نسخه چاپی

حسن كربلایی در گفتگو با نما:

در دیدگاه مرحوم عسگراولادی رسانه باید بر اساس تعالیم اسلامی‌ و راهبر جامعه باشد

عکس خبري - ولايتمداري ويژگي بارز مرحوم عسگراولادي/ در دديدگاه مرحوم عسگراولادي رسانه  بايد بر اساس تعاليم اسلامي‌ و راهبر جامعه باشد

عضو هیئت مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: مرحوم عسگراولادی به رسانه، ولایی و انقلابی فكر می‌كردند و ایشان بر آن بودند كه رسانه‌ها می‌توانند و باید بر اساس تعالیم اسلامی‌، مرشد و راهبر جامعه باشند.

حسن کربلایی، کارشناس رسانه و مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار نما، درباره ویژگی‌های شخصیتی مرحوم عسگراولادی و تأثیرگذاری ایشان در فضای سیاسی کشور در زمان حیات گفت: «مهم‌ترین ویژگی مرحوم عسگراولادی اولاً حرکت ایشان در مسیر ولایت بود و به‌قول خودشان همواره براساس آهنگ ولایت مشی می‌کردند. مجاهدت چند ده ساله ایشان نیز مؤید و مؤکد همین مطلب است که آن بزرگوار برای حتی لحظه‌ای از خط ولایت خارج نشدند و کلامی به زبان نراندند و خطی ننوشتند. چه در زمان حیات مبارک حضرت امام خمینی(ره) و چه در زمان رهبری امام‌المسلمین حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای. »

وی افزود: «دوم اینکه ایشان به شدت به تجمیع و فعالیت جمعی فکر می‌کردند. تمایل ایشان به تحزب نیز از این باب بود؛ زیرا ایشان بر خلاف خیل کثیری، تحزب را ابزاری برای کسب قدرت نمی‌دانستند، بلکه این موضوع و پدیده را وسیله‌ای برای قدرت‌گیری جمع و جامعه اسلامی قلمداد می‌کردند. قدرتی که باید صرف حمایت از محرومان و مظلومان و صیانت از انقلاب و نظام و کشور شود.»

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی« نیک رو» ادامه داد: «روابط چنین شخصی با جناح‌ها و احزاب نیز قطعاً از روی برادری و تعاون بود؛ زیرا چنان که اشاره شد اساساً تحزب برای ایشان به معنای قدرت‌گیری دنیوی و نفسانی و کنار زدن و پایمالی رقیب معنا نشده بود. ایشان سعی در جمع کردن و نزدیک کردن همه افراد متعهد از هر گروه و حزبی داشتند .
این استاد دانشگاه درباره مهم‌ترین نگرانی مرحوم عسگراولادی نسبت به آینده انقلاب اسلامی گفت: «تصور می‌کنم مرحوم عسگراولادی عمدتاً نگران دو چیز بودند: اول، حرکت بر خلاف قطب‌نمای ولایت‌فقیه که موجب انحطاط اخلاقی و رفتاری در زندگانی شخصی و اجتماعی و سیاسی می‌شود؛ زیرا نفسانیات جای حب و پیروی از ولی زمان را می‌گیرد و در سیاست این اتفاق بسی خطرناک‌تر است؛ زیرا سیاست و سیاسیون با یک جمع بزرگ و کشور روبه‌رو هستند و تصمیمات و مشی آنان بر جامعه و کشور و نظام‌ سیاسی مؤثر واقع می‌شود. دوم اینکه ایشان نگران تفرد و تک‌روی بودند.»

کربلایی عنوان کرد: «همان‌طور که عرض کردم ایشان به تحزب و تشکل فکر می‌کردند؛ زیرا به‌طور قطع می‌دانستند تفرد و عدم وحدت موجب باز شدن دست و میدان عمل دشمنان مردم و اسلام و نظام اسلامی می‌شود.»

عضو هیئت مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان درباره نگاه مرحوم عسگراولادی به رسانه‌های کشور و ویژگی‌های یک رسانه انقلابی از منظر ایشان گفت: «مرحوم عسگراولادی به رسانه ولایی و انقلابی فکر می‌کردند. به نشریه «شما» ارگان حزب مؤتلفه اسلامی اگر نگاه کنید می‌بینید که نگاه ایشان را کاملاً و با جدیت در بر دارد. ایشان بر آن بودند که رسانه‌ها می‌توانند و باید بر اساس تعالیم اسلامی‌، مرشد و راهبر جامعه باشند، نه اینکه بر پایه کید شیطانی، نفسانیات مخاطبان را دامن بزنند و ابزاری برای تشنگان قدرت و چپاولگران و زورگویان باشند.»

۱۳۹۹/۸/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...