نسخه چاپی

فرید ذكریا:تحریم‌های ایران لغو نخواهد شد

محافل رسانه‌ای آمریكا می‌گویند گره تحریم‌های ایران با توافق هسته‌ای باز نمی‌شود ضمن اینكه آمریكا حاضر نیست پاداش متوازنی به ایران بدهد و از سوی دیگر دولت آمریكا در جایگاهی نیست كه رأساً بتواند با ایران توافق كند.

به گزارش نما، فرید زکریا روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر آمریکا که با رسانه‌هایی نظیر تایم و سی‌ان‌ان همکاری می‌کند و به برخی مراکز دولتی هم مشورت می‌دهد در مصاحبه با سایت دیپلماسی ایران اظهار داشت: برنامه هسته‌ای به تنهایی نمی‌تواند به تمامی اختلاف‌ها میان تهران- غرب پایان داده و تمامی تحریم‌ها هم با باز شدن گره‌های هسته‌ای پرونده ایران از میان برداشته نخواهد شد. مسائل مورد اختلاف کلان دیگری هم در این میان وجود دارد. غربی‌ها ادعا می‌کنند که ایران از حزب‌الله لبنان و گروه‌های شبه نظامی در عراق حمایت کرده و البته نیروهای خود را به سوریه هم اعزام می‌کند. بنابراین من گمان می‌کنم که به استثنای پرونده هسته‌ای چند مورد اختلافی دیگر هم وجود دارد که به تیره و تار شدن رابطه‌ها منتهی شده است.

رادیو فردا نیز ضمن امیدوارکننده خواندن مذاکرات گفت آمریکا حاضر نیست پاداش خیلی خوبی به ایران بدهد. این رادیو آمریکا از قول رسول نفیسی گفت: «امیدوارکننده‌ترین زمان در بحران هسته‌ای همین روز‌هاست که کار در حال رسیدن به نقطه امید است. آن چیزی که از لحاظ توافق‌ها به بیرون درز کرده این است که ایران قبول خواهد کرد غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کند، به حد نیاز غنی‌سازی کند و نیز اینکه احتمالاً حتی فعالیت راکتور اراک را متوقف کند(!) اتفاقاً هم اکنون زمانی است که ایران تا حدودی جدی و چارچوب مشخصی ارائه داده اما به نظر می‌رسد که لااقل و تا این لحظاتی که ما اطلاع داریم 5+1 پاداش خیلی خوبی برای ایران در نظر نگرفته است چرا که آنها قصد دارند تا با قدم‌های خیلی کوچکی، این کار را آغاز کنند که با کمال تأسف ممکن است این مسأله در ایران دوباره به عنوان گرفتن آب نبات در مقابل گوهر شب چراغ تحلیل شود.»

رضا تقی‌زاده دیگر تحلیلگر رادیو فردا نیز می‌گوید: توجه داشته باشیم آنچه ممکن است به عنوان بیانیه یااعلامیه مشترک صادر شود، یک توافق قطعی یا قانونی نیست؛ برای اینکه تعهداتی که دو طرف می‌پذیرند بایستی در مراجع قانونی خودشان مورد تصویب قرار بگیرد.
برای مثال اگر آمریکاییان در قبال ایران تعهدی را قبول می‌کنند، مفاد آن بایستی به کنگره برود و همینطور جامعه اروپا بایستی مفاد توافق‌های کشورهای اروپایی را در بروکسل به تصویب برسانند و طبیعتاً اگر بخشی از این توافق بویژه به اجرای پروتکل الحاقی معاهده منع تکثیر سلاح‌های اتمی گسترش پیدا بکند، نمایندگان جمهوری اسلامی هم باید مفاد آنرا به تصویب مجلس شورای اسلامی برسانند.»

کیهان

۱۳۹۲/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...