نسخه چاپی

واكنش واشنگتن به اعتراضات پاكستان

وزارت خارجه آمریكا در واكنش به اعتراض دولت پاكستان به قتل رهبر طالبان كه مرگش به مذاكرات صلح پاكستان با این گروه خدشه وارد كرده است گفت كه مذاكره صلح میان دولت پاكستان و طالبان از امور داخلی این كشور محسوب می‌شود.

به گزارش نما به نقل از شبکه «بی بی سی»، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اعتراض دولت پاکستان به حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و قتل «حکیم الله محسود» رهبر طالبان تصریح کرد که واشنگتن و اسلام آباد در زمینه مبارزه با خشونت افراطی‌گرایانه با هم سیاست مشترکی دارند اما با این حال، مذاکرات صلح میان دولت پاکستان و طالبان، از امور داخلی این کشور محسوب می‌شود.

آمریکا در حالی چنین واکنشی را نشان داده است که پاکستان روز شنبه در اعتراض به حمله هواپیما‌های بدون‌سرنشین که به مرگ «حکیم‌الله محسود» منجر شد، سفیر آمریکا را احضار کرد. «چودهری نثار علی ‌خان»، وزیر امورخارجه پاکستان در پی انتشار خبر کشته شدن حکیم‌الله محسود گفت: کشتن محسود فقط مرگ یک نفر نبود، بلکه مرگ تلاش‌ها برای برقراری صلح بود.

پهپادهای آمریکایی جمعه شب در حمله به خودروی محسود، وی و ۳ نفر دیگر را کشتند. در پی این حادثه نیروهای امنیتی پاکستان به حالت آماده‌باش درآمدند. طالبان اعلام کرده است با حملات انتحاری انتقام محسود را می‌گیرد. حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک پاکستان موجب شده است تا روابط میان واشنگتن و اسلام‌آباد را متشنج شود و حمله اخیر که موجب کشته شدن محسود شد، با اعتراضات مقامات پاکستانی‌هايي همراه بود که معتقدند مرگ محسود تلاش آنها برای برقراری صلح میان رهبران طالبان و دولت پاکستان را پایمال کرده است.

وزیر خارجه پاکستان همچنین هشدار داده است که دولت وی تمامی همکاری‌های دو جانبه با آمریکا را بازبینی خواهد کرد اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اینحال تأکید کرد که هنوز نمی‌تواند مرگ حکیم الله محسود، رهبر طالبان پاکستان را تأیید کند. عملیات کشتن محسود تنها یک روز پیش از سفر هیأتی متشکل از مقام‌های پاکستانی به وزیرستان شمالی روی داد که قرار بود طی آن مذاکرات صلح با رهبر طالبان پاکستانی پیگیری شود.

«پرویز رشید»، وزیر اطلاعات پاکستان نیز اعلام کرده است: آمریکا تلاش کرد تا با این حمله مذاکرات صلح را نشانه بگیرد اما ما نخواهیم گذاشت که این تلاش‌ها بی‌ثمر بماند. در همین حال، «اعظم طریق»، سخنگوی طالبان پاکستان اعلام کرده است که انتقام کشته شدن رهبر خود را خواهد گرفت و هر قطره خون محسود به یک انفجار انتحاری تبدیل خواهد شد. بر اساس گزارش‌های رسیده، روز شنبه، قرار بود که رهبران محلی طالبان طی جلسه‌ای رهبر جدید گروه خود را انتخاب کنند. گزارش‌های تایید نشده از انتخاب «خان سید سنجا» به عنوان رهبر جدید طالبان پاکستانی خبر می‌دهد.

۱۳۹۲/۸/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...