نسخه چاپی

فایننشال تایمز: نمی‌توان حق غنی‌سازی را از ایران سلب كرد

فایننشال تایمز: هر گونه توافقی با ایران در زمینه به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی با مخالفت جمهوری‌خواهان و اسرائیل مواجه می‌شود اما باید توجه داشت كه ایران بدون به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی هیچ توافقنامه‌ای را امضا نمی‌كند.

به گزارش نما، لحن مقامات و رسانه‌های غربی حاکی از این است که با وجود تلاش هیئت مذاکره‌کننده ایرانی برای شکستن بن‌بست مذاکرات هسته‌ای، طرف غربی مایل به اتخاذ سیاست انعطاف‌ متقابل نیست و به تشدید فشارها تمایل دارد.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه هنوز برای نتیجه‌گیری از مذاکرات ژنو بسیار زود است، گفت: هرگونه اقدامی در قبال ایران باید محتاطانه باشد.

«جک لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز گفت: هنوز برای صحبت در مورد کاستن از فشارها و تحریم‌ها علیه ایران زود است.

«جک لو» این مطلب را در مصاحبه با برنامه «دیدار با مطبوعات» شبکه تلویزیونی آمریکایی ان‌بی‌سی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز شرکت داشت، عنوان کرد و افزود: «تحریم‌ها وضع شدند تا دیدگاه حکومت ایران نسبت به گزینه‌هایی که دارد را تغییر دهند و از طریق فشار اقتصادی باعث شوند تا آنها بر سر میز بیایند و برنامه هسته‌ای‌شان را تغییر دهند.»

وی در ادامه گفت: «به نظر من تحریم‌ها موثر واقع شده و برای همین هم هست که گفت‌وگوها از سر گرفته شده است.»

همزمان موسسه بروکینگز در تحلیلی به قلم سوزان مالونی تأکید کرد: «مذاکرات ژنو آغاز راه بود و نه یک مصالحه. اخبار محدودی که از مذاکرات ژنو به بیرون درز کرده، حاکی از آن است که احتمال پذیرش پروتکل الحاقی بخشی از بسته پیشنهادی ایران در این مذاکرات است. برخی رسانه‌ها نیز از کاهش کمیت و کیفیت غنی‌سازی سخن می‌گویند. اما در نهایت مذاکره‌کنندگان ایران و غرب توافق کرده‌اند که محتوای مذاکرات را محرمانه نگاه دارند. برخی کارشناسان می‌گویند».

این تحلیل خاطر نشان می‌کند: تمامی تلاش‌ها برای آن است که ایران به باشگاه هسته‌ای ملحق نشود.
شایان ذکر است برخلاف توقع هیئت ایرانی برای محرمانه ماندن مذاکرات، وندی شرمن (معاون وزیر خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکایی) در گفت‌وگوی تلفنی با یعقوب عمیدور رئیس شورای امنیت رژیم صهیونیستی وی را در جریان جزئیات مذاکرات ژنو و پیشنهادهای هیئت ایرانی گذاشت.

براساس گزارش هاآرتص که گزارش شرمن به عمیدور را منتشر کرده، هیئت انگلیسی شرکت کننده در مذاکرات ژنو نیز پنج‌شنبه گذشته مستقیماً از ژنو به تل‌آویو رفته و گزارش مذاکرات را ارائه کرده است. هیئت‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی معمولاً در مذاکرات ادوار گذشته نیز به صهیونیست‌ها گزارش کامل داده‌اند.

روزنامه‌ هاآرتص پس از انتشار مذاکره شرمن و عمیدور می‌نویسد: « ایرانی‌ها گفتند که آمادگی توقف غنی‌سازی به میزان ۲۰ درصد و تبدیل ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده به میزان ۲۰ درصد به سوخت هسته‌ای نیروگاه‌های تحقیقاتی در تهران را خواهند داشت. سومین کاری که ایرانی‌ها پیشنهاد دادند، اعلام آمادگی آنها برای انجام مذاکرات درباره مقدار و حجم غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۵ درصد است و تعداد سانتریفیوژهایی که از آنها در تأسیسات غنی‌سازی استفاده می‌شود»

هاآرتص همچنین نوشت: طرح پیشنهادی ایران با وجود اینکه کلی است و ابهامات زیادی دارد، نشان دهند. خواست تهران برای محدود کردن میزان غنی‌سازی اورانیوم و مذاکره بر سر مواردی است که پیش‌تر از این غیرقابل مذاکره می‌دانست.

اما در این میان گزارش روزنامه فایننشال تایمز جالب توجه است. این روزنامه با اذعان به اینکه نمی‌توان حق غنی‌سازی را از ایران سلب کرد، نوشت: البته هر گونه توافقی با ایران در زمینه به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی با مخالفت جمهوری‌خواهان و اسرائيل مواجه می‌شود اما باید توجه داشت که ایران بدون به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی هیچ توافقنامه‌ای را امضا نمی‌کند. جان ‌کری، ‌وزیر خارجه آمریکا در سال ۲۰۰۹، زمانی که یک سناتور بود، در گفت‌وگو با فایننشال تایمز به این نکته اشاره کرد. او تأکید کرد اینکه از ایران بخواهیم به طور کامل از برنامه‌های غنی‌سازی‌اش صرفنظر کند، مسخره است.

۱۳۹۲/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...