نسخه چاپی

درآمد شهرداری تهران چگونه زیاد شد؟

درآمدهای شهرداری تهران در هفت ماهه نخست سال جاری 37 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

به گزارش نما، معاون شهردار تهران با اعلام این خبر وابستگی شهرداری تهران به تامین درآمد از محل عوارض ساخت وساز را در سال جاری نسبت به سال های گذشته کمتر عنوان و این افزایش درآمد را ناشی از افزایش درآمدهای پایدار دانست. حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران اظهار کرد: در سال جاری شهرداری تهران به شدت پیگیر کاهش وابستگی منابع درآمدی خود به ساخت وساز بوده است و رکود حاکم بر فضای ساخت وساز این موضوع را تایید می کند.

اگرچه طبق آمار رسمی روند ساخت وساز در سطح شهر در هفت ماهه نخست نسبت به مدت مشابه سال 91 ثابت و بدون تغییر بوده است اما شهرداری تهران توانسته با استفاده از افزایش میانگین تراکم ساختمانی (بین یک تا دو طبقه) و دریافت «عوارض متفرقه» در سال92، رشد تقریبا صفر درصدی حجم ساخت وساز را جبران بکند و سقف منابع درآمدی خود را از این طریق افزایش دهد. همچنین رونق احداث برج های تجاری در تهران که به واسطه تسهیلات طرح تفصیلی جدید ایجاد شده با توجه به چند برابر بودن هزینه صدور پروانه و تراکم تجاری در مقایسه با مسکونی، خود می تواند عامل دیگری برای رشد درآمد امسال شهرداری باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، این در حالی است که با توجه به توزیع قبوض عوارض نوسازی (درآمد پایدار) در چند روز اخیر به عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار و همچنین 700 میلیارد تومان بدهی معوق شهروندان در طی سال های گذشته به شهرداری در این حوزه شهرداری تهران نمی تواند رشد درآمدهای خود را آنچنان مدیون این بخش باشد. بنابراین به نظر می رسد شهرداری تهران کاهش درآمد از محل کاهش تعداد پروانه های ساختمانی را با افزایش تراکم و دریافت عوارض متفرقه جبران کرده است تا همچنان به تامین درآمد از بخش ساخت وساز وابستگی وجود داشته باشد.

۱۳۹۲/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...