقای اوباما و جان کری و مباحث مطرح شده از جانب اندیشکده‌ها و مراکز تصمیم ساز مانند شورای روابط خارجی به مشام نمی‌رسد و باید آمریکایی‌ها اولاً فضای قابل اعتمادی را به وجود آورند و در مرحله بعدی صحبت از گفت‌وگو کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات تلفنی با آمریکا به صلاح کشور بود، اظهار داشت: این موضوع بدیهی و روشن است که وقتی در سطوح رهبران درجه اول گفت‌وگو صورت می‌گیرد، ولو تلفنی باشد، باید پیش از آن مقدماتی طی شده باشد.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: معمولاً در دنیا مرسوم است که دو کشوری که قطع رابطه آنها مبنای تاریخی دارد و اصول و چارچوبی در آن حاکم است، اگر می‌خواهند تحولی در سیاست خارجی اتفاق بیفتد، باید توأم با طی مراحل باشد. یعنی دیدارهای کارشناسی صورت می‌گیرد، بعد دیدار در سطح مدیر کل وزارت خارجه و وزرای خارجه انجام می‌شود و پس از آن در مرحله آخر که همه مسایل در حوزه کارشناسی حل و فصل شد، آن زمان ۲ کشور تصمیم می‌گیرند تا دیدار رهبران را داشته باشند یا نداشته باشند.
زارعی در ادامه با اشاره به مذاکره ایران و آمریکا در حاشیه سفر نیویورک افزود: آنچه در نیویورک اتفاق افتاد در واقع رویه کاملاً عجیبی بود که نتیجه‌ای هم در بر نداشت و علی‌رغم اینکه کار در نقطه صد انجام شد، اما در عین حال هیچ نشانه‌ای از گشایش بین ایران و آمریکا مشاهده نشد و این نشان دهنده این است که دوستان ما در ایران در جمع بندی خود درباره اینکه می‌توان به سرعت به موضوع کهنه صد ساله فیصله داد، دچار اشتباه تحلیل شدند.

۱۳۹۲/۷/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...