نسخه چاپی

جواب سخت ظریف به كری: با كلمات بازی نكنید

وزیر امور خارجه آمریكا امروز گفت این كشور برای رسیدن به توافق با ایران عجله ندارد، اما امیدوار است در ماه‌های آینده توافقی به دست بیاید كه "با معیارهای همه طرف‌ها سازگار باشد".

به گزارش نما، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در واکنش به اظهارات اخیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مورد دلیل به توافق نرسیدن طرفین در مذاکرات اخیر ژنو گفت: "بازی با کلمات نمی‌تواند [واقعیت] اتفاقات بین پنجشنبه ساعت ۶ بعدازظهر تا شنبه ساعت ۵:۴۵ بعدازظهر را تغییر دهد."




جان کری وزیر خارجه آمریکا، ساعاتی پیش از واکنش آقای ظریف، در امارات متحده عربی به خبرنگاران گفته بود این ایران بوده که از پذیرفتن توافقنامه پیشنهادی گروه ۵+۱ در جریان مذاکرات هسته ای ژنو خودداری کرده است.



به گزارش بی بی سی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در یک پیام توییتری دیگر بدون نام بردن مستقیم، فرانسه را متهم کرده که پنجشنبه‌شب با نیمی از پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا مخالفت کرده و جمعه صبح هم در این باره با خبرنگاران گفت‌وگو کرده است.



محمد جواد ظریف نوشته است: "آقای وزیر، آیا این ایران بود که پنجشنبه شب، نصف پیش‌نویس آمریکا را زیر و رو کرد و جمعه صبح، علنا علیه آن صحبت کرد؟"



لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، جمعه پیش و در حالی که هنوز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۵+۱ در ژنو به پایان نرسیده بود، در مصاحبه ای گفت که کشورش از پیش‌نویس موافقتنامه با ایران راضی نیست.



آقای ظریف در پیامی جداگانه بر روی صفحه توییتر خود، با تاکید بر اینکه ایران متعهد به مذاکرات سازنده بر سر برنامه هسته ای است، "تعامل از جایگاه برابر" را "کلید دسترسی به اهداف مشترک" دانسته است.



وزیر امور خارجه آمریکا امروز گفت این کشور برای رسیدن به توافق با ایران عجله ندارد، اما امیدوار است در ماه‌های آینده توافقی به دست بیاید که "با معیارهای همه طرف‌ها سازگار باشد".

همزمان لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هم در مورد دستیابی به توافق با ایران کلیک ابراز امیدواری کرد و رسیدن به چنین توافقی را دور از دسترس ندانست.



بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، نسبت به چشم انداز توافق میان ایران و قدرت های جهانی به شدت ابراز نگرانی کرده و توافق احتمالی بر اساس پیشنهادهای ایران را "اشتباه تاریخی" خوانده است.



کری در اظهارات امروز خود تأکید کرده توافقی که گروه ۵+۱ در پی آن است، می‌تواند در حفاظت از اسرائیل موثرتر از اقدامات دیگر باشد.

او گفته آمریکا از همپیمانان خود در منطقه در مقابل تهدیدهای خارجی قاطعانه حمایت خواهد کرد.

۱۳۹۲/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...