نسخه چاپی

گاسپار:

ایران جزو امن‌ترین كشورهای جهان است

مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی كشورمان ایرانی‌ها را مردمی خونگرم توصیف و تاكید كرد این كشور یكی از امن‌ترین جاهایی بوده كه تا كنون دیده است.

به گزارش نما، دن گاسپار، مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی فوتبال ایران یک آمریکایی است که دیدگاه منحصر به فردی از زندگی در ایران دارد.

به گزارش تسنیم، گاسپار در گفت‌و‌گویی که با «NBC News» داشت، اظهار داشت: تجربه‌ای که من از زندگی در ایران دارم چیزی نیست که بتوانید در تلویریون ببینید یا در روزنامه بشود خواند. شاید برای بیشتر مردم عجیب باشد ولی من تا کنون در 4 کشور مختلف کار کرده‌ام و به جرات می‌توانم بگویم که ایران یکی از امن‌ترین جاهایی بوده که در آن کار کرده‌ام. وقتی چیزهایی را از رسانه‌ها می‌شنوم یا می‌خوانم و سپس به تراس آپارتمانم می‌روم و به تهران نگاه می‌اندازم واقعا چیزی را نمی‌بینم که در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

وی افزود: از زندگی در ایران واقعا می‌شود شگفت‌زده شد چون این کشور چندفرهنگی است حتی بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کردم. در آپارتمانی که من زندگی می‌کنم می‌توانید افرادی از ملیت‌های دیگر را ببینید.

مربی دروازه‌بان‌های ایران بیشتر اوقات خودش را در تهران با کادرفنی این تیم سپری می‌کند و برای یکدیگر آشپزی می‌کنند، هرچند او با رستوران‌های تهران هم آشنا است. وی در این خصوص گفت: من غذاهای مکزیکی، ایتالیایی و فرانسوی می‌خورم. رستوران‌های ایران از استاندارد بالایی برخوردارند به طوری که قابل مقایسه با بهترین رستوران‌های دنیا هستند.

گاسپار که دلیل موفقیتش در تیم ملی را خونگرمی مردم ایران می‌داند در مجموع تجربه حضورش در ایران را مثبت خواند و اظهار داشت: در داخل یا خارج از شهر وقتی با مردم برخورد می‌کنم و متوجه می‌شوند که من یک آمریکایی هستم، هیجان‌زده می‌شوند و با رویی باز و کاملا دوستانه به صحبت می‌پردارند. من تا کنون واکنش منفی از سوی مردم ایران بابت اینکه من یک آمریکایی هستم ندیده‌ام.



کارلوس کی‌روش در منچستریونایتد و رئال‌مادرید چه به عنوان دستیار و چه به عنوان سرمربی عناوین قهرمانی به دست آورد ولی پس از جام‌جهانی 2010 از سمت سرمربیگری پرتغال کنار گذاشته شد. در ماه آوریل 2011 بود که کی‌روش هدایت تیم ملی ایران را عهده‌دار شد و از دن گاسپار خواست که به عنوان مربی دروازه‌بان‌ها وی را همراهی کند.

گاسپار 58 ساله یادآور شد: وقتی کی‌روش از من درخواست همکاری کرد از جنبه حرفه‌ای احساس کردم که این چالشی فوق‌العاده و هیجان‌انگیز خواهد بود. واقعا فرصت منحصر به فردی بود. ایران کشوری پرشور در زمینه فوتبال است. بدون شک هواداران ایران یکی از پرشورترین هواداران فوتبال در جهان هستند. آنها واقعا عاشق فوتبال هستند.

وی ادامه داد: حضور 120 هزار هوادار در بازی‌های تیم ملی در ورزشگاه آزادی واقعا امری غیرعادی نیست. جو موجود در این ورزشگاه با پرچم‌های به اهتزاز درآمده به رنگ سبز، قرمز و سفید باورنکردنی است. صدایی که هواداران از خود در حمایت از قهرمانان‌شان تولید می‌کنند هم بالاترین سطح صدایی است که تا کنون از جمعیت حاضر در ورزشگاه‌ها شنیده‌ام.

در تاریخ 15 ژوئن 2013 بود که آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران معرفی شد و 3 روز بعد از این اتفاق سیاسی بود که تیم ملی ایران با شکست کره‌جنوبی در اولسان راهی جام‌جهانی 2014 برزیل شد.

گاسپار در این خصوص عنوان کرد: این 2 اتفاق ایران را کاملا زیرو رو کرد و احساس خوش‌بینی فوق‌العاده‌ای در بین مردم به وجود آمد. شادی خاصی بین مردم موج می‌زد و می‌شد امید به بهبود شرایط را در چشمان مردم دید.

مربی دروازه‌بان‌های ایران در خصوص صعود تیم ملی به جام‌جهانی گفت: تصور کنید، فشار 75 میلیون نفر که امید به صعود تیم‌شان به مرحله پایانی جام‌جهانی 2014 برزیل دارند بر شانه‌های شما باشد. البته ما در نهایت موفق شدیم این ماموریت را به پایان برسانیم. جشنی که پس از صعود به جام‌جهانی پس از اتمام بازی با کره در اتاق رختکن برپا شد فوق‌العاده احساسی بود. در آن لحظه می‌شد اشک شوق بازیکنان، سرود شادمانی و دست‌هایی که به نشانه پیروزی بالا رفته بود را دید.

پیش از بازی با کره در آخرین دیدار از مرحله انتخابی جام‌جهانی، سفیر ایران در کره‌جنوبی با صندوق رای به هتل محل اقامت تیم ملی رفت تا بازیکنان رای خود را به صندوق بیندازند و این موضوع باعث تعجب دن گاسپار شده بود. وی در این مورد عنوان کرد: واقعا فکرش را هم نمی‌کردم در حالی که در خارج از کشور به سر می‌بری بتوانی در چنین امری حضور داشته باشی!

نقش گاسپار می‌تواند در دیدار دوستانه‌ای که تیم ملی ایران سال آینده در خاک آمریکا مقابل این تیم برگزار خواهد کرد، پررنگ‌تر باشد. وی در این خصوص تصریح کرد: انجام بازی دوستانه بین آمریکا و ایران در حد صحبت است و مراحل اولیه خود را سپری می‌کند ولی طرفین برای انجام این دیدار علاقمند هستند و همین باعث می‌شود تا عملی شدن این مسابقه دوستانه قوت بگیرد. 90 دقیقه بازی می‌تواند یک حرکت دیپلماسی ایده‌آل باشد. کسی چه می‌داند؟ شاید فوتبال سکوی پرتابی به سوی راه‌حل‌های محترمانه، صادقانه و صلح‌آمیز میان ملت‌ها باشد.

مربی 58 ساله ایران در ادامه خاطرنشان کرد: به طور حتم دنیا از چنین گفتمان‌هایی سود خواهد برد. تاریخ نشان می‌دهد که فوتبال پلی بین ملت‌ها است. قدرت و تاثیر فوتبال فوق‌العاده است. هیچ سفیری بهتر از فوتبال نیست.

این 2 تیم تا کنون تنها 2 بار با یکدیگر بازی کرده‌اند. ایران در مرحله گروهی جام‌جهانی 19998 فرانسه 2 بر یک آمریکا را از پیش رو برداشت و 18 ماه دیدار 2 تیم در کالیفرنیا آمریکا برنده‌ای نداشت.

۱۳۹۲/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...