نسخه چاپی

ماموریت تخریبی توفیقی در وزارت علوم تمام شد

پس از مدت ها كش و قوس فراوان سرانجام نامه معرفی 3 وزیر باقی مانده ی دولت یازدهم به مجلس فرستاده شد. نامه ای كه در آن اسم رضا فرجی دانا به جای جعفر توفیقی سرپرست كنونی وزارت علوم به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس آمده است.

به گزارش نما به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ در حالی خبرگزاری ها از اعلام فرجی دانا به عنوان جانشین توفیقی خبر می دهند که پیش از این جعفر توفیقی بارها اعلام کرده بود وزیر پیشنهادی از سوی دولت وی است.

آخرین اظهار نظر توفیقی در خصوص معرفی اش به عنوان وزیر علوم به مجلس در تاریخ 3 مهر ماه 92 در حاشیه جلسه هیئت دولت بود.

البته توفیقی در این مدت کارهای زیادی برای تغییر فضای عمومی دانشگاه ها و مجلس نسبت به خود انجام داد. جلسات سنگین و طولانی با نمایندگان مجلس و سفر به قم و دیدار با تعدادیی از مراجع قسمتی از سناریوی تلاش توفیقی برای رسیدن به صندلی وزارت علوم بود.

اگرچه معاون پارلمانی توفیقی و نیز خود وی بارها از تغییر فضا به نفعش در مجلس خبر داده بودند، معرفی فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی علوم شوک تازه ای است که روحانی به مجلس و دانشگاه وارد کرد.

اگر چه توفیقی در دوران سرپرستی کوتاه مدتش تغییرات زیادی را در وزارت علوم ایجاد کرد و در دیگر تغییرات وابسته به وزارت علوم مانند عزل فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد و تغییر رئیس جهاد دانشگاهی نقش داشت اما به نظر رفتارهایی که توفیقی در سال 88 انجام داده است و رای منفی که از سوی چهره های مختلف از طیف های مختلف مجلس اعلام شده بود رئیس جمهور را مجبور به تغییر تاکتیک کرد.

البته تغییرات توفیقی گرچه جاده صاف کن بود اما با طیف انتقادهای شدیدی از سوی مراجع تقلیدی چون آیت الله مکارم شیرازی و شخصیت های دلسوزی مانند آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان مواجه شد.

معرفی فرجی دانا به دلیل نداشتن فرصت کافی برای نمایندگان مجلس احتمال تغییر قاعده بازی را افزایش می دهد و مجلس با قرار گرفتن در بن بست "توفیقی را معرفی نکردیم پس به فرجی دانا رای بدهید" در روند رای اعتماد از بعضی خط قرمزها کوتاه بیاید.

یکی از خط قرمزهایی که برای توفیقی تعریف شده بود سیاسی کردن دانشگاه با احتمال حضور وی در صدر وزارت علوم بود.

البته فرجی دانا هم مدیر کاملا سیاسی است. وی سابقه ریاست دانشگاه تهران را در فاصله سالهای 81 تا 84 و نیز سابقه ریاست پردیس فنی در فاصله سالهای 76 تا 84 داشته است.

اگر چه از فرجی دانا به عنوان گزینه احتمالی پس از عدم رای اعتماد به توفیقی نام برده می شد اما به نظر روحانی می خواهد سریع تر تکلیف خود و اصلاح طلبان و مجلس را در خصوص وزیر علوم مشخص کند.

معرفی میلی منفرد، توفیقی وفرجی دانا نشان می دهد بنابر آنچه گفته می شد وزارت علوم سهم اصلاح طلبان است که برای تامین نیروی مورد نظر به دانشگاه نگاه می کنند.

گفتنی است در فاصله سالهای 76 تا 84 در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی بارها فضای دانشگاه به علت سیاست زدگی دچار التهاب و تنش شده بود.

برخی نشریات اصلاح طلب از احتمال معرفی عارف به عنوان وزیر علوم خبر داده بودند اما به نظر کسی باید وزارت علوم را برعهده بگیرد که در دوران سیاست زدگی دانشگاه ها سِمت مهمی بر عهده داشته است.

معرفی چهره ای که وجهه علمی اش به وجهه سیاسیش غالب است می توانست انتقادهایی که از سوی همه به سمت دولت یازدهم مبنی بر تلاش برای بازگرداندن فضای دانشگاه به دوران رادیکالی 2 خرداد وارد می شود را رفع کند. اما به نظر فشارها بر رئیس جمهور بیشتر از انتقادهای مخالفان معرفی چهره های سیاسی برای وزارت علوم است.

۱۳۹۲/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...