نسخه چاپی

معاون سخنگوی وزارت خارجه ژاپن:

امیدواریم هرچه سریعتر در مذاكرات ژنو توافقاتی به دست آید

معاون سخنگوی وزارت خارجه ژاپن ظهر روز یكشنبه در نشست خبری در تهران گفت: وزیر خارجه ژاپن یكی از اعضای گروه دوستی این كشور و ایران است ولی متاسفانه تاكنون سفری به ایران نداشته و این اولین سفر وی است.

به گزارش نما، کوچی میزوشیما ادامه داد: پس از چهار و نیم سال وزیر امور خارجه ژاپن به تهران سفر می‌کند.‌ آخرین سفر وزیر امور خارجه پیشین این کشور در ماه می ۲۰۰۹ به تهران بود. روابط ایران و ژاپن سنتی و قدیمی است و در سال ۲۰۱۵ ، صد و چهلمین سالگرد روابط دو کشور را جشن می‌گیریم . ما به فرهنگ غنی ایران احترام می‌گذاریم.

وی با اشاره به عهده‌گیری ریاست جمهوری توسط حسن روحانی گفت: از زمان بر سر کار آمدن دولت روحانی نخست وزیر ژاپن در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک دیداری با رییس‌جمهور جدید ایران و وزیر امور خارجه این کشور داشت. در طول چند سال اخیر سفر وزیر امور خارجه ژاپن به تهران بالاترین سطح سفر مقام‌های ژاپنی به این کشور بوده است.

وی اظهار کرد: اکنون زمان حساسی برای ایران است. مذاکرات ۱+۵ با این کشور در ژنو تاکنون ادامه داشت و وزیر امور خارجه ژاپن در تماس‌های خود با مقامات ایرانی درباره مواضع ژاپن نسبت به مذاکرات ژنو اظهارات خود را بیان کرده است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن با اشاره به دیدارهای روز گذشته وزیر امور خارجه ژاپن با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان گفت: هدف اول از سفر به ایران تقویت روابط عمیق میان دو کشور و دوم همکاری ایران و ژاپن در جهت برقراری صلح است.

وی با اشاره به این‌که «وزیر امور خارجه ژاپن اهل هیروشیماست» افزود:‌ مساله هسته‌یی یکی از دغدغه‌های اصلی وی است و می‌خواهد دنیایی بدون سلاح هسته‌یی در جهان بوجود آید. دولت ژاپن اگرچه عضو ۱+۵ نیست اما توجه خاصی به مذاکرات ایران و ۱+۵ قائل است. ژاپن می‌تواند در این مسیر پیامدهایی به دنبال داشته باشد. وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار با روحانی دو پیشنهاد داده است، اولین پیشنهاد تصویب سی تی بی تی (پیمان منع گسترش آزمایشات هسته‌یی) و دیگری امضای پروتکل الحاقی است. اگر ایران این دو اقدام را انجام دهد روند مذاکرات مطلوب خواهد بود.

وی ادامه داد: ژاپن می‌خواهد مساله هسته‌یی در ایران را در قالب ان پی تی مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد. همچنین گفت‌وگوی وزیر امور خارجه ژاپن با همتای ایرانی‌اش درباره ایجاد منطقه عاری از تسلیحات هسته‌یی خواهد بود.

میزوشیما با بیان این‌که «یکی از محورهای گفت‌وگوی وزیر امور خارجه ژاپن با رییس‌جمهور و وزیر خارجه ایران درباره مسائل منطقه‌یی است»، تصریح کرد:‌ ایران یکی از کشورهای بزرگ منطقه است و انتظار داریم کمک سازنده‌ای در مسائل سوریه، افغانستان داشته باشد. یکی از مسائل مورد گفت‌وگو کره شمالی و ایجاد امنیت دریایی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که «آیا تاکنون کشتی‌های ژاپنی توسط ایرانیان بلوکه شده است؟» گفت: نه، چنین بحثی به دلیل بوجود آمدن مشکل نبوده بلکه رفت و آمد آزاد کشتیرانی یکی از مسائل مهمی است که ژاپن اهمیت خاصی برای آن قائل است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره همزمانی حضور وزیر امور خارجه ژاپن در ایران با سفر یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، افزود: این سفر به صورت اتفاقی شده است. وزیر امور خارجه ژاپن عصر امروز تهران را ترک می‌کند اما دولت ژاپن به مذاکرات ایران و ۱+۵ در آژانس اهمیت بسیاری قائل است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های اقتصادی میان این کشور و ژاپن گفت: برای این که روابط اقتصادی میان ترکیه و ایران فعال شود باید در درجه اول مساله هسته‌یی ایران حل شود. ما انتظار داریم که هرچه سریع‌تر موضوع هسته‌یی ایران به راه‌حل برسد.

وی با اشاره به همکاری‌های ایران و ژاپن در زمینه دریاچه ارومیه اظهار کرد: در حال حاضر ما پروژه خاصی برای دریاچه ارومیه نداریم اما ایران درباره دریاچه ارومیه از ما درخواست کمک کرده و قرار است ژاپن در زمینه انتقال کارشناس و آموزش کارشناسان ایرانی در ژاپن به این کشور کمک کند.

وی ادامه داد:‌ همچنین از دیگر همکاری‌های ایران و ژاپن در زمینه محیط زیست همکاری دو کشور در مرداب انزلی، آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی، زلزله شناسی و صرفه جویی انرژی و جلوگیری از رخدادهای طبیعی است. همچنین دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر با یکدیگر همکاری می‌کنند.

معاون سخنگوی وزیر امور خارجه ژاپن با اشاره به مذاکرات سه روزه ایران و ۱+۵ در ژنو ادامه داد: پیشرفت‌هایی در این مذاکرات حاصل شد. وزرای خارجه ۱+۵ در ژنو دور هم گرد آمدند. انتظار داریم که در این مذاکرات توافقاتی در اسرع وقت حاصل آید. دولت ژاپن تاکنون هیچ تحریم یک جانبه‌ای را علیه ایران وضع نکرده است و تنها تحریم‌های اعمال شده از سوی جامعه بین‌المللی را اجرا می‌کند. اگر برخی از این تحریم‌ها برداشته شود ژاپن نیز همانند دیگر کشورهای عضو جامعه بین‌المللی از آن تبعیت می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که اواخر نوامبر زمان تجدید معافیت برخی از کشورها از جمله ژاپن از تحریم‌های نفتی آمریکاست،‌ گفت: اطلاعات دقیقی در این‌باره ندارم ما تمایل داریم که موضوع هسته‌یی به نتیجه برسد. در چنین شرایطی مسائل اقتصادی دو کشور به پیشرفت‌هایی دست می‌یابد. ژاپن به عنوان جامعه جهانی به روابط خود با ایران ادامه می‌دهد.

۱۳۹۲/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...