نسخه چاپی

كسری 6000 میلیاردی دولت در حوزه سلامت

یكی از مواردی كه همواره مورد تأكید سیاستگزاران و تصمیم سازان قرار می‌گرفت، افزایش ‌بودجه بهداشت و درمان بود كه در قالب كاهش سهم مردم از هزینه‌های حوزه سلامت تعبیر شده و به مردم این نوید را می‌داد كه اگر به درمانی نیازمند شوند، متحمل هزینه‌های هنگفت و خانمانسوز نشوند، هدفی بسیار نیكو كه نه تنها تحقق نیافت، بلكه در ادامه با رشد روزافزون نرخ ارز، مشكلات تحریمهای غیر انسانی دشمنان و الزامی شدن پرداخت مابه التفاوت ارز مرجع و مبادلاتی و مشكلات پیرامونی آن، روند عكس به خود گرفت، و تاجایی پیش رفت كه در سال 94 بودجه سلمل 5 درصد نیز نسبت به سال گذشته كاهش پیدا كرد.

به گزارش نما، این اقدام دولت در کاهش بودجه سلامت بر خلاف قانون برنامه پنجم شکل گرفت، زیرا بر اساس این قانون باید سهم بیماران از هزینه‌های درمان به کمتر از ۳۰ درصد برسد اما در حال حاضر سهم مردم بیش از 50 درصد است. حال با نزدیک شدن به فصل بودجه، در مجلس شورای اسلامی و بخصوص کمیسیون بهداشت نمایندگان مجلس،دغدغه تکرار حوادث سال گذشته را دارند.

دکتر رسول خصری در این باره به تابناک گفت: در مورد بودجه باید منابع جدیدی برای حوزه سلامت تعریف شود. لایحه بودجه را دولت می اورد و مجلس تنها می تواند 5 درصد بودجه را تغییر دهد. دولت باید در بودجه واقع بین باشد. در جلسه وزیر بهداشت و رهبری ، رهبر انقلاب تاکید داشتند که بهداشت و سلامت باید اولویت اول کشور باشد. منویات رهبری در حوزه سلامت باید جدی گرفته شود. تا سال 1404 باید از نظر سلامت در رتبه اول منطقه باشیم اما با این بودجه ها که نمی شود. بخش سلامت در حال حاضر اولویت چهاردهم یا پانزدهم است در حالیکه باید جزو سه اولویت اول کشور باشد. وزیر بهداشت در تغییر رویکرد و اولویت دهی به حوزه سلامت جدی است اما موضوع این است که 80 درصد بودجه سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست. بحث دارو و میزان پرداخت از سوی مردم در دست بیمه ها است. بیمه ها باید مدیریت شوند. آقای نوربخش و آقای محسنی از افراد توانمند هستند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت افزود: سرانه درمان در کشور ما یک دهم کشورهای همسایه است. مشکل این است که به حوزه سلامت اولویت نمی دهند. سرانه درمان از درآمد ناخالص کشور زیر 4 درصد است در حالی که در آمار اعلام می شود بالای 50 درصد است. نمی گوییم این بودجه را 10 برابر کنیم و به وزارت بهداشت داده شود. بیمه ها باید سطح خدمات خود را بالا ببرند و پرداختشان را به روز انجام دهند و خرید خدمتشان را عادلانه انجام دهند و عدالت را رعایت کنند. باید به پزشکانی که به مناطق دور تر می روند پرداخت بیشتری داشته باشند.

این نماینده گفت: سرانه درمان باید افزایش یابد. روال بر این بوده است که بر اساس ته مانده بودجه کشور برای بهداشت و درمان بودجه نوشته اند نه بر این اساس که اول برنامه تعریف کنند و برای برنامه تدوین شده بودجه در نظر بگیرند. تا زمانی که حوزه پیشگیری و سلامت ضعیف باشد حوزه درمان نیز با کمبودها و مشکلات مواجه خواهد بود. کشورهایی همچون امریکا با آن همه امکانات در حوزه درمان با مشکل مواجه هستند. درمان هزینه بر است اما حوزه بهداشت، پیشگیری و سلامت حوزه ای است که هرچه خرج شود سرمایه گذاری است. نگرش حوزه سلامت نیز همین است. سال های اینده دوره ای طلایی برای حوزه سلامت است. آقای روحانی قول داده است که با وزیر بهداشت همراه باشد. بیمه ها نیز در اختیار دولت است و اگر بخواهند می توانند کار اساسی ای انجام دهند و تجمیع صندوق های بیمه را عملیاتی کنند.

وی در پایان تاکید کرد: امسال 6 هزار میلیارد کمبود داریم. قرار بود از درامد حاصل از هدفمندی این مبلغ در اختیار حوزه بهداشت و درمان قرار گیرد که انجام نشد و مشخص نشد این درامد کجا رفت. امسال قرار شد با حذف 3 دهک مبلغ ذخیره شده را به حوزه سلامت اختصاص دهند. می ماند همکاری و همراهی رئیس جمهور و وزرا.

۱۳۹۲/۸/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...