نسخه چاپی

محله های تهران به چه معروفند؟

طرح سنجش عدالت كه از پنج سال پیش در تهران آغاز شد و پایتخت ‌نشینان را زیر ذره‌بین خود قرار داده بود بالاخره به اتمام رسید. حال می توانید با این طرح ویژگی های منطقه خودتان را ببینید.

به گزارش نما به نقل از همشهری جوان، طرح سنجش عدالت همه ابعاد زندگی تهرانی‌ها را بررسی و کمبود‌های هر منطقه و محله را جزو به جزو شناسایی کرده و مناطق 22‌گانه تهران را از منظر‌های مختلف (مسائل اقتصادی، هنجار‌های اجتماعی، کمبود‌ها و...) مورد بررسی قرار داده است.

حالا قرار است همین طرح، پایه شکل‌گیری تهران جدید باشد و بر پایه ویژگی‌‌ها و خصوصیات همان منطقه توسعه اتفاق بیفتد. پس اگر دیدید روزی دوستان زحمتکش شهرداری دکل‌های بانجی جامپینگ را از بالا پشت بامتان عبور می‌دهند، بدانید که منطقه‌‌تان کشش داشته که این اتفاق دارد برایتان می‌افتد. این مطالبی هم که در این دو صفحه می‌خوانید چکیده نتایج همین طرح کت و کلفت است که توسط 60 استاد برجسته از دانشگاه‌های مختلف انجام شده است. حالا اگر پایه هستید بگردید و ویژگی‌های منطقه خودتان را پیدا کنید.

چاقها کجا هستند؟
درست است که طبقات متوسط و رو به پایین پول ندارند اما این دلیل نمی‌شود که چاق نباشند؛ بنابراین برخلاف باور عمومی که انتظار می‌رود بیشترین افراد چاق در محلات شمال شهر تهران زندگی کنند، اما بررسی‌های این طرح نشان می‌دهد اقشار متوسط جامعه بیشترین آمار چاق را به خود اختصاص داده‌اند. مناطق 18 و 16 چاق‌ترین شهروندان را بین خودشان دارند و لاغر‌ترین تهرانی‌ها در مناطق 1، 3، 6 و 7 زندگی می‌کنند. البته در میان مناطق شمالی منطقه 2 تهران هم جزو مناطق تپل پرور شهرمان محسوب می‌شود. عاملش هم که می‌دانید چیست؛ فست‌فود خوری و کم‌تحرکی!

خشم اژدها پسندان!
یکی از مواردی که در طرح سنجی عدالت مورد بررسی قرار گرفت،‌نرخ خشونت‌های خانگی در خانوار‌های تهرانی بود. از مجموعه 22135 خانوار مورد ارزیابی در این طرح 1493 خانوار تأیید کرده‌اند که در معرض خشونت خانگی بوده‌اند. مناطق 1، 17، 22، 3 و 2 (بین 3/97 تا 13/5 درصد) پنج منطقه دارای کمترین خشونت خانگی و مناطق 19، 14، 12، 5 و 20 (بین 48/9 تا 83/11 درصد) دارای بیشترین خشونت خانگی در بین خانوار‌های مورد بررسی بوده‌اند. بامزه‌اش این می‌شود که داخل خانه از طرف اهالی آن از متلک گرفته تا لوازم برنده و کشنده‌ای مثل چاقو و... جهت به کرسی نشاندن حرف استفاده شود. همین تحقیق نشان داده اعتیاد بزرگ‌ترین تهدید برای آرامش خانواده است و میزان خشونت خانگی را به شدت افزایش می‌دهد.

کودکانِ دود
همین چند روز پیش روز جهانی کودک بود. یعنی روز گرامیداشت این نو گل‌های خندان که بعضی وقت‌ها دستی دستی به شان آسیب می‌زنیم. برای همین عدد و رقم‌هایی که محققان ارائه کرده‌اند بخشی‌اش مربوط به حقوق کودکان است. در همین طرح سنجش عدالت در پایتخت، بخشی از نتایج مطالعات به استعمال انواع دخانیات اختصاص یافته، موضوعی که بارها و بارها توسط ارگان‌های مختلف بررسی شده است و هر کدام به نتایج جداگانه‌ای رسیدند، بیشتر تحقیق‌های پیشین دباره میزان استعمال دخانیات درباره بزرگسالان بوده است اما به گفته طراحان سنجش عدالت در نتایج این تحقیق یافته‌های جدیدی درباره کودکان ارائه شده، یافته‌هایی که نشان می‌دهد از هر چهار کودک تهرانی یک نفر در معرض دود سیگار است. البته توزیع تعداد در مناطق 22 گانه برابر نیست؛ به این معنا که در مناطق برخوردار (همان بالای شهر خودمان)، کودکان کمتر در معرض دود سیگار هستند. مثلاً در منطقه 2 از هر هفت کودک یکی در منطقه 16 از هر سه کودک یکی در معرض دود سیگار قرار دارند.

سیگار قلیان و دیگر هیچ
در این آزمایش مشخص شد که حدود 7 درصد تهرانی‌ها سیگاری‌اند، مناطق 4، 21، 8 در حالی بیشترین افراد سیگاری را به خود اختصاص داده‌اند که در میان این افراد 6 درصد بی‌سواد 8 درصد دیپلمه و 4 درصد با تحصیلات دانشگاهی دیده می‌شوند. مابقی افراد دود دوست! زیر دیپلم هستند. از نظر تعداد مصرف‌کنندگان قلیان هم مناطق، 20، 19، 5 و 8 در صدر جدول قرار گرفته‌اند. مناطق 13 و 7 هم کمترین میزان دودی‌ها را به خود اختصاص داده است وضعیتش چندان تعریفی ندارد. مهمترین آمار این است که سنش‌اش در تهران به زیر 13 سال رسیده است.

فقر کیلویی چند درصدی!
آمار فقر در تهران خیلی‌ها را نگران افزایش جرایمی مانند سرقت در پایتخت کرده است.
این اواخر هی دستمان را داخل جیبمان می‌کنیم اما ته‌اش به غیر از یک دستمال کاغذی مچاله شده و چند تا سکه برای سوار شدن به BRT دستمان را نمی‌‌گیرد. خب این نشانه فقر مالی شدید من جوان است دیگر. حالا این محققان محترم هم این دغدغه بزرگ ما را کشف کرده‌اند و طبق یافته‌های پژوهش‌شان نشان داده‌اند نرخ خط فقر در شهر تهران معادل 42 درصد است (یعنی‌ ما هم جزو آن درصد نیمه خالی لیوان هستیم). بیشترین درصد خط فقر هم مربوط به مناطق 19، 15، 18 و 16 و کمترین درصد فقر مربوط به مناطق 3، 1 و 2 است. دیگر یافته‌های این گزارش بیشترین شکاف و شدت فقر را مربوط به مناطق 19 و 18 و کمترین شکاف و شدت فقر را مربوط به مناطق 3 و 1 اعلام کرده است. براساس یافته‌های این گزارش، نرخ فقر در طبقات بالا، متوسط و پایین به ترتیب 5/12، 41 و 43 درصد اعلام شده و گفته شده حدود یک درصد از کل فقرا در طبقه بالا، 66/59 درصد در طبقه متوسط و 14/39 درصد در طبقه پایین قرار دارند.

دست فرمون، مردود!
تقریباً در تهران محله‌ای نیست که سیاساکتی نداشته باشد اما خب بعضی از محله‌ها مثل بازی‌های کامپیوتری راننده‌هایی دارد که از داخل جوب هم ماشینشان عبور می‌دهند. بنابراین حوادث ترافیکی در مناطق مختلف تهران هم در این طرح مورد بررسی قرار گرفته است که مناطق 14، 18، 15 و 9 بیشترین میزان تصادفات را به خود اختصاص دادند و مناطق 3، ، 12، 1 کمترین حوادث رانندگی را در خود دیده است. این را مشاهدات عینی خودمان هم نشان می‌دهد.

۱۳۹۲/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...