نسخه چاپی

اوباما مغلوب پوتین شد

فوربس با انتشار رده بندی جدیدی از قدرتمندترین شخصیت ها در جهان نوشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به لطف تلاشهای خود برای حل مناقشه مسلحانه در سوریه و جلوگیری از مداخله نظامی غرب در این كشور، توانست باراك اوباما را از جایگاه اول رده بندی قدرتمندترین شخصیت ها در جهان به زیر بكشد و جای او را بگیرد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران فوربس با انتشار رده بندی جدیدی از قدرتمندترین شخصیت ها در جهان نوشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به لطف تلاشهای خود برای حل مناقشه مسلحانه در سوریه و جلوگیری از مداخله نظامی غرب در این کشور، توانست باراک اوباما را از جایگاه اول رده بندی قدرتمندترین شخصیت ها در جهان به زیر بکشد و جای او را بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، در رده بندی جدید قدرتمندترین شخصیت ها در جهان از نگاه نشریه آمریکایی فوربس که روز چهارشنبه منتشر شد،

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه که به علت عملکرد ضعیف خود در داخل کشورش اعتبار و محبوبیت خود را تا اندازه زیادی از دست داده است، از جایگاه چهاردهم به رده هجدهم سقوط کرده است.

در همین رده بندی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان رده چهارم را از آن خود کرده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در رده بندی جدید فوربس جایگاه پنجم را اشغال کرده اما قدرتمندترین زن جهان محسوب می شود و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در جایگاه یازدهم قرار گرفته است.

فوربس در توضیح این که چرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از نظر کارشناسان این نشریه در حال حاضر قدرتمندترین شخصیت جهان محسوب می شود، نوشت پوتین کنترل خود را بر روسیه تقویت کرده است و همه آنهایی که بازی شطرنج سیاستمداران کشورهای غربی را پیرامون مناقشه سوریه دنبال کرده اند، به صراحت بر این عقیده هستند که عملکرد پوتین در پرونده سوریه در عرصه بین المللی، کفه ترازوی قدرت را به نفع وی در جهان پائین آورده است.

نشریه فوربس این سوال را مطرح کرد که آیا واقعا باراک اوباما جایگاه اولین فرد قدرتمند جهان را از دست داده است؟ این نشریه در پاسخ به این سوال، به مشکلاتی اشاره کرده که باراک اوباما در عرصه داخلی در رابطه با لایحه راهبردی خود در بخش بهداشت و درمان با آنها برخورد کرده است. فوربس همچنین نوشت در عرصه داخلی و خارجی رسوایی های پی درپی که فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا به بار آورده، باراک اوباما را هم در داخل و هم در عرصه بین المللی در تنگنا قرار داده و متحدان آمریکا را از وی رنجانده است. علاوه بر این ها، بحران مالی اخیر آمریکا که به علت عدم توافق جمهوری خواهان و دموکرات ها بر سر بودجه، موجب تعطیلی شانزده روزه فعالیت ها و خدمات دولت فدرال شد، جایگاه اوباما را تضعیف کرد. فوربس تصریح کرد به نظر می رسد دوره افول باراک اوباما که دومین دوره ریاست جمهوری خود را سپری می کند، زودتر از معمول آغاز شده است و همه این ها نشریه فوربس را بر آن داشته است تا عنوان قدرتمندترین شخصیت جهان را از وی بگیرد و به رقیبش ولادیمیر پوتین بدهد.

شی جینپینگ رئیس حزب کمونیست چین که رئیس جمهور این کشور محسوب می شود، در رده بندی فوربس در جایگاه سوم قرار می گیرد. فوربس درباره شی جینپینگ که در ماه مارس به ریاست جمهوری چین انتخاب شد، نوشت انتخاب وی روح تازه ای به دین بودا که یک میلیارد و دویست پیرو در جهان دارد، دمید.

میزان نفوذ، تاثیرگذاری و قدرت هفتاد و دو شخصیت(رهبران سیاسی، روسای شرکت ها یا فعالان انسان دوست) که رده بندی آنها در پایگاه اینترنتی مجلس فوربس منتشر شده، بر اساس چهار معیار تعیین شده است که عبارتند از: شمار افرادی که تحت نفوذ و قدرت این شخصیت ها قرار دارند؛ میزان منابع مالی که این شخصیت ها در اختیار دارند؛ گستردگی حوزه جغرافیایی نفوذ و سلطه این شخصیت ها و روشی که این افراد برای ایجاد تغییرات در جهان و اعمال نفوذ بر هفت میلیارد و دویست میلیون جمعیت آن به کار می گیرند.

به این ترتیب، بیل گیتس که موسس بنیاد بیل و ملیندا گیتس است، در رده بندی فوربس در جایگاه ششم قرار می گیرد. بن برنانکی رئیس بانک مرکزی آمریکا که به زودی به فعالیت خود در این سمت پایان می دهد، در جایگاه هفتم و ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در جایگاه هشتم قرار گرفته است.

کریستین لاگارد، مدیر کل فرانسوی صندوق بین المللی پول، نسبت به رده بندی سال 2012 فوربس، سه پله صعود کرده و در رده سی و پنجم قرار گرفته است.

از میان دیگر شخصیت های اروپایی که در رده بندی قدرتمندترین افراد در جهان از نگاه مجله فوربس قرار گرفته اند می توان به ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا و مارتین وینترکورن رئیس شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان اشاره کرده که به ترتیب در جایگاه نهم و چهل و نهم قرار گرفته اند. برنار ارنو، رئیس شرکت فرانسوی محصولات لوکس LVMH در رده پنجاه و چهارم این جدول قرار گرفته است.

دیلما روسف رئیس جمهور برزیل در رده بندی فوربس، جایگاه بیستم را از آن خود کرده و سونیا گاندی رئیس حزب کنگره هند رده بیست و یکم را اشغال کرده است.

دینگ شوئدونگ رئیس شرکت سرمایه گذاری چین (36) ، هاروهیکو کورودا رئیس بانک مرکزی ژاپن (39)، ویرجینیا رومتی مدیر عامل شرکت آی بی ام (56)، الیکو دانگوت ثروتمندترین آفریقایی از نیجریه ( 64)، پارک گئون های رئیس جمهور کره جنوبی (52)، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن (57)، جانت ایلن نایب رئیس کنونی بانک مرکزی آمریکا ( 72) که ژانویه آینده جای بن برنانکی را خواهد گرفت، برای اولین بار است که در رده بندی فوربس وارد شده اند.

۱۳۹۲/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...