نسخه چاپی

ادعای "تایمز" درباره پیشنهاد جدید 1+5 به ایران

در آستانه برگزاری دور جدید مذاكرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5، بار دیگر مطبوعات و رسانه های مختلف به گمانه زنی و انتشار اخبار و همچنین شایعات درباره محتوای مذاكرات و پیشنهادهای طرفین روی آورده اند. در این میان، یك روزنامه انگلیسی جزئیات پیشنهادی را منتشر كرده كه مدعی است غرب قصد دارد به ایران ارائه دهد.

به گزارش نما، روزنامه «تایمز لندن» مدعی شده غرب در حال تدوین طرحی است که بر اساس آن، ایران به صورت مشروط اجازه خواهد یافت به بخشی از درآمدهای نفتی خود که در کشورهای خارجی ذخیره شده و به دلیل تحریم ها امکان انتقال آن ها به داخل کشور وجود ندارد، دسترسی پیدا کند.

این روزنامه مدعی است بر اساس پیشنهاد جدید غرب، در صورتی که ایران موافقت در طول برگزاری مذاکرات هسته ای و تا زمان توافق بر سر جزئیات، فعالیت های هسته ای خود را تعلیق کند، اجازه خواهد یافت به بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت خود در خارج از کشور دسترسی یابد.

تایمز لندن که «رابرت اینهارن»، مشاور وزیر خارجه آمریکا در زمان هیلاری کلینتون را به عنوان منبع خبر خود معرفی کرده، به نقل از وی می نویسد پولی که ایران اجازه دسترسی به آن را خواهد یافت، حاصل از فروش نفت به کشورهای ژاپن، چین و هند است.

به گفته اینهارن، این پیشنهاد به تازگی از سوی کشورهای طرف مذاکره با ایران تدوین شده و هدف آن، حفظ تحریم ها در طول مذاکرات و در عین حال، دادن انگیزه های اقتصادی به ایران برای همراهی با روند گفت و گوهای هسته ای است. در حقیقت، غربی ها معتقدند با این کار، می توان ضمن حفظ ساختار تحریم ها، مشوقی اقتصادی به ایران ارائه کرد.

به هر حال، این ادعا در حالی از سوی این مقام سابق آمریکایی مطرح می شود که مقامات ایرانی بارها به صراحت اعلام کرده اند موضوع ادامه غنی سازی در خاک ایران، خط قرمزی است که عبور از آن به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی ممکن نیست. از سوی دیگر، خود غربی ها نیز به خوبی می دانند که نخستین خواسته ایران در جریان مذاکرات، به رسمیت شناختن حق ایران برای داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای، از جمله غنی سازی اورانیوم است.

در مجموع، هرچند گزارش این روزنامه انگلیسی هنوز در حد یک ادعا مطرح است و هیچ منبع رسمی تاکنون از چنین پیشنهادی سخن نگفته، اما واضح است که این پیشنهاد و امثال آن، نه تنها مورد پذیرش تیم مذاکره کننده هسته ای ایران قرار نخواهد گرفت، بلکه به دلیل ماهیت تحقیر آمیزش حتی می تواند اصل مذاکرات را با خطر توقف روبرو سازد.

باید دید که آیا غرب می تواند این بار مسیر واقع بینی در پیش گرفته و از ارائه پیشنهادات غیرمنطقی به ایران خودداری کند یا خیر.

۱۳۹۲/۸/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...