نسخه چاپی

بیوگرافی و سوابق فعالیت‌های سیاسی حبیب‌الله عسگراولادی

"حبیب الله عسگر اولادی" فرزند حسین در سال 1311 شمسی، در یك خانواده متدین و از پدر و مادری اهل دماوند، در تهران متولد شد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، "حبیب‌الله عسگراولادی" رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری، دبیرکل سابق حزب مؤتلفه اسلامی و از مبارزان اول نهضت اسلامی که صبح امروز در سن 82 سالگی درگذشت.(اينجا)

وي اوایل شهریور ماه سال جاری به علت نارسايي قلبي و گرفتگي عروق در بيمارستان بستري شد

در این مدت چهره‌ها و فعالان سیاسی بسیاری از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری،‌ حجت‌الاسلام معزی نماینده مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، محمدرضا نهاوندیان، علی‌اکبر ولایتی، آل اسحاق، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، محمدرضاباهنر، حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی ، سید حسین هاشمی، محمود احمدی نژاد رییس جمهوری سابق، محمدرضا عارف و ... به ملاقات این مبارز انقلابی رفته و از وی عیادت کردند.

"حبيب الله عسگر اولادي" فرزند حسين در سال 1311 شمسي، در يک خانواده متدين و از پدر و مادري اهل دماوند، در تهران متولد شد، با شروع جنگ جهاني دوم و وخيم شدن اوضاع اقتصادي امکان تحصيل از وي گرفته شد، لذا به کار در بازار تهران اشتغال يافت و چند سال در بازار دروازه‌اي تهران به خرده فروشي برنج پرداخت، وي در منزل برادر بزرگ‌ترش صادق سکونت گزيد، سکونت عسگر اولادي در اين محل و نزديکي محل کار او با مسجد "امين‌الدوله" باعث آشنايي وي با برنامه‌هاي مذهبي مسجد شد و در کلاس علوم ديني "شيخ حسين زاهد" در مسجد جامع تهران شرکتو دروس حوزوي را تا سطح فراگرفت.

عسگراولادي در سالهاي پاياني دهه بيست، به هنگام تحصيل علوم حوزوي در مسجد "امين‌الدوله" و بعدها در حوزه علميه مروي و در حالي که سيزده سال بيشتر نداشت به فعاليت‌هاي سياسي به رهبري "آيت الله کاشاني"، جلب و در سال 1327 در يک راهپيمايي که به دعوت "آيت الله کاشاني" به هواداري از مردم فلسطين تشکيل شده بود، دستگير و بازداشت شد.

از سال 1327، پس از آزادي از زندان تا 28 مرداد 1332، در جريانات، با آهنگ روحانيت، در متن فعاليتها بود، در 1327 به فعاليت‌هاي سياسي وارد و با حوادث ملي شدن نفت آشنا شد و در تجمعات و تظاهرات اين دوران شرکت مي‌کرد، وي که با فعاليت جمعيت فدائيان اسلام نيز آشنا بود، در 1333، به همراه عده‌اي از دوستانش که در مسجد امين‌الدوله با هم آشنا شده بودند، تصميم به تاسيس هيئتي مذهبي تأسيس گرفته و هيئتي به نام هيئت "مؤيد" تأسيس کردند و در مسجد امين‌الدوله به فعاليت مشغول شدند.

با شروع نهضت اسلامي به رهبري امام خميني (ره)، با ايشان آشنا شد و به قم رفت و آمد مي‌کرد و از طرف امام(ره) مأمور وصول وجوهات شرعي در بازار تهران شد، در ماجراي تصويب لايحه انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي، ارتباط هيئت وي با بيت امام(ره) گسترده‌تر شد و اين ارتباط باعث ائتلاف آنان با دو هيئت مسجد "شيخ علي" و هيئت اصفهانيهاي بازار و تشکيل هيئتهاي مؤتلفه اسلامي گرديد.

با فرا رسيدن محرم سال 1383 که مصادف با خرداد 1342 بود، مؤتلفه اسلامي که به تازگي تشکيل شده بود، در جلسه‌اي تصميم گرفت اعلاميه امام را خطاب به هيئت هاي مذهبي راجع به با شکوه برگزار کردن مراسم عزاداري محرم، تکثير و در اختيار مردم قرار دهد، همچنين با صدور اعلاميه اخطار گونه‌اي، از تمامي خطبا و وعاظ و مداح‌ها خواست تا بر طبق خواسته امام عمل شود، مؤتلفه اسلامي سپس طرح يک راهپيمايي بزرگ را در روز عاشورا تهيه کرد، عسگر اولادي از طراحان راهپيمايي اين روز به همراه "مهدي عراقي" و "ابوالفضل توکلي بينا" به قم رفتند تا موافقت امام(ره) را جلب کنند.

در جريان وقايع پانزده خرداد 1342، هيئت‌هاي مؤتلفه اسلامي دو تصميم مهم هجرت علماي شهرهاي بزرگ براي تجمع در تهران و اعتراض به بازداشت امام و فعاليت براي تثبيت مرجعيت امام خميني(ره) برا اتخاذ كردند.

در سال 1343 که هيئت‌هاي مؤتلفه به ترور "حسنعلي منصور" اقدام کرد، عسگر اولادي نيز به همراه شاخه نظامي مؤتلفه به جرم نگهداري چمدان اسلحه دستگير و به حبس ابد محکوم شد و در 1356 مورد عفو قرار گرفت و از زندان آزاد شدف وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي به مجلس شوراي اسلامي راه يافت و با تأسيس کميته امداد امام خميني، به عنوان نماينده ايشان در اين نهاد، عهده‌دار مسئوليت شد، عسگر اولادي در 1360 در منزل خود مورد سوء قصد قرار گرفت که اين ترور با شکست رو به رو شد، پس از تأسيس جمعيت مؤتلفه اسلامي در 1369، عسگر اولادي به عنوان دبير کل آن انتخاب و به کار مشغول شد.

سال‌ها وی در مقام دبيرکلي موتلفه بود که در تير 83 جاي خود را به "محمدنبي حبيبي"، ديگر عضو موتلفه داد که سن و سالش 16 سال کوچکتر بود، اما همچنان کرسي ريش سفيدي وی پابرجا باقی ماند.

عسگراولادی کتاب خاطرات هم دارد، کتابش بهمن 89 با حضور لاریجانی رونمایی شد. در این کتاب 226 صفحه ای در هفت فصل به زندگی سیاسی اش پرداخته که اغلب به روزهای زندان و و مبارزه قبل از انقلاب اختصاص دارد.

حبیب‌الله عسگراولادی بعد از گذشت 82 سال از عمر خویش سرانجام صبح امروز(14 آبان‌ماه) در اولین روز از ماه محرم‌الحرام بعد از پشت سرگذاشتن يك دوره بيماري سخت در بيمارستان "دي" دعوت حق را لبيك گفت.

۱۳۹۲/۸/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...