نسخه چاپی

با درخواست اوباما تحریم جدید علیه ایران به بعد از "شكرگزاری" موكول شد

چارلز شومر، رابرت مندنز و باب كیسی از دموكرات‌ها و جان مك‌كین، لینزی گراهام و سوزان كالینز از جمهوری‌خواهان، در نامه به آقای كری نوشته‌اند كه پیش از سبك‌شدن تحریم‌های اقتصادی، ابتدا ایران باید برنامه هسته‌ای خود را جمع كند.

به گزارش نما، باراک اوباما در دیدار با سناتورها پرنفوذ از آن ها خواست تحریم های جدید علیه ایران را موقتا به تأخیر بیندازند. اوباما که پیش از این از گزینه های مختلف روی میزش سخن گفته بود فعلا تصمیم گرفته به سمت گزینه دیپلماسی برود.





وب سایت بی بی سی فارسی(bbc persian) نوشته است:





در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو، باراک اوباما در دیدار با شماری از سناتورهای صاحب‌نفوذ بار دیگر از آنان خواسته است در بررسی تحریم‌های بیشتر علیه ایران دست نگه دارند.





به نظر می‌رسد رایزنی‌های دولت آمریکا در روزهای گذشته برای پیش‌گیری از تشدید تحریم‌ها علیه ایران، به نتیجه رسیده است و این تحریم‌ها دست‌کم ظرف روزهای آینده به بررسی گذاشته نخواهند شد.





دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با اعضای ارشد سنا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کاخ سفید، بیش از دو ساعت طول کشید.





باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه که از حامیان این تحریم‌های مضاعف بود، پس از دیدار با باراک اوباما گفت که با مخالفت رهبر اکثریت دمکرات سنا، امکان وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران در قالب متمم لایحه بودجه دفاعی آمریکا وجود ندارد و دست‌کم تا پس از تعطیلات "روز شکرگزاری" در آمریکا، یعنی تا حدود دو هفته دیگر، امکان آن نیست که تحریم جدیدی علیه ایران وضع شود.





به این ترتیب بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران به ماه آینده میلادی و احتمالا پس از روشن‌شدن حاصل مذاکرات پیش رو، موکول می‌شود.





در روزهای گذشته برخی از اعضای کنگره با ابراز تردید در نتیجه‌بخش‌بودن سیاست دولت آمریکا برای مذاکره با ایران، پیگیر اقدام فوری برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران بودند.





آنان از جمله پیشنهاد داده بودند این تحریم‌ها به لایحه دفاعی ایالات متحده افزوده شود که ظرف روزهای آینده به صحن می‌آید.





پس از پیگیری‌های کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا، کمیته امور بانکی سنا همچنان مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را در دستور کار نگذاشته و امکان افزودن این تحریم‌ها به متمم لایحه دفاعی نیز بسته شده است.




'فرصت برای دیپلماسی'

قرار است ایران و کشورهای ۱+۵ در روزهای آینده و از چهارشنبه ۲۰ نوامبر، ۲۹ آبان، در ژنو از سر گرفته شود.





دور قبلی این گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران، دو هفته پیش صورت گرفت و وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو این گروه، به استثنای چین، در آن حاضر شدند.





با این حال این نشست به امضای توافق منجر نشد و برای دور بعدی مذاکرات، قرار گذاشته شد.



در روزهای گذشته دولت آمریکا بارها از کنگره ایالات متحده خواسته بود تحریم تازه‌ای علیه ایران وضع نکند تا فرصت شود در این باره از مسیر دیپلماتیک عمل شود.





کاخ سفید در این باره هشدار داده بود که تشدید تحریم‌ها در مقطع فعلی، گزینه‌های پیش رو را به حمله نظامی محدود می‌کند.

در همین حال گروه‌های عمده حامی اسرائیل، پیگیر وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران بوده‌اند.





برخی از هم‌حزبی‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از حزب دموکرات نیز حامی این تحریم‌های جدید هستند.





طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران که در ماه ژوئیه سال جاری از مجلس نمایندگان آمریکا رای گرفت و هدف آن قطع کامل صادرات نفت و گاز ایران است، اکنون منتظر تصویب در سنای آمریکاست.




نارضایتی در کنگره

طبق گزارش‌ها ، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با این گروه از سناتورهای صاحب‌نفوذ، توضیحاتی درباره روند مذاکرات با ایران داده است.





باب کورکر پس از دیدار با باراک اوباما به خبرنگاران گفت که در این جلسه، بعضى از ابهامات رفع شده است ولى هنوز برخی از سناتورها از این روند در قبال ایران ناراضی‌اند.





این سناتور جمهوری‌خواه در عین حال ابراز رضایت کرده که در این دیدار "صریح‌ترین توضیحات" را در مورد مذاکرات با ایران دریافت کرده است.

آقای کورکر گفته که نگران است توافق مقدماتی با ایران، به یک روال عادی و توافق نهایی تبدیل شود.





هفته گذشته یک مقام ارشد در دولت آمریکا درباره رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران در دور بعدی مذاکرات ابراز امیدواری کرده بود.

این مقام آمریکایی که خواسته است نامش ذکر نشود، روز جمعه ۱۵ نوامبر در گفت‌وگو با خبرنگاران در عین حال تاکید کرد مسائل دشواری در بین است که برای رسیدن به این توافق باید حل شوند.





در روزهای گذشته طرف ایرانی نیز درباره امکان موفقیت در مذاکرات پیش رو ابراز خوش‌بینی کرده است.



در حالی که مقامات دولتی در آمریکا رسما جزئیاتی از توافق احتمالی بین ایران و کشورهای ۱+۵ ارائه نداده‌اند، اما این‌طور گفته شده که قرار است به ایران حق دسترسی به "بخشی کوچک" از سپرده‌های بانکی در کشورهای دیگر داده شود.





آمریکا پیش‌تر هم اعلام کرده بود که در صورت "همکاری" ایران در متوقف‌کردن پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای، تخفیف‌هایی به تحریم ایران می‌دهد که "موردی، محدود و هدفمند" هستند و اگر بعد از شش ماه یک توافق نهایی حاصل نشود، این تحریم‌ها دوباره باز می‌گردند.





باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، بعد از ظهر سه‌شنبه در یک سخنرانی از سیاست دولت خود در قبال ایران دفاع کرد.




'موضع سرسخت‌تر'



در همین حال عصر روز سه‌شنبه، شش تن از سناتورهای صاحب‌نفوذ از هر دو حزب عمده آمریکا، از جان کری، وزیر امور خارجه، خواستند که موضع سرسخت‌تری در قبال ایران بگیرد.





چارلز شومر، رابرت مندنز و باب کیسی از دموکرات‌ها و جان مک‌کین، لینزی گراهام و سوزان کالینز از جمهوری‌خواهان، در نامه به آقای کری نوشته‌اند که پیش از سبک‌شدن تحریم‌های اقتصادی، ابتدا ایران باید برنامه هسته‌ای خود را جمع کند.





این شش سناتور به موضع‌گیری‌های تند علیه ایران شناخته می‌شوند و سه تن از آنان در جلسه صبح سه‌شنبه با باراک اوباما حضور داشتند.





هرچند کنگره ایالات متحده نمی‌تواند جلوی مذاکرات هسته‌ای با تهران را بگیرد، ولی دولت آمریکا هشدار داده است که تلاش برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند باعث شود این مذاکرات ناکام بماند.





وب سایت رادیو فردا(radiofarda) هم نوشت:



رئیس جمهور آمریکا ۲۸ آبان‌ماه شخصا از اعضای سنا خواست تا در حالی که آمریکا و سایر قدرت‌های جهان در تلاش هستند تا از طریق مذاکره با ایران به یک توافق هسته‌ای برسند٬ از تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کنند.





به گزارش آسوشیتدپرس آقای اوباما روز سه شنبه در جلسه‌ای که در کاخ سفید برگزار شد این اظهارات را مطرح کرد و باب کورکر٬ سناتور جمهوری‌خواه که در این جلسه حضور داشت گفت که آقای اوباما از قانون‌گذاران خواست تا «برای مدتی» دست نگه دارند و طرح تحریمی تازه‌ای علیه ایران تصویب نکنند.





جی کارنی٬ سخنگوی کاخ سفید، نیز اظهار کرده که باراک اوباما به سناتور‌ها گفته است تحریم‌های تازه زمانی تاثیرگذار خواهند بود که ایران از قبول پیشنهاد ۵+۱ خودداری کند یا پس از توافق٬ از پایبندی به تعهداتش سر باز بزند.





دیدار با رهبران مجلس سنا در آستانه دور دیگری از مذاکرات هسته ای با ایران انجام شده است. این مذاکرات روز چهارشنبه٬ ۲۹ آبان‌ماه در ژنو آغاز می شود.

۱۳۹۲/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...