نسخه چاپی

گزینه سوم نتانیاهو برای ایران

ظریف: «هیچ نیازی نمی‌بینیم در توافق حق غنی سازی به رسمیت شناخته شود، چون این حق سلب‌ناشدنی است و تمام كشورها باید به آن احترام بگذارند.»

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، روزنامه گاردین(theguardian) در گزارشی از تلاش رژیم صهیونیستی برای ناکام گذاشتن مذاکرات ایران و 5+1 در ژنو نوشته است:

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل كمپینی را شدت بخشیده تا توسط آن رهبران جهان را متقاعد كند كه فشار بر ایران در مذاكرات را زیاد كنند. او روز یكشنبه توافق پیشنهادی با ایران را یك توافق بسیار بد خواند.

وی به سی ان ان گفت: "دادن خطرناك‌ترین سلاح به خطرناك‌ترین رژیم قرن بیست و یكم یك اشتباه بسیار بزرگ است."

نتانیاهو گفت، این توافق اجازه مي‌دهد كه ایران با ۱۸۰۰۰ سانتریفیوژ به غنی‌سازی ادامه دهد. وی گفت: "آنها یک سانتریفیوژ را هم کنار نمی‌گذارند، حتی یکی. ما مردم یهود، ۴۰۰۰ سال است که اینجا هستیم و نمی‌گذاریم آیت‌الله‌های مسلح به سلاح هسته‌ای ما را تهدید کنند." وی گفت این واضح است که بسیاری از کشورهای عربی هم همین نظر را دارند.

وی خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد که بسیاری از جمهوری‌خواهان کنگره نیز خواهان آن هستند. وی گفت: "به نظر من باید فشار را بیشتر کنید چون همین فشار دست آخر جواب داد. حالا که فشار گذاشته‌اید و ایران یک سانتریفیوژ را هم کنار نگذاشته، وقتی فشار را کاهش دهید چه می‌شود؟ با عقل جور درنمی‌آید."





در ادامه گزارش گاردین که روزآن لاین ترجمه کرده، آمده است: این هفته قرار است مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در ژنو ادامه یابد. روز شنبه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت امکان رسیدن به توافق با ایران زیاد است. وی گفت: "ما همگی اعتقاد داریم كه فرصت بسیاری خوبی بوجود آمده كه نباید از دست بدهیم."





روز یكشنبه فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، به اسرائیل رفت تا با نتانیاهو دیدار كند و خاطر نشان كرد كه موضع فرانسه در مذاكرات استوار و محكم است. او در مراسم استقبال در فرودگاه تل‌آویو گفت: "فرانسه نمی‌گذارد سلاح هسته‌ای تكثیر شود. تا وقتی مطمئن نشویم ایران برنامه سلاح هسته‌ای را كنار نگذاشته تمام خواسته‌ها و تحریم‌هایمان را نگه خواهیم داشت."





دیپلمات‌های غربی گفته‌اند یكی از مشكل‌ترین مسائل، اصرار ایران بر به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی اورانیوم است. آمریكا می‌گوید تحت ان‌پی‌تی ایران چنین حقی ندارد.[!]





محمدجواد ظریف روز یكشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت، لازم نیست در توافق این حق ذكر شود. وی گفت: «نه تنها حق ایران برای غنی‌سازی را غیرقابل مذاكره می‌دانیم، بلكه هیچ نیازی نمی‌بینیم در توافق این حق به رسمیت شناخته شود، چون این حق سلب‌ناشدنی است و تمام كشورها باید به آن احترام بگذارند.»





قرار است نتانیاهو پس از دیدار با اولاند،‌ به مسكو سفر كند تا با ولادمیر پوتین ملاقات كند و پس از آن هم جان كری را روز جمعه در اسرائیل می‌بیند. نتانیاهو به سی ان ان گفته كه روشن است تحریم‌ها عمل می‌كند و اقتصاد ایران بسیار آسیب دیده است. "گزینه‌ها الزاما توافق بد یا جنگ نیست، یك گزینه سوم هم به نام تحریم وجود دارد. افزایش تحریم‌ها."





سناتورهایی در آمریکا، از جمله جان مك‌كین، خواستار افزایش تحریم‌ها بوده‌اند. این هفته مك‌كین گفت هرگز به این اندازه در مورد پارامترهای توافق نگران نبوده‌ است.





نتانیاهو گفت راه‌حل دیپلماتیك را ترجیح می‌دهد. وی گفت: "ما یك راه‌حل خوب می‌خواهیم و مسئله مهم همین است. مشكل توافق جزئی این است كه تحریم‌ها را كاهش می‌دهید و در این صورت ایران هیچ‌چیزی نمی‌دهد. به نظر من این یك توافق بد است".





گفتنی است در خاورمیانه تنها رژیم صهیونیستی است که هم زرادخانه شیمیایی و هم زرادخانه اتمی دارد. این رژیم نه تنها پیمان منع گسترش سلاح اتمی را امضا نکرده است؛ بلکه هیچ نظارتی بر زرادخانه هایش را هم نپذیرفته است.

۱۳۹۲/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...