نسخه چاپی

صالحی:

ایران اجازه بازدید آژانس از سایت آب سنگین و معدن گچین را به آژانس داد

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به امضای بیانیه مشترك همكاری‌ها میان ایران و آژانس گفت: بیانیه مشتركی كه امروز امضاء شد بیانگر نقشه راهی است كه اقدامات دوجانبه را در رابطه با حل و فصل موضوعات باقیمانده مشخص می‌كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، علی‌اکبر صالحی به همراه یوکیا آمانو پس از دو و نیم ساعت مذاکره با مدیرکل آژانس در کنفرانس خبری گفت:‌ خوشحالم از این‌که بالاخره این بیانیه و تفاهم‌نامه امضاء شد.


وی گفت: این سفر تقریبا مقارن شد با مذاکرات ژنو و هر دو مذاکره چه فرآیند گفت‌وگو با آژانس و چه 1+5 به خوبی پیش می‌رود. همکاری‌های ما با آژانس از ابتدا وسیع و شفاف بوده است و فرآیندی که در ارتباط با برخی مسائل باقیمانده و موجود تحت عنوان مسائل باقیمانده بوده است، همکاری‌ها آغاز شده بود اما متاسفانه نتوانستیم به یک تفاهم دوجانبه برسیم.


وی ادامه داد: با رویکرد جدیدی که دولت یازدهم در پیش گرفته است و با استفاده از تجارب گذشته، ما توانستیم با تمهیدات لازم و استفاده از تجارب گذشته و رویکرد جدید دولت‌مان به یک تفاهم دوجانبه برسیم.


رییس سازمان انرژی اتمی گفت: بیانیه مشترکی که امروز امضا شد بیانگر نقشه راهی است که اقدامات دوجانبه را در رابطه با حل و فصل موضوعات باقیمانده مشخص می‌کند. در این بیانیه مشترک پیوستی قرار دارد که شامل شش بند است.


به گزارش ایسنا، رییس سازمان انرژی اتمی درباره پیوست بیانیه مشترک گفت: همکاری ما با آژانس در چارچوب توافقنامه پادمان است و بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌یی در این چارچوب انجام می‌شود.


صالحی ادامه داد: ما در این پیوست از باب این‌که اراده خود و آمادگی‌مان را برای بسته شدن پرونده ساختگی‌مان نشان دهیم از طرف شورای عالی امنیت ملی اجازه پیدا کردیم تا بازرسان آژانس بیایند و از سایت آب سنگین اراک بازدید داشته باشند و همچنین از معدن گچین در بندرعباس که همواره مورد درخواست آژانس بوده است و ایران داوطلبانه اعلام آمادگی کرد که این امکان برای بازدید آژانس فراهم شود.


وی گفت: این امر نشان دهنده آمادگی ایران برای استفاده از انعطاف‌های لازم درباره پیشبرد بسته شدن پرونده هسته‌یی ایران در آژانس است و نمی‌خواهیم بهانه‌ای به دست دیگران بدهیم تا مانع پیشرفت کار شوند.


وی گفت: موضوعات متعددی درباره مسائل هسته‌یی که بخش عمده‌ای از موضوعاتی که ماهیت فعالیت‌های هسته‌یی داشت در گذشته حل شده است تحت عنوان مدالیته و مطالب دیگری باقی مانده است که ماهیت هسته‌یی به مفهوم فعالیت هسته‌یی ندارد، اما تحت عنوان مطالعات ادعایی که بعدا به آن‌ها پرداخته خواهد شد، تصمیم گرفتیم در رویکرد جدید فاز به فاز جلو رویم و فاز اول ایجاد اعتماد متقابل بیشتر بین دو طرف است. در فازهای بعدی همکاران ما و متخصصان آژانس گفت‌وگو خواهند کرد. مدت زمانی که برای این گفت‌وگو متصور است سه ماه است تا ببینیم برای فازهای بعدی چگونه پیش رویم.


به گزارش ایسنا، رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سند 711 ایران در آژانس گفت: در این سند به روشنی چارچوب همکاری‌ها و پاسخ‌های ایران به سوالات مشخص شده است و ما بر اساس همان سند موضوعات باقیمانده را در چارچوب مدالیته پاسخ دادیم و تنها مسائل باقیمانده در چارچوب مطالعات ادعایی مطرح است. ما در گذشته به تمام مسائل و سوالات پاسخ دادیم.


صالحی گفت: صحبت‌های خوب و طولانی داشتیم و خوشحالیم که آقای آمانو با امضای یک تفاهم‌نامه و یک بیانیه مشترک در حقیقت ایران را ترک می‌کنند و برای هر دو طرف نقشه راه در آینده مشخص شده است و در همین مسیر ما حرکت می‌کنیم و امید به سرانجام خوب برای برون‌رفت از پرونده تصنعی خود در آژانس داریم.


۱۳۹۲/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...