نسخه چاپی

مرور روزنامه‌هاي يك‌شنبه بيست و هشتم مهرماه

ریزش محسوس قیمت‌ مسكن در تهران

مذاكرات هسته‌ای و دعوای بین مخالفین و موافقین محرمانه ماندن مذاكرات، تغییرات در بازار مسكن، وضعیت وخیم مین‌ها در ایران و ادامه مباحث مرتبط با سخنان هاشمی رفسنجانی مهم‌ترین مطالب امروز روزنامه‌های كشور است.

به گزارش نما، مذاکرات هسته‌ای و دعوای بین مخالفین و موافقین محرمانه ماندن مذاکرات، تغییرات در بازار مسکن، وضعیت وخیم مین‌ها در ایران و ادامه مباحث مرتبط با سخنان هاشمی رفسنجانی مهم‌ترین مطالب امروز روزنامه‌های کشور است.

ريزش محسوس قيمت‌ مسکن در تهران

آغاز فصل تازه خريد و فروش در پايتخت موضوع بررسی‌های امروز ابتکار است که در ابتدای آن آمده است: حکم فرمايي رکود از ابتداي امسال از جمله مهمترين عوامل اصلي کاهش قيمت‌ مسکن در اين مدت عنوان مي‌شود و اميد به ادامه روند کاهشي و واقعي شدن قيمت‌ها که بارها از سوي مسئولان مطرح شده اميدوارکننده‌ترين گفته‌هاي مسکني طي مدت اخير بوده است.

ترکيدن حباب قيمت، واقعي شدن قيمت‌ها و ادامه روند کاهشي قيمت بازار مسکن بارها گفته شده و متقاضيان همواره منتظر تحقق آن هستند تا شايد اين بار کاهش قيمت‌ها بتواند آغازي در مسير خانه‌دار شدنشان شود.افزايش بيش از 67 درصدي قيمت مسکن در بهار امسال نسبت به بهار پارسال که از سوي مرکز آمار تاييد شده است، بازار مسکن را ‌با تغييرات زيادي همراه کرد؛ به گونه‌اي که پول‌هاي کلاني به عنوان سود و زيان در بازار رد و بدل شد.برخلاف انتظار هر سال از فصل پر رونق معاملات مسکن، تابستان امسال با کمترين نوسان نسبت به مدت مشابه سال‌هاي گذشته خود پايان يافت و به زعم مشاوران املاک کمتر کسي نسبت به معامله اقدام کرد و تنها پول‌لازم‌هاي بازار معاملاتي انجام دادند و مابقي منتظر تصميمات جديد بازار مسکن شدند.

حال متقاضيان مسکن در انتظار اتفاقات جديد در بازار هستند اما آنچه از وضعيت آينده بازار مسکن شنيده مي‌شود، ادامه روند کاهشي قيمت‌ها و بهبود خريد و فروش در پاييز و اوايل زمستان است.برخلاف پاييز سال گذشته که بازار مسکن با نوسان شديد قيمتي آغاز شد، پاييز امسال به نظر آرام مي‌رسد و انتظار مي‌رود قيمت‌ها همچنان سير نزولي داشته باشند.در اين باره نيز معاون وزير راه و شهرسازي که امسال را سال وفور مسکن عنوان کرده، مي‌گويد قيمت‌ها سير نزولي به خود گرفته‌اند و تا پايان سال قيمت‌ها واقعي مي‌شوند.هچنين رئيس اتحاديه کشوري مشاوران املاک از واقعي شدن قيمت‌ها خبر داده و معتقد است: با کاهش نرخ ارز و سکه، بازار مسکن به ثبات نزديک شده است چراکه از اواخر تابستان سال گذشته با نوسانات نرخ ارز، مسکن نيز تحت تاثير قرار گرفت و طبق گفته مرکز آمار بازار مسکن با افزايش 50 درصدي قيمت‌ها در پاييز نسبت به تابستان 91 همراه بود و اين روند تا پايان سال شدت بيشتري گرفت.روند افزايش قيمت‌ها و سود و زيان‌هاي حاصله از مسکن تا بهار امسال ادامه داشت اما درست از فروردين امسال بازار مسکن با رکود همراه شد و اين رکود نيز تحت تاثير بلاتکليفي بازار از تغيير دولت باقي‌ماند.

حال با گذشت نيمي از سال، اعلام مي‌شود که حباب مسکن کاملا از بين رفته و قيمت‌ها به کف نزديک شده است. همچنين عده‌اي معتقدند با آغاز فصل پاييز و شروع فصل جديدي از معاملات اقتصادي، بازار مسکن بازهم پر رونق مي‌شود اما قيمت‌ها با کاهش همراه است.به عقيده اکثر مسئولان و کارشناسان مسکن، اميد به کاهش قيمت‌ها در نيمه دوم سال در صورتي امکان پذير است که عرضه مسکن افزايش يابد تا قيمت‌ها واقعي شوند و بازار از کمبود عرضه دور شود در غير اين صورت بازهم با افزايش قيمت‌ها مواجه مي‌شويم.

در مقايسه قيمت خانه‌هاي شهر تهران در نيمه اول امسال، کاهش 300 تا 500 هزار توماني در بهار و کاهش قيمت‌ها در تابستان امسال نسبت به بهار و زمستان گذشته چشمگير بود و حال کاهش بيش از 400 هزار تومان در قيمت هر متر خانه براي خريد و فروش محسوس است.فصل تابستان امسال که با رکود در بازار مسکن آغاز شد، بيانگر کاهش قيمت و حجم معاملات تيرماه نسبت به دو ماه ارديبهشت و خرداد بود.در مقايسه دو فصل بهار امسال و زمستان گذشته،‌ کاهش حدود 300 تا 500 هزار توماني در هر متر خانه مشاهده شد و حال با آغاز فصل جديد به نظر مي‌رسد اين روند کاهشي ادامه‌دار است.


ايران دومين كشور آلوده به مين در دنيا است

آسیب دیدن تعدادی از کودکان در انفجار مین در غرب کشور باعث شده است که روزنامه اعتماد در چند مطلب به وضعیت مین‌های باقی مانده در خاک ایران بپردازد.

به نوشته این روزنامه ايران دومين كشور آلوده به مين در دنيا است. اعتماد در این باره نوشته: سازمان هاي بين المللي مي گويند سالانه 24 هزار غيرنظامي در دنيا مانند اين دو كودك به دليل انفجار مين هاي زميني كشته يا مجروح مي شوند: در واقع يعني هر 22 دقيقه يك نفر. براساس گزارش سازمان هاي بين المللي، ايران بعد از كشور مصر دومين كشور آلوده به مين در دنيا محسوب مي شود. بر اساس يك تحقيق انجام شده در ايران به طور متوسط روزانه 2/2 نفر بر اثر انفجار در كشور دچار مصدوميت و مجروحيت هاي دايمي مي شوند كه حدود 30 درصد از اين ميزان در استان كرمانشاه اتفاق مي افتد. اگرچه آمار دقيقي از مين هايي كه هنوز خاك ايران را پوشانده اند مشخص نيست و برخي از منابع تعداد مين هاي خنثي نشده كشور را حدود 16 ميليون مين عنوان مي كنند اما با توجه به اينكه آمار دقيقي از ميزان پاكسازي مين ها در اين سال ها نيز وجود ندارد، نمي توان تعداد دقيق آنها را مشخص كرد.

در گزارش میدانی اعتماد هم آمده است که منطقه نياز به پاكسازي دارد. آكو يكي از اهالي مريوان در گفت وگو با «اعتماد» گفت: منطقه به شدت نيازمند پاكسازي مجدد است. لازم است مسوولان به سرعت به سراغ اين منطقه بيايند زيرا عمده كساني كه قرباني اين مين ها مي شوند بچه ها هستند. اين جوان اهل مريوان همچنين افزود: مشخص نيست چرا با وجود آنكه همه مسوولان سخن از پاكسازي منطقه مي كنند ولي باز هم شاهد انفجار مين هستيم.

«سحر» نيز ديگر شهروند مريوان است كه در گفت وگو با «اعتماد» تاكيد كرد: دست كم مي توانند به بچه ها از طريق مدرسه و مهدهاي كودك آموزش بدهند تا به سراغ اماكن ناشناخته نروند يا حداقل درباره مين به آنها آموزش داده شود.

عثمان مزين وكيل دادگستري نیز معتقد است که براي مين زدايي بايد كمك بين المللي بگيريم. در بخشی از مطلب وی درباره مین‌زدایی برای روزنامه اعتماد امده است که نيروهايي كه براي اين كار اقدام مي كنند، كم هستند كه بايد تعدادشان بيشتر باشد..

راه ديگر اين است كه ايران به كنوانسيون اتاوا ملحق شود و از راه هاي بين المللي براي مين زدايي اقدام كند. مشكل اساسي اين است كه در ارتباط با اين گونه حوادث اجازه انتشار اخبار وجود ندارد و مقوله كاملاامنيتي مي شود. آسيب ديدگان اين گونه حوادث تحت حمايت هيچ ارگاني نيستند. بنياد شهيد بايد به اين موارد رسيدگي كرده و تشكيل پرونده دهد اما ديده شده كه گاهي پرونده هاي كامل را هم پذيرش نمي كند. در بسياري از شهرها كميسيون ماده 2 تشكيل نمي شود. مشاهده شده كه تقاضاي فردي 10 سال در كميسيون بوده و همان جا مانده است. از فرماندهي هاي شهرهاي غربي بيايند و گزارش كار دهند كه در سال هاي گذشته چند پرونده كميسيون داشته اند. گاهي وقتي مدارك افراد كافي است و تاييديه هم وجود دارد رسيدگي نمي شود.

در آخرالامر هم پرونده يي در بهزيستي تشكيل مي شود و ماهيانه 40هزار تومان به افراد آسيب ديده داده مي شود كه اين مبلغ از هشت سال پيش تاكنون هنوز تغييري نكرده است. بعضي از اين آسيب ديدگان سرپرست خانواده هستند، كاسبكارهاي محلي هستند كه اين مقدار برايشان كافي نيست.


بن‌بست هسته‌اي چگونه شكسته شد؟

در گزارش تحليلي روزنامه ايران از آنچه در مذاكرات ژنو گذشت، آمده است: در عين حال ساير مذاكره‌كنندگان مانند وندي شرمن، نماينده امريكا هم تعبير مشابهي به كار برد و در گفت‌و‌گويي با كريستين امانپور، خبرنگار مشهور سي.ان.ان گفت: هيچ‌گاه گفت‌وگوها تا اين حد صريح نبوده است. شرمن در ادامه گفت‌و‌گو با سي.ان.ان مذاكرات دو روزه در ژنو را «واقعي» و «دقيق» ارزيابي كرده و مي‌گويد تاكنون چنين مذاكراتي را با ايراني‌ها نداشته است. «سرگئي ريابكوف» نماينده روسيه هم ارزيابي مشابه اشتون و شرمن داشته و مذاكرات نمايندگان ايران و گروه «1+5» در ژنو را بي‌سابقه خواند و گفت: براي نخستين بار طي چند سال گذشته طرفين توانستند بيانيه مشتركي براي مطبوعات تهيه كنند. اين ديپلمات روس بعد از پايان مذاكرات گفت: آهنگ مذاكرات بار ديگر سريع شده و ديدار بعدي طرفين قرار است در تاريخ 8-7 نوامبر، يعني عملاً بعد از گذشت 3 هفته از سرگرفته شود كه چنين روندي طي سال‌هاي اخير بي‌سابقه بوده است. نمايندگان انگلستان، آلمان، فرانسه و چين هم ديدگاهي مشابه مطرح كردند و با اجماع كامل از رويكرد جديد در مذاكرات هسته‌اي سخن به ميان آوردند كه جملگي اين مواضع نشان مي‌دهد تيم مذاكره‌كننده ايراني موفق شده است دست‌كم در تشريح خواسته‌هاي خود و آنچه تحت عنوان حق و تكليف هسته‌اي ايران در قبال جامعه جهاني ارزيابي مي‌شود، موفق عمل كند. شايد يكي از دلايل اين‌كه ايران توانست مواضع خود را به خوبي تشريح كند به توانايي‌هاي تكنيكي تيم مذاكره‌كننده ايراني هم برگردد. مثلاً وندي شرمن ضمن استقبال از برگزاري مذاكرات به زبان انگليسي، گفت اين موضوع سرعت پيشروي را افزايش داد و ضمناً موجب شد طرفين مذاكراتي «مستقيم و بي‌پرده» داشته باشند، يا اين‌كه جيمز رينولدز، خبرنگار بي‌بي‌سي در امور ايران با انتشار تحليلي درباره مذاكرات ژنو مي‌نويسد: آقاي ظريف با استفاده از پاور پوينتي كه از لپ تاپ لنواي سياه‌رنگش آن را اجرا مي‌كرد، خطوط كلي طرحي را كه قرار است به مناقشه هسته‌اي ايران پايان دهد، ترسيم كرد. ديپلمات‌ها براي اولين بار پس از سال‌ها گفتند در جريان جزئيات ماهيت برنامه هسته‌اي ايران قرار گرفته‌اند. گفت‌و‌گوها به انگليسي بود و از اين جهت نيز با دور مذاكرات قبلي كه ترجمه از انگليسي به فارسي و بالعكس، باعث كندي كار مي‌شد، تفاوت داشت.

البته توانايي‌هاي تكنيكي تنها به تسهيل و تسريع در پيشبرد مذاكرات كمك مي‌كرد ليكن سهم اصلي را بايد در توانايي‌ها و آشنايي كامل گروه ديپلماسي ايران با مذاكرات هسته‌اي دانست. موضوعي كه حسن روحاني، رئيس جمهور هم در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي 24 خرداد ماه بدان اشاره كرده و قول داده بود كه در ماهيت مذاكرات تغييرات مهمي را ايجاد كند. از ديدگاه رئيس جمهور عدم آشنايي تيم مذاكره‌كننده ايراني با فضاي بين‌المللي باعث شده بود آنان از مذاكرات به‌عنوان فرصتي براي تشريح مواضع و نه رسيدن به راه حلي جامع و مانع استفاده كنند و همين مسأله هم باعث شده بود روند گفت‌و‌گو به اصطلاح به «مذاكره براي مذاكره» تبديل شده و عملاً حاصلي جز تصويب چند تحريم غيرقانوني براي ايران نداشته باشد. در همين چارچوب بود كه حسن روحاني كه خود زماني سكان مذاكرات هسته‌اي را عهده‌دار بود از يكي از همكاران كاركشته و آشنا به امور ديپلماسي جهاني يعني محمد جواد ظريف كه ضمناً تصدي وزارت امور خارجه را دارد دعوت كرد هدايت گفت‌و‌گوهاي هسته‌اي را هم عهده‌دار باشد. ظاهراً رئيس جمهور تشخيصش بسيار دقيق بود، چرا كه با انتقال پرونده هسته‌اي از دبيرخانه شوراي‌عالي امنيت ملي به وزارت خارجه اولاً اين پرونده ماهيتش از پرونده‌اي امنيتي به پرونده‌اي ديپلماتيك تغيير كرد و از آن طرف هم ظريف با ارائه طرحي دقيق توانست نخستين گام را موفق بردارد. گام اول را از آن روي بايد موفق دانست كه در پايان مذاكرات هيچ‌كدام از طرف‌هاي مذاكره‌كننده حاضر به بيان مواضع منفي نشدند و موضعگيري‌ها عمدتاً مثبت بود. به گفته سيدمحمد صدر، رئيس شوراي مشاوران وزارت خارجه غربي‌ها تعارف ندارند و اگر احساس مي‌كردند در مذاكرات دريچه‌اي جديد بازنشده است، هرگز موضع مثبت نمي‌گرفتند. به اين ترتيب اگرچه در ژنو توافقنامه‌اي امضا نشد و قرار هم نبود توافقنامه‌اي امضا شود، اما با اين حال تيم مذاكره‌كننده ايراني توانست به اصلي‌ترين خواسته هدف‌گذاري شده‌اش يعني بن‌بست‌شكني در مذاكرات هسته‌اي دست پيدا كند.

۱۳۹۲/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...