نسخه چاپی

سود صد میلیونی بابت فروش هر پورشه در ایران

آزادسازی واردات خودروهای با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی باعث افزایش عرضه و كاهش قیمت این خودروها در بازار ایران خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دولت با وضع تعرفه ۱۴۰ درصدی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی را پس از حدود یک سال ممنوعیت، مجددا آزاد کرده است.در این میان اگرچه برخی واردکنندگان مدعی‌اند که وضع تعرفه ۱۴۰ درصدی موجب افزایش قیمت‌ خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی خواهد شد اما اتفاقا واقعیت برعکس بوده و با آزادسازی واردات و افزایش عرضه، قیمت این خودروها در بازار ایران کاهش خواهد یافت.

نکته قابل توجه در این میان آن است که هم‌اکنون قیمت خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی در بازار ایران بسیار بالا و حتی بیشتر از قیمت این خودروها حتی در صورت واردات با تعرفه ۱۴۰ درصدی است.به عنوان مثال در حالی خودروی پورشه به قیمتی بین یک میلیارد تا یک میلیارد و صد میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد که قیمت این خودرو در کشور امارات حدود ۵۰۰ هزار درهم (معادل حدود ۴۰۰ میلیون تومان) است.

بنابراین با توجه به تعرفه ۱۴۰درصدی (براساس نرخ ارز مبادله‌ای) و دیگر هزینه‌های واردات از جمله شماره‌گذاری، قیمت تمام شده این خودرو برای واردکننده حدود ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود که در صورت محاسبه سود صد میلیون تومانی نیز قیمت فروش آن در بازار ایران باید حداکثر ۹۰۰ میلیون تومان باشد نه یک میلیارد تا یک میلیارد و صد میلیون تومان فعلی.

در این زمینه یک فعال بازار خودروهای وارداتی با اشاره به وجود حباب در قیمت خودروهای وارداتی می‌گوید: هم‌اکنون تعداد زیادی خودرو با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی در بازار ایران موجود است که با قیمت‌های فعلی مشتری برای آن‌ها وجود ندارد.

وی با بیان این‌که حتی قیمت خودروهای وارد شده با تعرفه ۱۴۰ درصدی نیز کمتر از قیمت‌های فعلی عرضه شده در بازار خواهد بود، خاطرنشان می‌کند: این موضوع نشان ‌دهنده وجود حباب در قیمت خودروهای وارداتی به‌ویژه خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی است.

این فعال بازار خودروهای وارداتی ادامه می‌دهد: در یک سال گذشته واردکنندگان به بهانه ممنوع بودن واردات خودروهای با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی قیمت این خودروها را به شدت افزایش دادند.

وی تصریح می‌کند: بنابراین با آزاد شدن واردات این خودروها دلیل روانی برای گران فروشی از بین رفته و از آن سو نیز با افزایش عرضه شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی به ویژه خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی مانند بنز و پورشه خواهیم بود.

۱۳۹۲/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...