نسخه چاپی

مرز ایران و آذربایجان به تلافی بسته شد

معاون معاهدات مرزی و امور بین الملل فرماندهی مرزبانی ناجا از بسته شدن مرز بیله سوار و جلفا در پی اقدام غیر قانونی مرزبانی جمهوری آذربایجان در بستن مرز پلدشت – شاه تختی خبر داد.

به گزارش نما؛ حسن مومنی با اشاره به علت بسته شدن مرز پلدشت- شاه تختی از طرف مرزبان جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان عنوان داشت: در ساعت 21 و 45 دقیقه مورخ 14 آبان ماه مرزبان آذربایجان درخواست ملاقات اضطراری را در به مرزبان ما می‌دهد که در ساعت 24 همان روز با حضور مرزبان جمهوری اسلامی ایران در آن منطقه دیدار دیپلماتیک دو مرزبان انجام می‌شود.



وی در ادامه افزود: مرزبان کشور آذربایجان در این دیدار عنوان داشته از سوی مرز کشورمان به سمت یک دستگاه تراکتور آن کشور تیر اندازی شده و مرزبان کشورمان نیز عنوان داشته این موضوع را بررسی و نتیجه را به مرزبان کشور مقابل اعلام خواهد کرد.



مومنی افزود: مرزبان کشورمان پس از بررسی موضوع در‌مورخ 15 آبان ماه از مرزبان جمهوری آذربایجان درخواست ملاقات می‌کند که متاسفانه برخلاف عرف دیپلماتیک و قرار داد‌ها و پروتکل‌های مرزی مشترک مرزبان کشور مقابل از دیدار مرزبان کشورمان خود داری کرده و بصور‌ت یکجانبه اقدام به بستن مرز پلد‌شت- شاه تختی می‌کند.



این مقام مسئول در فرماندهی مر‌زبانی نا‌جا تصریح کرد: با توجه به مشکلات بو‌جود آمده جهت تردد مرزنشینا‌ن و هموطنا‌نمان در پی بسته شدن این مرز مجددا مرزبان کشورمان در مورخ 16 آبان از مرزبان کشور آذربایجان درخواست ملاقات مرزی می کند که مجددا نیز مرزبان کشور آذربایجان از حضور در ملاقات مرزی و پاسخ دادن جهت علت بسته شدن مرز خود داری می‌کند.



سرهنگ مومنی ادامه داد: طی بررسی های انجام شده توسط کارشناسان مرزی هیچگونه تیراندازی از سمت کشورمان به سوی خاک آذربایجان انجام نگرفته و البته وقوع حوادث مرزی امری اجتناب ناپذیر است و راه حل این مشکلات نیز در پروتکل‌ها و توافقنامه‌های مرزی آمده است و طی توافقنامه های به امضا رسیده بین مرزبانان، طرفین در اینگونه موارد بدون رسانه‌ای کردن موضوعات و مشکلات مرزی با هم دیدار می کند و به بررسی موضوع می‌پردازند که متاسفانه در موضوع خلاف توافقنامه‌های قبلی است .



باشگاه خبرنگاران نوشت: نامبرده با اشاره به تکرار اقدامات غبر قانونی مرزبان آذربایجان طی دفعات مختلف در گذشته و بارها خویشتن‌داری از سوی مرزبانان کشورمان تصریح کرد: لذا با توجه به پیگیری‌های مکرر و قانونی توسط مرزبانان کشورمان در منطقه پلدشت و عدم مسئولیت پذیری و پاسخ منتقی از سوی مرزبان جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان، فرماندهی مرزبانی کشورمان از بعد از ظهر روز پنج شنبه 16 آبان ماه اقدام به بستن مرزهای بیله سوار و جلفا نمود.



وی با اشاره به موضوعات مرزی به وجود آمده در ادوار گذشته در مرز ایران و آذربایجان عنوان داشت: ما نیز در سال‌های گذشته مواردی را در مرز با این کشور داشتیم که بر اساس توافقنامه و پروتکل‌های مرزی موضوعات را از طریق مرزبانان و دیپلماسی و حقوقی پیگیری کردیم.



معاون معاهدات و امور بین الملل فرماندهی مرزبانی ناجا در پایان عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگی است و با بیش از 15 کشور دنیا هم مرز است و در کنترل از مرزهای خود بسیار جدی است و اینگونه خارج از عرف و غیر قانونی مرزبان آذربایجان در نهایت به ضرر آن کشور خواهد بود و به آنان توصیه می‌کنم نسبت به این مسائل عاقلانه و از مسیر قانونی برخورد کنند.

۱۳۹۲/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...