نسخه چاپی

مراسم عاشورای تركیه، امسال پرشورتر از هر سال

عکس خبري -مراسم عاشوراي ترکيه، امسال پرشورتر از هر سال

در مراسم عاشورای امسال در تركیه رهبران عالی‌رتبه شركت كردند. به زودی قرار است انتخابات محلی شهرداری‌ها برگزار شود. نمایندگان ایران نیز در مراسم عاشورا سخنرانی كردند. امسال عاشورا با سال‌های قبل فرق داشت.

به گزارش نما، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، مراسم عزاداری عاشورا اکنون به یکی از مراسم‌ مهم ترکیه تبدیل شده و رهبران سیاسی این کشور هر سال در میدان "هالکالی" استانبول حضور می‌یابند. امسال جمال چیچک، رئیس پارلمان ترکیه، کمال قیلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه و حسین اونی‌موتلو، فرماندار استانبول حضور داشتند. در گردهمایی استانبول رئیس پارلمان ترکیه اظهار داشت که نباید اجازه داد بین علویان و سنی‌ها جدایی باشد.

رجب طیب‌ اردوغان، نخست وزیر ترکیه، نیز در سخنانی در میان اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: آنان که به نام اسلام خود را در اماکن مقدس و متبرکه منفجر می‌کنند نه هیچ ارتباطی با اهل سنت و تشیع دارند و نه حتی بویی از انسانیت و اسلام برده‌اند.

رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند: اردوغان، نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی در مراسم افطارعلویان خبر داده است نام یکی از نوه‌هایش را علی خواهد گذاشت. اردوغان گفته است نام برادران همسرش حسین، حسن و علی است و اکنون در انتظار تولد نوه‌اش است و نام یکی از آنها را علی خواهد گذاشت. کارشناسان تاکید می‌کنند اردوغان قصد دارد در انتخابات ماه مارس ریاست جمهوری ترکیه آرا شیعیان ۱۲ امامی و علویان ترکیه را کسب کند.

* انتخابات و مهم شدن مراسم عاشورا

عارف کسگین، کارشناس مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه، "حضور پرشور رهبران ترکیه در مراسم عاشورای امسال" را با انتخابات محلی پیش روی این کشور در ارتباط می‌داند. وی می‌گوید گرچه آمار دقیقی درباره تعداد جمعیت شیعیان ترکیه وجود ندارد اما خود جعفری‌های ترکیه ادعا می‌کنند که تعداد آنها ۵ میلیون نفر است. برخی‌ها نیز تعداد آنها را تا ۱۵ میلیون نفر برآورد می‌کنند. به عقیده کسگین این جمعیت می‌تواند در انتخابات آتی ترکیه نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

کسگین همچنین تاکید می‌کند: «شیعیان دوازده امامی و علویان در داخل کشور از سیاست دولت ترکیه نسبت به سوریه ناراضی‌اند. در اعتراضات پارک گزی هم کشته‌شدگان بیشترعلوی بودند. دولت ترکیه می‌خواهد اکنون نشان دهد ضدیتی با شیعه‌ها و علوی‌ها ندارد و در نتیجه مراسم امسال عاشورا نسبت به سال‌های پیشین پرشورتر برگزار شد. از طرف دیگر دولت قصد دارد در راستای دموکراسی و حقوق بشر پیشرفت بکند و مذاهب مختلفی که در ترکیه هستند اجازه دهد فعالیت آزادانه‌ای داشته باشند. علویان ترکیه خواستار حقوق برابر شهروندی هستند.»

کسگین اضافه می‌کند که انتخابات محلی برای احراز کرسی شهرداری‌ها نخستین گام برای احراز مقام ریاست جمهوری کشور است و احزابی که در انتخابات محلی دراستانبول، آنکارا و ازمیر اکثریت آرا را به دست آورند، راه را برای پیروزی در مجلس و بالاخره احراز مقام ریاست جمهوری هموار می‌کنند. به گفته کسگین خود اردوغان هم زمانی شهردار استانبول بود و اکنون نخست وزیر شده است و سودای کسب کرسی ریاست جمهوری را دارد.

در مراسم عاشورای امسال در استانبول آیت‌الله رئیسی از ایران هم شرکت کرد. وی طی سخنانی گفت: «انقلاب اسلامی ایران تجلی قیام عاشورا است. تا زمانی که به پیام عاشورا پایبند باشیم دشمن در اختلاف افکنی موفق نخواهد شد.»

* شرکت پرشور سکولارهای ترکیه در مراسم عاشورا

محمد صالح خاتم، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل ترکیه از شهر استانبول، که در مراسم عاشورای استانبول شرکت کرده به دویچه وله می‌گوید: «بانی اصلی مراسم میدان هالکالی استانبول شیعیان جعفری دوازده‌ امامی بودند. اکثریت شیعیان علوی ترکیه به طور سنتی طرفدار حزب مردم جمهوری‌خواه (حزب آتاتورک) هستند و قلیچداراوغلو رهبر این حزب می‌خواهد آرا شیعیان دوازه امامی را هم کسب کند.»

به نظر این تحلیل‌گر وجه اشتراک هر دو گروه از شیعیان ترکیه مراسم عاشوراست؛ هم اردوغان و هم رهبران سکولار

ترکیه در این گونه مراسم شرکت می‌کنند تا آرای شیعیان را کسب کنند.

۱۳۹۲/۸/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...