نسخه چاپی

پرداخت غیر نقدی یارانه‌ به ضرر اقشار كم درآمد

یك اقتصاددان با بیان این‌كه طرح پرداخت غیر نقدی یارانه‌ها به ضرر دهك‌های كم درآمد تمام می‌شود گفت: این طرح در بین اقشار پایین جامعه تنها فقر را گسترده‌تر می‌كند.

به گزارش نما، علیرضا پورفرج تصریح کرد: طرح پرداخت غیر نقدی یارانه‌ها که چندی است از سوی برخی از کارشناسان مطرح می‌شود می تواند در رابطه با اقشار پر درآمد و یا طبقات متوسط کارآیی داشته باشد اما این مسئله چندان در رابطه با اقشار کم درآمد قابلیت اجرا ندارد.

پورفرج با بیان این‌که تامین اجتماعی اولویت اصلی طبقات پایین جامعه نیست، عنوان کرد: چهار طبقه پایین جامعه قبل از هر چیز نیاز به مواد غذایی اولیه برای سیر کردن شکم‌هایشان دارند. از این رو تامین اجتماعی و یا آموزش برای آن‌ها دراولویت نیست.

این اقتصاددان با بیان این‌که دولت می‌تواند نسبت به ۱۰ دهک موجود درجامعه سه رویکرد اصلی اتخاذ کند، تصریح کرد: برای چهار دهک پایین جامعه دولت باید طرحی بیندیشد که کالاهای اساسی به صورت ارزان قیمت در اختیارشان قرار گیرد تا آن‌ها برای گذران معمول زندگی خود با مشکل روبرو نشوند.

وی درباره رویکرد مورد نظر خود در رابطه با طبقات متوسط نیز گفت: برای این گروه نیز می‌توان به تامین اجتماعی و بهداشت متوسل شد زیرا که این اقشار از نظر تامین مالی در جایگاه نسبتا مناسبی هستند ولی امکان دارد در حوزه بیمه و آموزش با مشکلاتی روبرو باشند از این رو توجه دولت باید در بین این طبقات به سمت تامین اجتماعی معطوف شود.

این اقتصاددان افزود: در رابطه با سه دهک بالای جامعه نیز دولت می تواند به جای پرداخت نقدی از شیوه‌های مختلف سرمایه‌گذاری استفاده کند تا به این ترتیب هم بار بالای نقدینگی در اقتصاد ایران رو به کاهش گذارد و هم طبقات بالای جامعه از این پول بهره‌مند شده و در سرمایه‌گذاری‌ها شریک شوند.

پورفرج در پایان خاطرنشان کرد: از این رو می‌توان با طراحی یک طرح پویا و جامع هم از اقتصاد کوپنی فرار کرد و هم با نظارت مستقیم دولت به اقشار مختلف جامعه طبق اولویت‌های اصلی شان رسیدگی‌های لازم را به وجود آورد.

۱۳۹۲/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...