نسخه چاپی

هدف: برچیدن كامل برنامه هسته‌ای ایران!

سفیر آمریكا در تل‌آویو گفت سطح همكاری‌ها با اسرائیل برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، عمیق و مداوم است و ما در مذاكرات ژنو، قدرتی را كه تحریم‌ها به ما داده بر باد نخواهیم داد.

به گزارش نما، دن شاپیرو - که خود یهودی صهیونیست است - ضمن سخنانی در مجمع فدراسیون‌های یهودیان آمریکای شمالی در بیت‌المقدس اظهار داشت: آمریکا و اسرائیل هدف مشترک و یکسانی در قبال برنامه هسته‌ای ایران دارند و سطح همکاری‌های ما و اسرائیل درباره این هدف مشترک، عمیق و مداوم و موثر بوده است.

وی اضافه کرد: ما به همراه کشورهای دیگر قوی‌ترین رژیم تحریم‌ها را به اجرا گذاشته‌ایم و این مساله ایران را به میز مذاکره کشانده است.

بنابراین در مذاکرات ژنو قدرتی را که تحریم‌ها به ما داده است، بر باد نخواهیم داد.
شاپیرو گفت: توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است و ما با یک توافق بد موافقت نخواهیم کرد.

وی افزود: به علاوه تلاش می‌کنیم در مرحله نخست به توافقی در زمینه یک دوره شش ماهه اولیه دست یابیم که برنامه ایران را متوقف می‌کند و به عقب می‌راند.

شاپیرو اظهار داشت: ایران می‌تواند در این مدت به میزان خیلی محدودی از تحریم‌ها رهایی یابد و حال آنکه تحریم‌های نفتی و بانکی به قوت خود باقی خواهد ماند و فشار افزایش خواهد یافت.

خاطر نشان می‌شود جان‌کری وزیرخارجه آمریکا در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی اعلام کرد: دولت اوباما زمان می‌خواهد تا با ایران در مورد توافقی که از اسرائیل و منافع آمریکا حفاظت کند، مذاکره نماید.

ما در این مذاکرات پیشنهاد کرده‌ایم بخش ناچیزی از حدود ۴۵ میلیارد دلار سپرده‌های ایران در حساب‌های بانکی سراسر جهان آزاد شود اما ۹۵ درصد یا بیشتر تحریم‌های اساسی باقی خواهد ماند تا آنها (ایرانی‌ها) بگویند ما برنامه هسته‌ای را در وضعیت فعلی متوقف می‌کنیم و در واقع آن را به عقب‌ برمی‌گردانیم(!)

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل «مبلغی که از دارایی‌های ایران از مجموع ۴۵ میلیارد دلار آزاد می‌شود، ۳ میلیارد دلار است و مقامات آمریکایی پس از سفر به تل‌آویو گفته‌اند اختلاف‌نظرهای آمریکا و اسرائیل ماهیتی تاکتیکی دارد. این مقامات گفته‌اند حتی بعد از توافق با ایران، فشار اقتصادی سر جای خود باقی خواهد ماند».

جان کری پیش از این در امارات نیز گفته بود «آمریکا در مذاکرات با ایران منافع اسرائیل به عنوان متحد اصلی خود را در مرکز اولویت‌ها قرار می‌دهد».

او با بی‌صداقتی منحصر به فردی که حاکی از غیرقابل اعتماد بودن مقامات آمریکایی در همین گام اول است مدعی شده بود همه اعضای ۱+۵ از جمله فرانسه آماده توافق بودند و این ایران بود که توافق نکرد!

او همچنین به ان‌بی‌سی گفته است: در ژنو هیچ صحبتی درباره برچیده شدن ساختار تحریم‌ها علیه ایران نشده است و ما این مسیر را به سوی برچیدن کامل برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم.

جالب اینکه نشریه فرانسوی نوول ابزرواتور با اشاره به بن‌بست مذاکرات هفته گذشته ژنو به نقش کری در این میان پرداخت و نوشت: یک عضو هیئت فرانسوی که در این مذاکرات حضور داشته می‌گوید کسی که مواضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال توافق با ایران داشت نه فابیوس بلکه جان کری بود.

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نیز در گزارشی فاش کرد: جان‌کری پس از توقف مذاکرات ژنو در هفته گذشته نه تنها از فرانسه خشمگین نشد بلکه تصریح کرد دولت آمریکا با بسیاری از نگرانی‌های فرانسه درباره راکتور آب‌سنگین اراک و ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد موافق است.

اگر فشارهای فرانسه به توافقی سخت‌گیرانه‌تر با ایران در دور بعدی مذاکرات منتهی شود، بسیاری از مقامات آمریکایی از فرانسه راضی خواهند بود.

از سوی دیگر سوزان مالونی از محققان مرکز بروکینگز در تحلیلی خاطر نشان می‌کند: توافق موقت با ایران به عنوان یک دستاورد بسیار مهم، ضربه آغازین برای رسیدن به چارچوب پایان بازی است.

وی می‌افزاید: با این توافق موقت به نظر می‌رسد غرب توانسته امنیت «اولین گام واقعا معنادار تهران» را مدیریت کند، گامی که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌کند؛ در ازای «تسهیل قسطی نسبتا جزئی» قدرتی که از طریق تحریم‌های طاقت‌فرسا، انباشته شده است...

توافقات چند مرحله‌ای بدون دستیابی به محدودیت‌های غیرقابل بازگشت در توافق هسته‌ای ایران، فشار اندکی علیه تهران را آزاد می‌کنند. اما حسن آن در این است که متعهد شدن به گام ابتدایی، واقعا مقامات ایران را اسیر می‌کند که روند را با بیشترین سرعت ممکن پیش ببرند.

شایان ذکر است در حالی که طرف ایرانی مذاکرات را محرمانه می‌داند و از انتشار جزئیات امتناع می‌کند به گزارش آسوشیتدپرس سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما با افشای ابعاد توافق احتمالی ژنو گفت: این توافق قرار است در دو مرحله اجرا شود.

فاز اول این طرح این است که ایران به مدت شش ماه پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف کرده و عقب راندن را آغاز کند و آمریکا نیز پیشنهاد لغو تحریم‌های محدود، موقتی و برگشت‌پذیر را بدهد، طوری که «معماری تحریم‌ها» دست نخورده باقی بماند.

حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکرات هسته‌ای اخیرا ضمن مقاله‌ای در المانیتور به اقدام مشابه وزیر خارجه فرانسه در افشای مذاکرات ژنو پرداخت و نوشت: او با افشای جزئیات قوانین مذاکره را نقض کرد.

محرمانه تلقی شدن مذاکرات برای مخاطبان و رسانه‌های ایرانی و مجلس شورای اسلامی در حالی است که طرف‌های آمریکایی و غربی مداوما رسانه‌ها و پارلمان‌ها را در جریان روند مذاکرات می‌گذارند.

۱۳۹۲/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...