نسخه چاپی

پیام محرمانه اخضر ابراهیمی برای تهران چه بود؟

به گزارش نما، ماه هاست که موضوع کنفرانس ژنو 2 در مورد سوریه، به نقل محفل هر پایتختی تبدیل شده که در آن سوریه یک الویت به شمار می رود و به طور حتم، تهران؛ پایتخت ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایران یکی از بازریگران اصلی ماجرای سوریه به شمار می رود که در یک سال و اندی گذشته در بحران به سر می برد. جمهوری اسلامی در روی پا نگاهداشتن دولت اسد، نقشی اساسی ایفا می کند ، چرا که پیامد های سقوط اسد متوجه امنیت ملی ایران نیز خواهد شد.

این در حالی است که چشم انداز هیچ گونه راه حلی وجود ندارد. درگیری و خونریزی روز به روز در سوریه شدیدتر می شود و معارضان بر این باورند که با ادامه خشونت ها، اسد از قدرت کنار می رود. اما روسیه و ایران، به عنوان متحدان کلیدی بشار اسد به راه حل سیاسی اعتقاد دارند و اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه اتحادیه عرب و سازمان ملل در سفر هفته جاری خود به ایران در همین زمینه با مقامات تهران گفت و گو کرد. ابراهیمی با حسن روحانی، علی شمخانی و محمد جواد ظریف ملاقات کرد و با آنها در خصوص بحران سوریه و کنفرانس ژنو 2 سخن گفت.


اما پشت درهای بسته این نشست های دوجانبه، چه گذشت؟


المانیتور در این زمینه به نقل از منابع ایرانی ادعا می کند، ابراهیمی از جانب ایالات متحده و دیگر کشورها به تهران پیشنهاد داد که اسد تنها در دوره دولت انتقالی باقی بماند و قدرت نیز به گروه های مخالف انتقال پیدا کند. این در حالی است که ایران با این پیشنهاد مخالفت کرد و گفت اسد باید بخشی از راه حل سوریه باشد و حضور یا عدم حضور بشار اسد در انتخابات آتی نیز نباید به عنوان پیش شرط این راه حل، تعیین شود.


ابراهیمی در بخش دیگری از اظهارات خود برای مقامات تهران روشن کرد که هیچ جدول زمانی قطعی برای برگزاری ژنو 2 وجود ندارد، چرا که مشکلات حل نشده بسیاری باقی است و هیچ اعتمادی از سوی گروه های شرکت کننده در این کنفرانس، به اینکه این نشست سرانجام به نتیجه ای منجر شود، وجود ندارد. نماینده ویژه اتحادیه عرب در امور سوریه همچنین از ایران خواست که دولت بشار اسد را برای تغییر رفتارش تحت فشار قرار دهد.


یک منبع آگاه در زمینه سفر ابراهیمی به ایران به المانیتور گفت: دیدار ابراهیمی با شمخانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و نماینده ویژه سازمان ملل به وسیله وی که نماینده ویژه رهبری در شورای عالی امنیت ملی است از دیدگاه های مقامات تهران در مورد موقعیت جاری، مطلع شد.


این منبع آگاه در ادامه افزود: تهران به ابراهیمی گفت که هیچ راه حلی نمی تواند با حضور نیروهای تندرو عملیاتی شود. از سوی دیگر ائتلاف ملی سوریه نیز با توجه به تنوع و تعدد گروه های تندرویی که در آن حضور دارند – از جمله گروه های مرتبط با القاعده – از قدرت تصمیم گیری واقعی برخوردار نیست.


همچنین مقامات تهران بر اهمیت تلاش های متحد منطقه ای برای پایان دادن به بحران سوریه تاکید کرده و خاطرنشان ساختند که بدون عزم راسخ همسایگان سوریه برای متوقف کردن انتقال سلاح و نیرو به این کشور، شانسی برای صلح وجود ندارد.


المانیتور در ادامه این گزارش می نویسد: با این حال به نظر نمی رسد گفته ها و شنیده ها بین مقامات تهران و ابراهیمی، به گشایشی در روند برگزاری کنفرانس ژنو دو یا روشن تر شدن چشم انداز راه حل سوریه، منتهی شده باشد.


به این ترتیب به نظر می رسد بار دیگر سرنوشت برگزاری این کنفرانس به دست دو قدرت موازی باشد که نمی توانند در یک نقطه مشترک به توافق برسند. از سویی بشار اسد و متحدان اش و از سوی دیگر معارضان سوری و متحدان شان. این در حالی است که با گذشت هر روز، بحران سوریه خونین تر می شود.

منبع: دیپلماسی ایرانی

۱۳۹۲/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...