نسخه چاپی

نگاهی به خارجی‌های لیگ برتر والیبال

9 بازیكن خارجی در بیست‌و‌هفتمین دوره مسابقات والیبال باشگاه‌های برتر ایران بازی می‌كنند كه در هشت تیم این رقابت‌ها فعال هستند.

به گزارش نما به نقل از فارس: 9بازیکن خارجی در بیست‌و‌هفتمین دوره مسابقات والیبال باشگاه‌های برتر ایران بازی می‌کنند که در هشت تیم این رقابت‌ها فعال هستند.

حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر والیبال ایران تاریخچه بالای 20 سال دارد. در این مدت کارشناسان والیبال ایران نظرات متفاوتی درباره حضور آنان در والیبال ایران داشته و دارند، اما همگی آنان در یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن اینکه اگر باشگاه‌ها بازیکنان خارجی جذب می‌کنند، باید با بازیکنانی که در حد و اندازه والیبال ایران باشند و به رشد و افزایش سطح فنی این رشته ورزشی کمک می‌کنند، قرارداد همکاری ببندند.

بازیکنانی زیادی از کشورهای روسیه، پاکستان، جمهوری آذربایجان، بلغارستان، ایتالیا، برزیل، هند، اسلواکی، صربستان و ... تاکنون برای حضور در لیگ برتر والیبال ایران به کشورمان آمدند و رفتند.

در سال جاری 9 بازیکن خارجی در لیگ برتر والیبال ایران بازی می‌کنند که نسبت به سال گذشته تعداد آنان کمتر است، اما بازیکنان خارجی حاضر در تیم‌های مختلف برای نشان دادن توانایی خود تلاش زیادی دارند تا جایگاهشان را در میان بازیکنان ایرانی تقویت کنند.

در لیگ برتر سال گذشته 13 بازیکن خارجی در رقابت‌ها حضور داشتند که هفت تن آنان نخستین تجربه حضور در ایران را سپری کردند. در مجموع سال گذشته 5 بازیکن از برزیل، 3 بازیکن از بلغارستان و از کشورهای بوسنی و هرزگوین، اسپانیا، کوبا، صربستان و ایتالیا هر کدام یک بازیکن در لیگ برتر سال گذشته بازی کردند، اما در لیگ برتر امسال چهار بازیکن از بلغارستان، سه بازیکن از برزیل و دو بازیکن از صربستان حضور دارند.

هر چند از نظر آماری تعداد بازیکنان خارجی امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند سطح فنی این بازیکنان نسبت به بازیکنان پارسال بالاتر است.

یکی از دلایلی که باعث شده پای بازیکنان خارجی سطح بالاتر در لیگ والیبال ایران باز شود، پیشرفت والیبال ایران در رده‌های مختلف سنی و حضور شایسته تیم ملی والیبال کشورمان در لیگ جهانی سال 2013 و قهرمانی در مسابقات والیبال قهرمانی قاره آسیاست.

نگاه‌ها به لیگ ایران تا آنجا پیش رفت که حتی ولادو پتکوویچ، پاسور تیم ملی صربستان که سابقه حضور در المپیک را هم دارد و امسال هم در چارچوب لیگ جهانی به ایران آمده بود، برای دومین سال در لیگ برتر والیبال ایران بازی می‌کند.



* اسامی بازیکنان خارجی بیست‌و‌هفتمین دوره لیگ برتر والیبال به شرح زیر است:

برونو آگوستا فورتادو؛ این بازیکن برزیلی امسال با تیم شهرداری زاهدان قرارداد امضا کرده است. وی سابقه بازی در کشورهای برزیل، ایتالیا، آلمان و ایران را در پرونده کاری خود دارد. فورتادو بازی در تیم‌های پتروشیمی بندرامام، گیتی‌پسند و بازرگانی جواهری گنبد را نیز در ایران تجربه کرده است.

رومولو سیلوا البراتو باتیستا؛ این بازیکن برزیلی نیز در شهرداری زاهدان در پست دریافت کننده قدرتی بازی می‌کند. وی سال گذشته در لیگ برتر والیبال عراق بازی کرده است.

فزیرا پائولو مارسلو؛ دریافت کننده قدرتی است که امسال در تیم شهرداری تبریز عضویت دارد. وی سال پیش سابقه بازی در تیم والیبال پیشگامان کویر یزد داشت و تبعه کشور برزیل است.

الکساندر سیمونف؛ این بازیکن بلغاری امسال به عنوان دریافت کننده قدرتی در تیم بازرگانی جواهری گنبد بازی می‌کند. او سال گذشته در تیم شهرداری ارومیه بازی می‌کرد و تجربه بازی در تیم سایپا را نیز در پرونده کاری خود دارد، البته در سایپا بیشتر ذخیره بود و در ترکیب اصلی قرار نداشت.

تئودور بوگدانف؛ تئودور نیز بلغارستانی است که سال گذشته و امسال در تیم میزان مشهد به عنوان بازیکن سرعتی بازی می‌کند. این بازیکن سابقه بازی در تیم والیبال سایپا را نیز در پرونده کاری خود دارد. یکی از ویژگی‌های این بازیکن با اخلاق، دفاع و سرویس خوب است.

ایوان استانف؛ ایوان که سابقه بازی در تیم ملی بلغارستان را نیز در پرونده کاری خود دارد، امسال به عنوان پاسور در تیم باریج اسانس کاشان بازی می‌کند. وی سال گذشته در بلغارستان بازی می‌کرد، اما در گذشته بازی در تیم والیبال سایپا را نیز تجربه کرده است.

نیکولای بانچف نیکولوف؛ این بازیکن نیز تبعه کشور بلغارستان است و سال گذشته در تیم متین ورامین بازی کرد و امسال نیز با متین در رقابت‌های لیگ برتر والیبال حضور دارد. وی که بازیکن سرعتی است سابقه بازی در کاله و سایپا را نیز در پرونده کاری خود دارد.

ایوان برونجکف؛ دریافت کننده قدرتی است و از صربستان به ایران آمده؛ وی امسال به همراه تیم آلومینیوم المهدی بندرعباس در لیگ برتر والیبال حضور می‌یابد. ایوان تجربه حضور در لیگ روسیه را نیز در سال گذشته در پرونده کاری خود دارد.

ولادو پتکوویچ؛ پاسور تیم والیبال شهرداری ارومیه است که سال گذشته به همراه تیم کاله حضور در لیگ برتر والیبال ایران را نیز تجربه کرده است. وی تبعه کشور صربستان است که پاسور تیم ملی این کشور است که علاوه بر لیگ جهانی سابقه حضور در المپیک لندن را دارد.



کارشناسان و صاحب نظران رشته والیبال نظراتی مختلفی درباره حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر والیبال ایران را دارند که بخشی از آنها به شرح زیر است:

* حضور بازیکنان خوب خارجی برای لیگ برتر والیبال مفید است. در لیگ پارسال دو تیم دیدار نهایی پاسور خارجی داشتند.

* برخی مواقع تیم‌های لیگ برتر والیبال به دلیل نبود بازیکن در پست‌های مورد نیاز از بازیکنان خارجی استفاده می‌کنند.

* اگر بازیکنان خارجی خوب جذب والیبال ایران شوند برای رشد و افزایش سطح فنی آن موثر خواهد بود.

* برخی بازیکنان خارجی به دلیل توان فنی جذب نمی‌شوند، بلکه به این دلیل است که نسبت به بازیکنان موجود ایرانی در همان پست، با قیمت کمتری حاضر به عقد قرارداد با باشگاه‌ها هستند.

* بازیکنان خارجی باید حداقل در سطح ملی کشورهای خود باشند تا برای والیبال ایران موثر واقع شوند.

* برخی از بازیکنان خارجی از نظر اخلاق بسیار بهتر از بازیکنان ایرانی هستند و حتی الگوی برای بازیکنان می‌شوند. آنان مطیع کادر فنی هستند. در مجموع مربیان با بازیکنان خارجی مشکل کمتری دارند.

* برخی از بازیکنان خارجی تفکرات حرفه‌ای دارند که برخی بازیکنان ایرانی کمتر به این موضوع دقت می‌کنند.

* والیبال ایران به سطحی در آسیا و جهان رسیده است که باید تعداد بازیکنان ایرانی شاغل در خارج از ایران از تعداد بازیکنان خارجی در داخل ایران بیشتر شود.

* والیبال ایران تخصصی شده و در پست‌های مختلف نیاز به بازیکن دارد که در برخی مواقع بازیکن مورد نیاز بومی پیدا نمی‌شود بنابراین باشگاه‌های به بازیکنان خارجی روی می‌آورند.

به غیر از بازیکنان، والیبال ایران تاکنون مربیان زیادی نیز از دیگر کشورها را در لیگ برتر والیبال خود دیده است. امسال نیز دو مربی از کشورهای صربستان و ایتالیا در لیگ برتر والیبال ایران حضور دارند.

دنیله بانیولی از ایتالیا به عنوان سرمربی در تیم والیبال متین ورامین حضور دارد. این مربی سابقه مربیگری در تیم ملی والیبال روسیه و چندین باشگاه این کشور را در پرونده کاری خود دارد. کسب عنوان‌های قهرمانی متعدد در لیگ برتر والیبال کشورهای روسیه و ایتالیا از جمله افتخارات این مربی 60 ساله است.

اسلوبودان براکلجاچیچ نیز به عنوان کمک مربی در لیگ برتر والیبال امسال فعالیت دارد که در تیم کاله مازندان به بهروز عطایی کمک می‌کند.

۱۳۹۲/۸/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...