نسخه چاپی

هاشمی:برای انتقال پایتخت تابع‌ نظر دولت هستیم

استاندار تهران درباره انتقال پایتخت از تهران به محل دیگری گفت: درباره این موضوع در حال حاضر استانداری هیچ‌گونه نظر كارشناسی ندارد و تابع نظر دولت است.

به گزارش نما، "سیدحسین هاشمی" استاندار تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره انتقال پایتخت از تهران به محل دیگری گفت: درباره این موضوع در حال حاضر استانداری هیچ‌گونه نظر کارشناسی ندارد.

وی افزود: نمایندگان مجلس آزاد هستند تا نسبت به موضوعات مختلف اظهارنظر کنند، ولی در شرایط فعلی استانداری تهران درباره انتقال پایتخت هیچ‌گونه تصمیمی اتخاذ نکرده است.

استاندار تهران همچنين درباره اظهارنظر برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر تقسیم تهران به 3 بخش شرقی و غربی و مرکزي، اظهار داشت: درباره این موضوع نیز هیچ‌گونه تصمیمی در استانداری تهران اتخاذ نشده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: استانداری تهران در تمامی موارد تابع نظر دولت است و به طور حتم اگر دولت بخواهد ما وارد این مباحث شویم، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر استانداری تهران نسبت به هیچ کدام از مواردی که بیان شده است، نظر کارشناسی ندارد.

در همين راستا محمدرضا محمودی معاون استاندار تهران درباره اینکه در دولت دهم بحث‌های بسیار زیادی درباره انتقال پایتخت اداری تهران به پرند صورت گرفت، گفت: این طرح هزینه بسیار زیادی را در پی دارد. چرا که باید تمام دسترسی‌ها برای مردم فراهم شود. چرا که در صورت انتقال ادارات، باید همه زیرساخت‌های آن از جمله حمل و نقل آن به طور کامل دیده شود. بنابراین بعید می‌دانم بحث انتقال پایتخت در حال حاضر عملیاتی شود. البته ممکن است در آینده با تامین زیرساخت‌های آن، بتوان پایتخت را انتقال داد.

مشاور استاندار تهران درباره ارتقای مدیریت تهران و ایجاد توسعه متوازن که یکی از دغدغه‌های فعلی استانداری نیز محسوب می‌شود، گفت: برای ایجاد توسعه متوازن باید از مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استفاده کرد که این اقدام نیز با ایجاد تسهیلات میسر است.

وی افزود: یکی از مشکلات عمده این عدم توازن،‌ به بافت‌های فرسوده بازمی‌گردد و باید تدابیر مناسبی برای آن اتخاذ شود که در این راستا توسعه گردشگری، توسعه هتلینگ برای سرمایه‌گذاری در مناطق جنوبی می‌تواند توسعه متوازنی را در پی داشته باشد و در غیر این صورت متوازن‌سازی تهران امکان‌پذیر نیست. چرا که همواره تفاوت بین شمال و جنوب در تهران وجود داشته و شهروندان نیز همواره به سمت سرمایه‌گذاری و حتی سکونت در شمال شهر هستند.

* موافقت دولت با طرح تقسيم تهران/ تهران به سه بخش تقسيم مي‌شود

حسين گروسي نماينده مردم شهريار، ملارد و شهر قدس در مجلس نيز هفته گذشته در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره طرح تقسيم استان تهران به سه بخش شرقي، غربي و مركزي اظهار داشت: مديريت تهران با بيش از 12 ميليون جمعيت كار بسيار مشكلي است و تا به امروز هم شاهد فراز و نشيب‌هاي بسياري در مديريت اين استان بوده‌ايم.

وي در ادامه افزود: خوشبختانه با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد موضوع تقسيم استان تهران به منظور رشد و توسعه متوازن اين استان به سه بخش شرقي، غربي و مركزي مجددا مطرح و رئيس‌جمهور، وزير كشور و استاندار تهران نيز موافقت خود را با اين طرح اعلام داشتند.

نماينده شهريار، ملارد و شهر قدس با بيان اينكه در حال حاضر بيشترين توجه به تهران بزرگ شده و به شهرستان‌هاي اين استان توجهي نشده است، گفت: زماني كه از محدوده تهران بزرگ فاصله مي‌گيريد و وارد كوچه‌ها و خيابان‌هاي شهرستان‌هاي تهران مي‌شويد فكر مي‌كنيد هزار كيلومتر از تهران دور شديد كه اين دوگانگي در استان تهران پذيرفته نيست كه ما در تهران محله‌هايي را داشته باشيم كه محروميتش از استان‌هاي محروم نيز اسف‌بارتر باشد.

عضو كميسيون صنايع و معادن ادامه داد: در حال حاضر تهران بزرگ 8 ميليون و 500 هزار و شهرستان‌هاي تهران 3 ميليون و 700 هزار نفر جمعيت دارند كه با توجه به اين موضوع استان تهران قطعا اين قابليت را دارد كه يك مجموعه ادارات كل علاوه بر مرکز استان در غرب و شرق اين استان نيز ايجاد شود كه اين موضوع سبب خواهد شد مراجعات به تهران بزرگ كمتر شود.

گروسي تصريح كرد: اين اقدام ضمن جلوگيري از ترافيك‌هاي سنگين از مراجعات بيهوده، آلودگي هوا، نابساماني‌هاي اجتماعي و ... نيز جلوگيري خواهد كرد.

وي در ادامه اظهار داشت: در گام اول اجرايي كردن اين طرح لازم است ادارات كل علاوه بر تهران مركزي در دو بخش شرقي و غربي اين استان نيز ايجاد شود كه در حال حاضر نيروي انتظامي، سازمان دارايي و مخابرات و بسياري از ادارات اين كار را كرده‌اند كه اگر اين روند ادامه پيدا كند بزرگ‌ترين خدمت به تهران بزرگ خواهد بود چراكه در حال حاضر روزي هزاران نفر از آلودگي هوا در تهران بزرگ رنج مي‌كشند و شايد به دليل همين موضوع روزي چندين نفر منجر به فوت دركشور داشته باشيم.

نماينده شهريار، ملارد و شهر قدس با بيان اينكه شيوه‌اي كه در حال حاضر تهران اداره مي‌شود شيوه درستي نيست، اظهار داشت: در بحث تخصيص بودجه نيز در حال حاضر كمترين بودجه را استان تهران مي‌گيرد كه اگر اين اتفاق بيافتد بودجه تهران نيز افزايش پيدا خواهد كرد.

وي تصريح كرد: عقيده بنده اين است كه حتي كسي كه در دورترين شهر و شهرستان ساكن است دوست دارد پايتختش آباد باشد، بنابراين ما وظيفه داريم كه استان تهران را سر و سامان دهيم.

گروسي با بيان اينكه در تعيين مركزيت بخش غرب استان تهران حساسيتي نداريم، گفت: مهم اين است كه ساختار استان تهران اصلاح شود چراكه اگر اين كار نشود در آينده نمي‌توان تهران را به درستي اداره كرد، ضمن آنكه مركزيت بخش‌هاي غربي و شرقي استان تهران نيز بايد با كارشناسي وزارت كشور انجام گيرد.

اين نماينده در پايان با بيان اينكه اگر اين طرح اجرايي شود ديگر نيازي به انتقال پايتخت از تهران نداريم، اظهارداشت: اجراي اين طرح هزينه كمتري براي دولت خواهد داشت.

گفتني است چندي پيش نماينده مردم ورامين در مجلس از طرح تقسيم استان تهران به سه بخش مرکزي، شرقي و غربي در مجلس شوراي اسلامي خبر داده بود که استان شرق تهران به نام خرداد و با مرکزيت ورامين خواهد بود.

۱۳۹۲/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...