نسخه چاپی

متن بیانیه مشترك ایران و آژانس

در این زمینه این توافق حاصل شد كه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه فعالیت‌های راستی‌آزمایی كه قرار است آژانس برای حل همه مسائل فعلی و گذشته اتخاذ كند، همكاری بیش‌تری داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود كه همكاری ایران شامل ارائه اطلاعات به موقع درباره تاسیسات هسته‌یی‌اش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز در زمینه اجرای اقدامات شفاف‌ساز خواهد بود. فعالیت‌ها به صورت گام به گام پیش برده خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاون رییس‌جمهور ایران یک بیانیه مشترک در زمینه چارچوب همکاری را امروز (دوشنبه) امضا کردند.متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران امروز، 11 نوامبر سال 2013 توافق کردند که همکاری و گفت‌وگوی‌شان را با هدف اطمینان از ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران از طریق حل همه مسائل باقیمانده‌ای که تاکنون توسط آژانس حل نشده است، تقویت کنند.

به گزارش وب سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ادامه این بیانیه آمده است: در این زمینه این توافق حاصل شد که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه فعالیت‌های راستی‌آزمایی که قرار است آژانس برای حل همه مسائل فعلی و گذشته اتخاذ کند، همکاری بیش‌تری داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود که همکاری ایران شامل ارائه اطلاعات به موقع درباره تاسیسات هسته‌یی‌اش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز در زمینه اجرای اقدامات شفاف‌ساز خواهد بود. فعالیت‌ها به صورت گام به گام پیش برده خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق کرد که نگرانی‌های امنیتی ایران را از جمله از طریق استفاده از دسترسی مدیریت شده و محافظت از اطلاعات محرمانه مدنظر قرار دهد.

ایران و آژانس به عنوان گام اولیه با اقدامات عملی که در زمینه زیر آمده است موافقت کردند. ایران در عرض سه ماه از تاریخ این بیانیه دسترسی و اطلاعات لازم را ارائه خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام در زمینه پیشرفت در اجرای این اقدامات گزارش خواهد داد.

متن ضمیمه بیانیه مشترک چارچوب همکاری 11 نوامبر 2013:

اقدامات عملی اولیه که ایران باید در عرض سه ماه اتخاذ کند:

1 ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده به معدن گچین در بندرعباس که مورد توافق دوجانبه قرار گرفت.

2 - ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده به راکتور تولید آب سنگین که مورد توافق دوجانبه قرار گرفت.

3 - ارائه اطلاعات درباره همه راکتورهای تحقیقاتی جدید.

4 - ارائه اطلاعات در زمینه شناسایی شانزده سایت که برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی در نظر گرفته شده است.

5 - شفاف‌سازی اظهارات ایران درباره تاسیسات غنی‌سازی اضافی

6 - شفاف‌سازی بیش‌تر اظهارات ایران در زمینه فن‌آوری غنی‌سازی لیزری

این بیانیه توسط یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و علی‌اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهور ایران و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در تاریخ 11 نوامبر 2013 در تهران امضا شد.

۱۳۹۲/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...