نسخه چاپی

نشست ژنو و ادامه بحث از آمدن یا نیامدن ایران

عکس خبري -نشست ژنو و ادامه بحث از آمدن يا نيامدن ايران

سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه گفت: "تمام كسانی كه در این شرایط دارای نفوذ هستند مسلما باید دعوت شوند... این نه تنها شامل كشورهای عربی، بلكه شامل ایران هم می‌شود."

به گزارش نما، سایت تایمز اسرائیل در نوشته ای که روز آن لاین ترجمه کرده، به مواضع روسیه درباره حضور ایران در نشست ژنو2 اشاره کرده، نوشته است:



اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل در سوریه روز سه‌شنبه با مقامات ارشد آمریکا و روسیه دیدار کرد تا امکان گردهم آوردن دولت بشار اسد و مخالفان متحد را بر سر میز مذاکره بررسی کنند.





ابراهیمی همچنین قرار بود با مقاماتی از انگلیس، فرانسه، چین و چهار همسایه سوریه برای حل بحران این کشور، که وارد سال سوم شده است، دیدار کند. سازمان ملل می‌گوید بیش از100 هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.





روسیه اوایل روز سه‌شنبه درخواست کرد که ایران نیز به کنفرانس دعوت شود. اما احمد جربا، رئیس ائتلاف ملی سوریه گفته است اگر ایران حضور داشته باشد در کنفرانس شرکت نخواهد کرد.





سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه گفت: "تمام کسانی که در این شرایط دارای نفوذ هستند مسلما باید دعوت شوند... این نه تنها شامل کشورهای عربی، بلکه شامل ایران هم می‌شود."





لاوروف از خواسته ائتلاف ملی برای تعیین چارچوب زمانی برای کناره‌گیری اسد انتقاد کرد و گفت مذاکرات نباید پیش‌شرط داشته باشد.





دیپلمات‌ها سعی دارند مذاکرات سال گذشته در ژنو را که نقشه‌راهی برای انتقال قدرت سیاسی سوریه تعیین کرده بود دنبال کنند. این مذاکرات با حضور پنج عضو دائم شورای امنیت انجام شده بود. نقشه‌راه برای انتقال سیاسی با تشکیل یک دولت انتقالی با قدرت اجرایی کامل شروع و به انتخابات ختم می‌شود؛ اما هیچ توافقی برای چگونگی اجرای آن صورت نگرفته است. یکی از موضوعات مورد مناقشه نقش اسد در آینده سوریه است.





وزیر اطلاعات سوریه گفت، هیات دولتی آماده مذاکره برای انتقال قدرت یا تشکیل دولت انتقالی نیست. اعضای گروه مخالف تبعیدی و تحت حمایت غرب اصرار دارند که اسد در رهبری آینده سوریه نباید نقشی داشته باشد.





عمران الزوبی، در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی سوریه گفت، مذاکرات ژنو بخشی از روند سیاسی است "و به معنی انتقال قدرت یا تشکیل یک دولت انتقالی نیست."





این درگیری با یک اعتراض آرام علیه حکومت اسد در مارس 2011 آغاز شد و به تدریج، پس از اینکه برخی از حامیان مخالفان سلاح برداشتند تا با سرکوب دولت مبارزه کنند، به یک درگیری مسلحانه تبدیل شد.

۱۳۹۲/۸/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...