نسخه چاپی

هیگ: گفت‌وگوها با ایران ادامه دارد

وزیر امور خارجه انگلیس، در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان مجلس این كشور درباره گفت‌وگوها با جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه‌های هسته‌یی گفت: گروه مذاكره كننده با ایران، قویا علاقه‌مند به دستیابی به توافق موقت با ایران است.

به گزارش نما، ویلیام هیگ گفت: گفت‌وگوها با ایران درباره برنامه‌های هسته‌یی و نیز وضع سوریه، ادامه دارد.

وی با رد وتو شدن توافق‌ها با مخالفت فرانسه یا سنگ‌اندازی این کشور در راه توافق نهایی افزود: گفت‌وگوها در ده روز آینده از سر گرفته خواهد شد و توافق در دسترس است، گروه ۱+۵ یا ۳+۳ موضع واحدی در برابر ایران داشتند.

ویلیام هیگ با یادآوری مشکل بودن این روند گفت: من و نخست وزیر انگلیس با همتایان خود در اسرائیل صحبت کردیم و به آنان اطمینان دادیم که این توافق، گذرا خواهد بود تا راه برای یک توافق جامع با ایران هموار شود.

وی با تکرار درخواست‌های دولت انگلیس گفت: ما در برابر تضمین‌های بیش‌تر مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران و اقدامات جدی، قرار است بخش‌هایی از تحریم‌ها را کاهش دهیم تا راه برای گفت‌وگوها به منظور طرحی جامع فراهم شود.

وی گفت: دولت این کشور به عنوان رییس گروه ۲۰ تلاش خواهد کرد کمک‌های انسانی بیش‌تری برای ارسال به آسیب‌دیدگان در سوریه فراهم آید.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین از ادامه فعالیت بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در سوریه خبر داد.

وی گفت: ما تلاش خواهیم کرد ایران نیز مصوبه نشست موسوم به ژنو۱ را بپذیرد که برای اسد در آینده سوریه، نقشی در نظر نمی‌گیرد.

وی هم‌چنین گفت: اختلافات با ایران در حال کاهش است

وزیر امور خارجه انگلیس در مجلس این کشور گفت: اختلافاتی که در مذاکرات اخیر در ژنو مانع دستیابی توافق دولت‌های غربی با ایران، بر سر برنامه‌های هسته‌یی می‌شد، در حال کاهش است.

وی گفت: اگرچه گفت‌گوهای اوایل این هفته با ایران به جایی نرسید، اما گام‌هایی برای رفع اختلافات برداشته شد.

وی گفت تحریم ایران، تا زمان دستیابی به توافقی جدی، ادامه خواهد یافت.

هیگ افزود: اطمینان دارد در نشست‌های بعدی، گامی برای یک توافق جامع برداشته خواهد شد.

در جلسه مجلس، بروکس نیومارک، نماینده حزب محافظه کار از ویلیام هیگ خواست گزارشی از صحبت‌هایش با وزیر امور خارجه ایران درباره سوریه و نیز با نمایندگان عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره ادامه کمک‌های مالی آن کشورها به گروه‌های افراطی مخالف دولت سوریه از جمله جبهه النصره که صلح در منطقه را مختل می‌سازند، ارائه دهد.

جرمی کوربین، نماینده حزب کارگر در مجلس انگلیس نیز از وزیر امور خارجه این کشور خواست فعالیت‌هایش را درباره خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌یی و نیز انبار تسلیحات هسته‌یی رژیم صهیونیستی توضیح دهد که ویلیام هیگ با اعتراف به کم اثر بودن فعالیت‌های انگلیس گفت در ماه‌های آینده، در کنفرانسی که به منظور پیشگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌یی برگزار خواهد شد، به این موضوع خواهد پرداخت.

شماری از نمایندگان مجلس انگلیس به وزیر امور خارجه این کشور هشدار دادند مراقب اثرات افراطیون بر گفت‌وگوها با ایران باشد.

ویلیام هیگ گفت: دولت انگلیس که در یک ماه گذشته چندین بار با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرده، پنجره‌ای را که برای گفت‌وگو گشوده شده است، فرصتی برای دستیابی به یک معامله جامع می‌داند.

در این جلسه چندین نماینده مجلس از ویلیام هیگ خواستند در گفت‌وگوها با ایران، تحت تاثیر افراطیون صهیونیست و آمریکایی قرار نگیرد و از جمله جک استراو، نماینده مجلس و وزیر امور خارجه اسبق انگلیس به هیگ هشدار داد مراقب افراطیون در اسرائیل، آمریکا و نیز فرانسه باشد.

ویلیام هیگ همچنین جواد ظریف را سیاستمداری سرسخت، صادق و سازنده نامید و گفت: اگرچه پیش شرطی برای شرکت در نشست موسوم به ژنو۲ معین نشده است، اما اگر ایران مصوبات نشست ژنو۱ مبنی بر نقش نداشتن اسد را در آینده سوریه بپذیرد، مشارکتش در مذاکرات مربوط به سوریه سهل تر خواهد شد.

۱۳۹۲/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...